Bikesharingové společnosti v Praze

Kolo Projekt
foto - cyklista jede na kole

Sdílení kol a koloběžek v Praze dnes už řadu možností. Jak je využít? Je zapotřebí zaregistrovat se u některého z poskytovatelů a aktivně využívat jeho mobilní aplikaci. K úhradě služby je nutné použít platební kartu. Je možné platit za každou jízdu, nebo si předem uhradit předplacený tarif  – pokud jej společnost nabízí.

Aktualizováno k 10/2020

NEXTBIKE (novinka 2020)

Původem německá společnost se v posledních letech velmi rozrostla. Od března 2020 Nextbike zavítal s flotilou 800 kol i do Prahy a v ČR jej najdete v dalších 13 městech (Brno, Ostrava, Olomouc, Prostějov, Havířov, Opava, Kladno, Beroun, Hlučín, Říčany, Pardubice, Hradec Králové, Mladá Boleslav). Kola vyrábí v Německu a v České republice pro všechny své trhy. Vyznačuje se jednoduchým půjčením kola a dobrou údržbou. Stačí se registrovat v aplikaci, přidat kartu a může se jezdit - v kterémkoli městě.

VYHLEDÁNÍ A VRÁCENÍ KOLA: Vše probíhá v aplikaci NextBike, vracet lze pouze do oficiálních stojanů (vyznačeno na mapě v aplikaci). Kolo lze odemknout i na dálku (třeba kamarádovi), nebo pomocí QR kódu. Vrácení je ještě snažší - stačí dojet na určené místo, kolo zaparkovat a u zadního kola stlačit páčku zámku. Kolo se po dvou pípnutích samo vrátí, což potvrdí notifikace v telefonu.

CENÍK: V jednotlivých městech se liší, v Praze je 24Kč/30min, v případě celodenní výpůjčky pak 150Kč. Lze si taky předplatit měsíční tarif (149Kč/99Kč student) nebo roční (899Kč), v rámci kterého máte prvních 30min zdarma, dále podle normálního ceníku. Vrácení mimo oficiální stojan stojí 250Kč.

více na https://www.nextbikeczech.com/praha/

 

BOLT elektrokola (novinka 2020)

Bolt elektrokola je možné zapůjčit přímo v BOLT aplikaci, kterou někteří lidé používají k objednání jídla. Elektrokola jsou pro Prahu vhodná (snadno tak vyjedete prudší stoupání). Estonská firma se chystá do Prahy umístit až 600 elektrokol. Svůj příchod oznámili teprve nedávno a samotná redakce je zvědavá.

VYHLEDÁNÍ A VRÁCENÍ KOLA: Věe skrze aplikaci Bolt, vracet lze pouze na určených místech (viditelných v aplikaci jako "parkovací zóny" (mimo ně aplikace ani neumožní kolo vrátit).

CENÍK: V Praze se platí 5Kč/min (prvních pět minut jízdy), dále 4Kč/min (30min tak odpovídá 125 korunám).

více na https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kolobezky-lime-jsou-mrtve-do-prahy-prichazeji-elektrokola-bolt-123428

 

REKOLA

V Česku první a dnes také jeden z nejrozšířenějších bikesharingů. Na Rekolech se už svezete v desítce měst – kromě Prahy i v Brně, Ostravě, Liberci, Olomouci, Českých Budějovicích, Frýdku-Místku, Kladně, Mladé Boleslavi a Písku. V jejich flotile převažují klasické bicykly, které v hlavním městě začala doplňovat i elektrokola. Typická barva strojů byla podle informací společnosti v prapočátcích českého bikesharingu zvolena proto, „že růžové kolo se méně krade“. Na jeden účet je možné si vypůjčit až dvě kola.

VYHLEDÁNÍ A VRÁCENÍ KOLA: ve vyhrazených zónách vyznačených v aplikaci. Provozovatel výslovně upozorňuje: „Rozhodně neparkovat u dřevěných plotů, přenosných značek nebo patníků“.

CENÍK: Základem jsou jednorázové jízdy. Při prvních 10 jízdách je úvodních 15 minut zdarma, každých dalších 30 minut přijde na 24 korun. Na jeden účet je možné si vypůjčit dvě kola, pro to druhé však neplatí úvodní bezplatná čtvrthodina. Za 1 755 Kč je možné si přeplatit „Nekonečno jízd na rok“ (tj. od 1. 3. do 30. 11. 2020), nebo za 390 Kč „Nekonečno jízd na dva měsíce“. Další možností je „Výlet na 24 hodin“ za 250 Kč (jednotná cena platí i pro výpůjčku dvou kol). Další výhody přináší karta MultiSport, benefitní karta Edenred a roční předplatné s innogy.

více na www.rekola.cz

 

LIME (během pandemie dochází k omezení počtu strojů)

Sdílené elektrokoloběžky Lime-S jsou doslova celosvětovým fenoménem se vším dobrým i horším, co jejich provoz přináší. V Praze fungují od podzimu 2018. Za tu dobu si zde získali řadu fandů i těch, kteří jim zejména kvůli četným nebezpečným jízdám po chodníku a „divokému“ parkování včetně pohozených a polámaných kusů nemohou přijít na jméno. Lime se snaží pozitivně edukovat uživatele svých koloběžek, ale bohužel s malým úspěchem.

