Čistou stopou i na dovolené

Čistá mobilita Aktuálně
29. 7. 2016 Lukáš Eršil
Čistou stopou i na dovolené
Zdroj: LE

Jezdíte celý rok po Praze ohleduplně? Aniž byste vytvářeli zbytečný smog a hluk? Jezdíte stylově na kole, chodíte a šetříte čas využíváním MHD? Možná si říkáte, že to je přeprava vhodná pro Prahu, ale mimo město že se bez auta prostě neobejdete. Nabízíme pár tipů, abychom vám ukázali, že si vaše celoroční ohleduplnost nemusí brát dovolenou ani o prázdninách.

O čem se nemluví

Pokaždé, když jedete autem z města, má vaše cesta přímý vliv na obyvatele domů u silnic a dálnic. Každá vaše jízda pro ně znamená příspěvek decibelů k soustavnému hluku, který má vliv na snižování imunity. I když na vesnicích nebývají problémy s koncentracemi škodlivin v uličních kaňonech, i tady se lidé potýkají s nadměrnými hodnotami škodlivých látek v ovzduší.

Dalším nepříjemným důsledkem nadměrné dopravy či stavby nových dálnic je snižování cen okolních nemovitostí. Stát zhoršené životní podmínky ani ztrátu hodnoty nemovitosti nijak nekompenzuje, naopak se snaží postavit co nejvíce kilometrů dálnic. Úplně přitom zanedbává ekologicky mnohem šetrnější způsoby dopravy, například moderní železniční tratě…

 

Auty zabíjíme vzácná zvířata

V naší krajině ale nežijí jen lidé. Proti západním zemím stále máme méně členěnou (fragmentovanou) krajinu dálnicemi, a tak tu můžeme spatřit opravdu vzácné druhy zvířat. Bohužel i ty často padnou za oběť dopravě. Například vzácných losů bylo na našich silnicích zabito už 6 (další 2 v červnu nepřežili uspání u čtyřproudé silnice nedaleko Brna).  V Beskydech bylo zase autem zabito mládě rysa(fotka). Celkem je za rok 2015 zaznamenáno 6 zabitých rysů a 1 vlk. Ročně je pak na českých silnicích usmrceno na 570 000 zajíců, 52 000 srn, 350 000 ježků, 70 000 bažantů a 50 000 kun.

 

Dovolená s čistou stopou

I v případě, že na dovolenou letíte, můžete pro lepší ovzduší něco udělat. Třeba jet na letiště veřejnou dopravou. Že to „hromadnou trvá dlouho“ a máte „hodně věcí“?

Co se týče časové náročnosti, ve vyhledávačích cesta autem skutečně často vítězí jako nejrychlejší varianta. Je to způsobeno tím, že stát nepodporuje hromadnou dopravu dostatečně důsledně. Nenutí dopravce, aby spoje navazovaly, výstavbu a opravu železnic provádí opravdu pomalu a špatně. Prostě nás tlačí, abychom velkou část platu vložili do auta.

V praxi však auto opravdu potřebujeme na průměrně posledních šest kilometrů. A ty můžete ve většině případů vyřešit jinak. Pokud máte objednané ubytování, lze se s majitelem domluvit, aby pro vás na nádraží dojel. Uber a další aplikace mohou také pomoci. Kvůli pár kilometrům tak ovzduší i lidem ušetříte několik hodin vypouštění karcinogenních zplodin i hluku.

Navíc v případě, že uvíznete v koloně, se časová výhoda rázem ztrácí. To je potvrzeno několikerou praxí autora tohoto článku: pětihodinová cesta na východ republiky autem stála řidiče vezoucího část výletníků nejen spoustu sil, ale také společenské aktivity, kterým se věnovala druhá skupina mířící do toho samého cíle vlakem. Vlak je prostě zábavná a společenská záležitost.

 

 Pokud máte problém s nadměrnými rozměry svého zavazadla, doporučujeme zauvažovat nad tím, jestli vás velký kufr neinspiruje k nadbytečnému množství zabalených věcí. To samé platí i o kufru auta. Často vezeme věci, které za celý pobyt nejen nepoužijeme, ale ještě nám překážejí při hledání těch skutečně užitečných. Bývá to způsobeno tím, že máme-li prostor, příliš nad tím, co si bereme, nepřemýšlíme. Ovšem je dobré mít na paměti, že každých 10 kg v autě navíc znamená o 0,1 l/100km vyšší spotřebu.

 

Když už autem vyrazíte

  • Nezapomeňte na dostatek tekutin, může se stát, že uvíznete v koloně na rozpálené dálnici.
  • Zvažte, co s sebou berete, každých 10 kg znamená vypouštět 17 mg NOx na kilometr navíc.
  • I když na dovolenou berete auto, neznamená to, že ho musíte využívat každý den. Oživte si pobyt cestami místní hromadnou dopravou. Uvidíte víc a nebudete muset dělat výlety dokolečka.
  • Jezděte plynule, předvídejte s lehkou nohou na plynu.
  • Střídejte se v řízení. Po několika hodinách řízení v kuse se riziko nehody rapidně zvyšuje. Nezapomeňte na to, že auta patří mezi nejnebezpečnější dopravní prostředky. Od roku 1989 na českých silnicích zemřelo přibližně tolik lidí, jako žije ve Vsetíně.
  • Před cestou zkontrolujte tlak v pneumatikách, podhuštěné pneu znamenají vyšší spotřebu a tedy i vyšší emise.

 

Užijte si léto a šťastnou cestu s čistou stopou!

 

 

 

Fotogalerie