Kombinovaná doprava pro cyklisty

Kolo Aktuálně
27. 6. 2017 Roman Sovák
Cyklobus
V rámci zkušebního provozu lze přepravovat kola i v cyklobusu na lince 147. Foto DPP - Petr Ludvíček

Chcete do Prahy na kole, ale přitom se vyhnout jízdě v houstnoucích kolonách směrem k centru? Pražská integrovaná doprava vám nabízí dvě možnosti, jak to udělat. Stačí si vybrat, která je právě pro vás výhodnější.

Kolo celou dobu pod dohledem

Pokud svého šlapacího miláčka nechcete opustit, můžete s ním cestovat metrem nebo vlakem (vlakovými linkami PID – v jízdních řádech jsou označeny písmenem „S“), ale také přívozy či lanovkou na Petřín. V metru mohou být kola přepravována s výjimkou první plošiny na každé první a poslední plošině jednotlivých vozů soupravy. Vstupovat můžete dveřmi se zeleným piktogramem kola (a naopak nesmíte, jsou-li opatřeny červeným piktogramem, kde je navíc symbol kola přeškrtnut). Ve vlacích se při nastupování řiďte pokyny průvodčího. Ve všech uvedených případech je v rámci Prahy přeprava kola bezplatná. To platí také pro tramvaje, kde je ovšem cestování s kolem omezeno jen na některé úseky směrem z centra (tedy obvykle do kopce – seznam úseků, kde je povolena přeprava kol, najdete na webových stránkách DPP ZDE). V pracovních dnech není v tramvajích povoleno cestování s kolem v odpolední špičce od 14.00 do 19.00.

Volné ruce díky B+R

Pokud se chcete v dopravních prostředcích vyhnout nižšímu komfortu cestování způsobenému přepravou kola, máte možnost využít službu B+R (Bike and Ride), která je součástí většiny odstavných parkovišť pro automobily s názvem P+R umístěných u stanic metra či vlakových stanic (seznam P+R, kde fungují B+R, najdete TADY). Budete mít nejen volné ruce, ale navíc se stanete „obyčejnými“ cestujícími, a můžete tedy plně využít také dopravu tramvajemi či autobusy. B+R jsou v provozu od 4.00 do posledního odjezdu metra nebo vlaku (cca do 01.00). Stojany jsou umístěny v blízkosti obsluhy P+R, která vám oproti vratné záloze 20 Kč může půjčit zámek na kolo. Samotná úschova je zdarma. Zatím jediné samostatné B+R (tedy nikoli jako součást P+R), nabízející kombinaci uzamykatelných cykloboxů a krytých městských stojanů, je u nádraží Praha-Klánovice. Psali jsme o něm v Čistou stopou Prahou ZDE.

Řečeno poněkud vzletně je přeprava kol zdarma a jejich bezplatné uschování v rámci B+R nástrojem, jimiž Praha podporuje cyklistiku i veřejnou dopravu. Ale to nejdůležitější je, že to opravdu funguje.