Park + Ride = chytrá volba

Autem Aktuálně
1. 6. 2017 Roman Sovák
Fotografie značky P+R
Parkování v Praze za 20 Kč na celý den...

Jak chytře z bodu D do bodu P (Domov–Práce)? Máte různé možnosti a při individuální dopravě autem to určitě nemusíte brát „až tam“. Naopak existuje řada dobrých důvodů, proč využít odstavného parkoviště a dál pokračovat „hromadně“.

Spočítejte si náklady

Bydlíte ve Středočeském kraji (nebo dál) a jezdíte do Prahy za prací autem? Využijte parkoviště P+R, na nějž vždy navazuje vlak, metro případně jiné prostředky MHD. Ušetříte si peníze, čas a nervy. Poznámka k tomu prvnímu – nepodléhejte dojmu, že veškeré náklady za jízdu automobilem tvoří jen nákup pohonných hmot. Připočítejte do nich také položku opotřebení (amortizace), kterou si můžete zjednodušeně představit jako peníze na opravy a budoucí nákup nového vozu… Zejména řidiči s novým autem mají pocit, že se jich to netýká, jenže je dříve či později realita usvědčí z omylu.

Příklad

Opotřebení (tzv. „Sazba základní náhrady“) v případě služebních cest konaných vlastním osobním vozem činí podle patřičné letošní vyhlášky 3,90 Kč za každý ujetý kilometr. Příklad pro automobil se spotřebou 8 litrů na 100 km, palivo Super 95 nebo Natural 95 (dle vyhlášky v průměru 29,50 Kč za litr), vzdálenost domov – práce – a zpět 30 km, 21 pracovních dnů za měsíc. Celkem 630 km, spotřebované palivo 50,4 litru, cena za něj 1 486,80 Kč. K tomu opotřebení (630 x 3,90): 2 457 Kč. Suma za měsíční dojíždění autem až do práce je tedy cca 3 940 Kč (neřešená zůstává otázka parkovného). S využitím P+R (pro účely příkladu v polovině cesty) to bude dejme tomu půlka (ale klidně i méně vzhledem k postávání v pražských kolonách) – cca 2 000 Kč. K tomu měsíční náklady na parkování P+R 21 x 20 Kč = 420 Kč a cena Lítačky 3 650 Kč za rok, tj. 304,17 Kč měsíčně. Suma za měsíční kombinované dojíždění do práce autem + parkovné + vlakem či MHD je přibližně 2 730 Kč. Finanční výhoda kombinovaného dojíždění do práce v uvedeném příkladu je tedy 1 210 Kč měsíčně a ročně zhruba 14 500 Kč… Je tolik příjemných způsobů, jak si je užít!

Čas a nervy

Jenomže peníze nejsou zdaleka to jediné, co si využitím parkoviště P+R a následným pokračováním hromadnou dopravou ušetříte. Zcela jistě to bude i čas, neboť ve špičkách je v Praze metro či vlak určitě rychlejší (pro zajímavost: průměrný pražský řidič stráví v kolonách pět a půl dne ročně). Popojíždění v kolonách – nedej bože v kombinaci s „velkým finále“ v podobě hledání místa k zaparkování – přitom může bavit snad jen masochisty, pro ostatní je to nutné zlo, které jim podle nátury méně či více brnká na nervy… Opravdu stojí za to jezdit autem až „úplně“ do práce, když máte možnost využít parkoviště P+R a pak už předat zodpovědnost za řízení profesionálnímu řidiči a dojet do zaměstnání či odjet z něj rychle a v klidu? A ještě vás může hřát, že jste ušetřili nejen vlastní peníze, ale jako „benefit navíc“ i pražské ovzduší?

Tip na závěr: Aktuální přehled obsazenosti parkovišť P+R si můžete předem vyhledat na webových stránkách Technické správy komunikací (ZDE).  


Sdílejte: