Praha se připravuje na revoluci v železniční dopravě

Čistá mobilita Aktuálně
22. 8. 2017 Magistrát hl. m. Prahy
Foto příměstského vlaku
Ještě rychlejší a pohodlnější spojení s více možnostmi ocení každý cestující. Ilustrační foto: Václav Kříž

Rada hlavního města podpořila přípravu nového železničního spojení, jehož cílem je propojení tratí v centru Prahy a zásadní posílení kapacity pro regionální i dálkové spoje. Na žádost Správy železniční dopravní cesty budou trasy tzv. Nového spojení 2 zapracovány do územního plánu Prahy. O návrhu rozhodne zastupitelstvo na zářijovém jednání.

Nové tunely

Studie Nové spojení 2 zahrnuje dva tunely. Oba začínají v prostoru Florence a napojují linky ESKO (zvané též linky S) z Negrelliho viaduktu a od Balabenky u budoucí zastávky Karlín. Pokračují do stanice Opera umístěné mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Stanice Opera umožní přestup na ostatní vlaky na Hlavním nádraží, na linky metra A, C a pěší dostupnost Václavského náměstí a jeho okolí. Jeden z tunelů dále pokračuje přes zastávku Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, kde se napojí linky ESKO od Radotína a druhý přes zastávku Nám. Bratří Synků, za kterou se napojí v zastávce Praha-Eden linky ESKO od Hostivaře.

Oddělení příměstských a dálkových tratí

Nové spojení 2 oddělí koleje příměstských vlaků od dálkových včetně vysokorychlostních, odlehčí tak přetíženému Hlavnímu nádraží a vyřeší kapacitní i prostorové problémy trati Smíchov Hlavní nádraží. Dopravně-urbanistická a technická studie Nového spojení 2 byla zpracována již v roce 2007, nyní je třeba pořídit změnu územního plánu, která umožní budoucí výstavbu.

Citace autora studie

Propojení příměstské vlakové dopravy

„Díky projektu Nové spojení 2 dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z Kladna do Vršovic, nebo z Milovic na Karlovo náměstí. Nová stanice Opera zase zjednoduší cestujícím příměstských vlaků přestup na dálkové vlaky a na metro. Zvýší se také výrazně kapacita příměstských vlaků a usnadní se dojíždění veřejnou dopravou z okolí Prahy," uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy.

Zájem o linky ESKO trvale stoupá

Jak dokládá Ročenka pražské dopravy, zájem o železniční přepravu v rámci Pražské integrované dopravy roste každým rokem. Na území Prahy bylo v pracovních dnech v roce 2016 denně v PID vypraveno celkem cca 900 vlakových spojů, které v rámci hlavního města za den přepravily cca 120 820 cestujících. Nové spojení 2 odlehčí metru a ostatním druhům MHD, protože trasy příměstských vlaků umožní části cestujících dojet vlakem až do cíle.