Recenze: KarikAUTury

Autem Aktuálně
17. 7. 2017 Roman Sovák
Americký Chevrolet z padesátých let
Ilustrační foto

Kniha popisuje vývoj automobilismu v USA od romantických začátků po současný stav, kterému autoři nejen v samotném v textu, ale i prostřednictvím vtipů, karikatur a krátkých komiksů dávají opravdu co proto.

Informace i emoce

KarikAUTury (v originále CARtoons) napsal a „nakreslil“ Andy Singer ve spolupráci s Randy Ghentem před více než deseti lety, ale to na její aktuálnost nemá žádný vliv. V textu nalezneme informace téměř populárně naučného charakteru z dějin automobilismu, o rozvoji všeobecné chorobné závislosti na autech či o neblahých důsledcích masivního budování infrastruktury pro motorová vozidla na města, ale i krajinu a přírodu ve Spojených státech. Vše je však velmi subjektivně zabarveno a doplněno i celými emotivními pasážemi – na ukázku např. hned první věta:  „Těch pod.laných auťáků je prostě moc.“  Výsledkem je, že se každopádně poučíte a téměř určitě naštvete: ať už s autory na auta, nebo jako „automilové“ na autory.

Omezování automobilů

Singer a Ghent vycházejí z poměrně široce uznávaného faktu, že větší množství silnic (i jízdních pruhů na silnici) jenom generuje větší provoz, takže místo zlepšení plynulosti dopravy jsou silnice ucpané stejně jako dřív. Řešení tedy vidí v omezování automobilů a jejich úplném vytlačování z měst, což musí být provázeno razantní změnou v jejich územním plánování a současně podporou veřejné hromadné dopravy a jízdních kol. Čtenářům autoři doporučují činit v tomto směru nátlak na úřady a na závěr také uvádějí příklady jak.

Citace

Kromě autorského textu a obrázků má kniha ještě jednu velice zajímavou vrstvu – citáty o autech a dopravě. Jsou vhodně vybrané a dobře ilustrují názorové spektrum v proměnách doby. Na závěr z nich předkládáme ochutnávku k zamyšlení.

  • (Automobil) „… odstraní většinu nervozity, rozrušenosti a stresu moderního velkoměstského života.“

Předpověď časopisu Scientific American z roku 1899

  • „Automobil musí být vzrušující a vytvářet touhu, nesmí se stát pouhým dopravním prostředkem, neboť (…) pak by lidé utráceli za jiné věci.“

William Mitchell, viceprezident General Motors, 1965

  • „Automobil je svou koncepcí i původním účelem luxusní zboží. A podstatou luxusu je to, že jej nelze demokratizovat. Pokud může mít luxus každý, nikdo z něj již nemá žádné výhody.“

André Gorz v časopisu Le Sauvage, 1973

  • „Všeobecná mobilita zbavuje vzdálenost kouzla… Vládci prostoru a času se najednou ocitají v roli otroků vzdálenosti a spěchu.“

Wolfgang Sachs, 1984

  • „Firma Ford uznala, že SUV přispívají ke globálnímu oteplování více než osobní auta, vypouštějí více znečištění způsobujícího smog a ohrožují ostatní motoristy. Firma však prohlásila, že je bude nadále vyrábět, protože přinášejí velmi potřebné zisky.“

The New York Times, 2000

  • „Člověk ze vzdáleného předměstí, kde musí autem jezdit do školy, do práce i na nákup, průměrně váží o 2,7 kg více než jeho protějšek z města, kde lze chodit pěšky.“

The New York Times, 2003

Knihu KarikAUTury si můžete zakoupit prostřednictvím internetu, srovnání nabídek ZDE.