Špatné trendy v prodejích nových aut

Autem Aktuálně
8. 4. 2017 Roman Sovák
Foto pražské dopravní situace
Dočkáme se u nás ekologičtější automobilové dopravy? Foto: Václav Kříž

Jak vyplývá z informací serveru aktualne.cz, na českém trhu nových automobilů se více prosazují ty s vyšší spotřebou na úkor ekologičtějších. To opravdu není nic potěšujícího.

Bariérou je cena

Češi prakticky nemají zájem o speciální ekologické verze s nízkou spotřebou a emisemi CO2. Nižší konzumace paliva se totiž u nich dosahuje pomocí drahých technických řešení, takže se v zemi, kde uživatelé aut neplatí žádné poplatky podle ekologické zátěže, nevyplatí. Není to náhodou dobrý tip pro odpovědné zákonodárce?

Eko verze z trhu mizí

Konkrétně Ford v srpnu přestal prodávat Mondeo s tříválcovým litrovým motorem 1.0 EcoBoost a s naftovým motorem 1.6 TDCi v nejúspornější verzi Econetic. Volkswagen zúžil nabídku modelu Golf o ekologickou verzi BlueMotion. A Škoda již dříve pro tuzemsko u většiny modelů stáhla z nabídky ekoverze označované jako GreenLine.

Frajerská móda SUV

Navíc roste počet prodejů v kategorii SUV. Fiat 500X, Honda HR-V, Jeep Renegade, Mazda CX-3, Mercedes GLA nebo Renault Kadjar – to jsou příklady nových poloterénních vozů, které se úspěšně chytily i na českém trhu. Seat začíná prodávat své první SUV Ateca a Škoda se chystá vtrhnout na trh s Kodiaqem. Škodlivost SUV nespočívá jen ve vyšších emisích oproti novým menším vozům, ale i v tom, že při parkování zabírají mnohem více místa. Přitom pro většinu městských uživatelů velká SUV nemají prakticky žádný význam.

Celý příspěvek serveru aktualne.cz si můžete přečíst zde.

Světlo na konci tunelu?

Zekologičtění automobilového provozu lze u nás očekávat až s větším uplatněním alternativních pohonů v linii benzinoelektrická hybridní auta – elektrická auta – auta na vodík. Zatímco poslední varianta je zatím v nedohlednu, prvním dvěma patří bližší budoucnost. Například i tuzemský výrobce Škoda Auto přijde na trh s prvním hybridem již za dva roky a do roku 2021 i s prvním e-autem. Důležité pro jejich rozšíření je technologický pokrok. A tady je nadějné to, co na autosalonu v Ženevě prohlásil generální ředitel Škody Bernhard Maier: „Do konce desetiletí dosáhnou elektromobily vzdálenosti přes 500 kilometrů a nabíjení bude trvat jen tak dlouho jako přestávka na kávu.“