VYHLEDÁNÍ A VRÁCENÍ KOLOBĚŽKY: Vyhledání nejbližší koloběžky pomocí aplikace. Lime nabádá k parkování a vracení koloběžek na určených místech, kde nikoho neohrožují. Aplikace uvádí zónový systém: Zóny, kde nelze přerušit ani ukončit jízdu / Zóny pomalé rychlosti / Zóny bez koloběžek / Zóny bez možnosti parkovat.

CENÍK:  Nástupní sazba za odemknutí koloběžky činí 25 korun, minuta jízdy přijde na 4 Kč (platí se hned od první minuty). Platit je možné buď kartou za každou jízdu, nebo lze přidávat kredit do „Peněženky“, z kterého se postupně jízdné odečítá.

více na www.li.me/cs

RE.VOLT

Společnost se na svých webovách stránkách profiluje jako „sdílená auta, motorky a koloběžky na baterky“. K nezaměnitelným „pidiautíčkům“ a jednostopým vozidlům, na nichž se sedí, přidala e-koloběžky jako horkou novinku. Pro jízdu na nich se stačí registrovat a počkat na potvrzovací SMS (pro ostatní vozidla je navíc nutné nahrát fotky řidičského a občanského průkazu a také selfie).

VYHLEDÁNÍ A VRÁCENÍ KOLOBĚŽKY: Vše od vyhledání přes rozjezd až po zamknutí a placení probíhá jednoduše prostřednictvím aplikace. Po vyhledání nejbližší „revolťácké“ koloběžky je možné si ji rezervovat. Po jízdě je nutné koloběžku vrátit do zóny vyznačené v aplikaci (širší centrum města).

CENÍK: Základní sazba je 4 koruny za každou započatou minutu jízdy, s využitím předplacených balíčků (za 250, 450 nebo 600 Kč) je možné jezdit už od 2,66 Kč/min. Ještě výhodnější je nabídka „Cesta zpět za polovinu“: RE.VOLT vám z proježděné částky vrátí celých 50 % formou kreditu na další jízdu, musíte to však stihnout do 48 hodin. Pozastavení (nákup, občerstvení…) vyjde na 0,5 Kč/min. Maximální cena výpůjčky je 265 Kč/den. 10minutová rezervace koloběžky je zdarma.

více na https://revolt.city

 

 

FREEBIKE (2020 v omezeném režimu)

Freebike v roce 2020 v Praze přešel do experimentálního režimu, pouze v Karlíně)

Freebike jeho provozovatel, společnost Homeport se sídlem v Praze, na webových stránkách charakterizuje jako „technologicky nejpokročilejší bezstanicový e-bikesharing na světě“. Kromě e-jízdy však nabízí i zvýhodněnou možnost ježdění bez motoru. Sdílená kola Freebike fungují i v zahraničí – na Slovensku (Trnava), ve Finsku (Kuopio, Helsinky), v Kanadě (Kelowna) a Velké Británii (Londýn). Na jeden účet je možné si vypůjčit dvě kola.

VYHLEDÁNÍ A VRÁCENÍ KOLA: Vyhledání prostřednictvím aplikace. Ve virtuálních stanicích je vrácení kola zdarma, mimo ně činí parkovací poplatek 25 korun. Zcela zakázané je parkování v červené zóně.

CENÍK: Minutová sazba za funkci elektrokola je od začátku 2 koruny. Bez motoru je prvních 10 minut z každé jízdy zdarma a poté 1 Kč za minutu. Freebike na rozdíl od konkurentů nabízí zvýhodněnou cenu při „pauzování“ (tj. parkování, například při nakupování apod.), a to 0,5 koruny za minutu. Maximální délka pauzy je stanovena na 2 hodiny (za překročení této hrozí poplatek 200 Kč).

více na www.prague.freebike.com

 

Již nefungující projekty: 

VELONET ČR (společnost skončila v roce 2020)

Velonet disponuje klasickými koly a funguje v Praze a Brně. Jde o typicky stanicový bikesharing, přičemž se stanice (stojany) Velonetu v hlavním městě nacházejí na Praze 4. Výhodou tohoto systému je, že je jednodušší kolo vyhledat. U Velonetu je možné si na jeden účet vypůjčit pouze jedno kolo.

VYHLEDÁNÍ A VRÁCENÍ KOLA: Pouze u fixních stanic/stojanů (viz výše). Za nedodržení tohoto pravidla následují finanční sankce – za vrácení kola mimo stojan Velonet činí poplatek 50 korun, za vrácení mimo oblast Velonet 300 korun. (Naopak za přepravu kola zaparkovaného mimo stojan zpět do stojanu Velonet získáte kredit 10 Kč.)

CENÍK: Prvních 15 minut každé jízdy je zdarma. Poté se účtuje po minutách dle skutečné doby výpůjčky. Placená hodina vyjde na 32 korun.

více na www.velonet.cz

13. 3. 2020 Lukáš Eršil, Ondřej Běnek