Železniční tratě po Praze

Čistá mobilita Aktuálně
15. 5. 2017 Jiří Juřík
vlak
Zdroj: ČD

Pohled na ubíhající krajinu z okna vlaku má bezesporu své nezaměnitelné kouzlo. Možná ještě větším překvapením může být pohled na samotnou Prahu z vlaků, které hlavním městem projíždí. Výhled z okénka vagonu vám představí metropoli zcela jinou, než jak ji znáte z tramvaje, autobusu nebo jako chodec. Objevíte známé památky viděné z jiných úhlů, projedete se místy, kam byste se běžně ani nedostali.

Vlaky, které jezdí po Praze a jsou začleněny do systému Pražské integrované dopravy (PID), platí v nich tedy stejné platební podmínky, jako v ostatních pražských prostředcích hromadné dopravy (autobusy, metro, tramvaje). Vlaků jezdících po území Prahy je celkem 19 linek, projíždí 11 tratí, na území hl. města je pak celkem 45 stanic a zastávek.

Vlaky Prahou projíždí mnohdy opravdu svéráznými prostředími. Z železničního mostu u Výtoně se můžete pokochat pohledem na střed města. Jiné linky vám poskytnou romantickou projížďku přírodou. Další vás zavezou do osobitého světa brownfieldů, opuštěných továrních hal a nevyužitých ploch, jinudy projedete modernizovanými koridory, zcela odděleně od okolního světa, který tak rachot vlaků neruší.

 

Představme si postupně jednotlivé nejzajímavější „Eskové“spoje.

 

Linka S1

Hodně využívaná, tedy frekventovaná linka S 1 vyjíždí z Masarykova nádraží a přes Klánovice opouští Prahu, aby svoji cestu skončila v Kolíně.

Vlak vyjíždí z centra Prahy, projede okolo zadních traktů domů podél Karlína, přes vlakovou stanici Libeň se pomalu dostane do příměstské krajiny. Trasa částečně kopíruje tok pražského potku Rokytky. Těsně míjí Kyjský a Počernický rybník, následně projíždí přírodní rezervaci Klánovický les a opouští území hlavního města.

 

Linka S2

Tato linka obsluhuje výjezd z metropole (Masarykovo nádr.) směrem na Horní Počernice, Čelákovice, Lysou nad Labem a dále Poděbrady a Kolín.

Vlak jede poněkud uschován v zářezech, stranou pražské zástavby, zprvu společně s linkou S3, pak projíždí středočeským krajem.

 

Linka S3

Z Hlavního nádraží linka S3 vyjíždí na sever, tedy přes Čakovice do Středočeského kraje, do Neratovic, Mělníka, a končí v Mladé Boleslavi. Vlak opět jede povětšinou stranou zástavby mezi opuštěnými plochami,čekajícími na své využití.

 

Linka S4

Cesta Vltavy z Prahy na sever, tak to je trasa linky S4, která začíná na Masarykově nádraží. Trasa, jakmile se proplete Holešovicemi, je již věrná jen naší národní řece. Vlak jede stále po levém břehu Vltavy a postupně míjí například Roztoky, Levý Hradec, Nelahozeves a pokračuje dále do Středočeského kraje.

 

Linka S5

Nenápadný spoj je tato linka S5, spojující Masarykovo nádraží s Kladnem. Než se vláček projede Prahou přes Dejvice, má skoro polovinu trasy za sebou. Poslední zastávkou v Praze je Ruzyně, pak následují sousední Hostivice, Jeneč, Unhošť a jste v tom kdysi černém Kladně.

 

Linka S6

Do Berouna vedou dva vlakové spoje, tato linka a S7. „Es šestka“ je méně frekventovaná, ale o to možná zajímavější. Linka vyjíždí ze Smíchova, jede přes Řeporyje, Rudnou, Nučice, pak Loděnici, aby skončila po necelé hodině jízdy v Berouně. Unikátní je průjezd Prokopským údolím mezi zastávkami Hlubočepy a Řeporyje.

 

Linka S7

Jako lídra mezi vlaky křižujícími Prahu lze bezesporu označit linku S7. Vlak vyjíždí z Českého Brodu, do Prahy vjede u Klánovic (viz. trasa S1), přes Hlavní nádraží a Smíchov pokračuje do Radotína a nadále podél Berounky, což samo o osobě je zážitek. Bohužel hrad Karlštejn se za okénky vlaku mihne opravdu jen krátce, o to větší výzvou je zde vystoupit.

 

Linka S8

Posázavský pacifik, to je druhé jméno linky S8. Tato linka skutečně kopíruje nejprve Vltavu a od soutoku pak jede proti proudu Sázavy, a to až do Čerčan. Stačí uvést jen několik jmen zastávek a hned máte několik tipů na výlet: Davle, Jílové u Prahy, Týnec nad Sázavou atd.

 

Linka S9

Další linka, která projíždí celou Prahou, směřuje sem z Lysé nad Labem, do metropole vjíždí v Horních Počernicích, zastavuje ve Vysočanech, na Hlavním nádraží, Vršovicích a Prahu opouští v Kolovratech, aby přes Říčany a Čerčany dojela až do Benešova.

 

Linka S65

Tato linka se vymyká nejen číselným označením, ale i intenzitou prožitku, kterou vám nabídne. Jiné označení pro technické S65 může být Pražský Semmering. Linka spojuje Hlavní nádraží a Rudnou u Prahy, ale cestou jede přes Žvahov, Jinonice, Cibulku, Stodůlky, Zličín atd., zkrátka přes místa, kde byste vláček motoráček opravdu nečekali. Není náhodu, že právě na této trati se v sezoně konají nostalgické jízdy, tzv. Pražský motoráček.

 

V okolí Prahy a v celém regionu zahrnutém v systému PID jezdí mnohem více linek s označením „S“. Celkem je zde obsluhováno 184 stanic a zastávek, které propojuje 489 km tratí. Nadále vám představíme některá z vlakových nádraží a zastávek, které by vás mohly inspirovat nejen k výletům, ale třeba i k změně svého každodenního dopravního chování.