O cestování nejen tramvajemi

MHD Aktuálně
8. 12. 2017 Roman Sovák
XXXXXXXX
Ilustrační foto. Zdroj: Archiv DPP

Dobíháme tramvaj, už jsme u dveří – a ty se zavřou a vůz vyráží bez nás… To většinu z nás dokáže pořádně vykolejit. Máme nárok, aby řidič počkal? Musí nás nechat vystoupit, když se tramvaj nečekaně „zasekne“ mezi zastávkami? Jak co nejspokojeněji cestovat?

Laskavost, nikoli povinnost

Až jako neúspěšní běžci na zastávce rozdýcháme, že si budeme muset počkat na další spoj, měli bychom si připustit pár objektivních věcí. Zejména to, že řidič je ve službě řídící se striktními předpisy zajišťujícími nejen bezpečnost, ale také plynulost a pravidelnost dopravy. Je bez pardonu povinen dodržovat jízdní řád, pokud tomu nebrání „situace v provozu na pozemních komunikacích či v drážním provozu“ – a něčím takovým my při nejlepší vůli nejsme. Pokud bude na každé druhé či třetí zastávce na někoho čekat, hrozí navíc na linkách s krátkým časovým odstupem jednotlivých spojů komplikace na konečné, kam by kvůli němu mohly přijet dvě tři tramvaje prakticky najednou. A žádný řidič také pravděpodobně nepočká na nikoho, kdyby kvůli tomu neměl stihnout průjezd křižovatkou a byl nucen čekat na další „zelenou“…

Jediná rada, která v tomto případě platí, zní: když to řidiči umožní situace a počká na nás, tak mu poděkujme nebo na něj z povzdálí děkovně mávněme. Je to od něj totiž pouze laskavost, kterou příště bude mít větší chuť zopakovat.

Některé další situace

A když tramvaj nečekaně zastaví? Mimo zastávku řidič nemůže jen tak cestující pustit ven, ale musí nejprve zjistit okolnosti. Teprve až je jasné, že to bude na delší dobu, může upozornit na výstup do vozovky a dveře otevřít. Do té doby nám nezbývá nic jiného, než se obrnit trpělivostí, žádné pokřikování „Dveře prosím!“ nám stejně nepomůže.

Když už jsme u cestování tramvají (či jinými prostředky MHD), tak ještě pár věcí. Řidič se nemůže během řízení bavit s cestujícími, tedy například ani odpovídat na dotazy typu kde by pro vás bylo nejlepší přestoupit, když jedete tam a tam, nebo podobně. A možná nevíte, že přestupky v tramvaji (typicky neukázněný či zapáchající cestující) řeší policie. Řidič by měl dotyčnou osobu upozornit, aby se začala chovat, jak se patří, případně že má na nejbližší zastávce vystoupit, ale když domluva nepomůže, musí to vyřešit muži nebo ženy v uniformách.

Spokojené cestování záleží na každém z nás a platí zde okřídlené „chovej se tak, jak chceš, aby se ostatní chovali k tobě“. Pokud je někdo příliš hlučný, ničí zařízení vozu nebo je jeho chování jinak za hranou, nestyďme se na to nejprve dotyčného, a když to nepomůže, tak řidiče upozornit.