Recenze: Zdravá chůze po celý život

Pěšky Aktuálně
15. 8. 2017 Roman Sovák
nohy
Péče o nohy by měla být samozřejmostí.

Když nám to „šlape“ bez problémů, svoje dolní končetiny si často ani neuvědomujeme. Ale běda, když je malér! Bolestivá chůze a trápení s nohama nám mohou proměnit život v peklo a přivést nás až k nepříjemným operacím. Kniha Zdravá chůze po celý život nám dává možnost komplikacím předejít nebo je vlastní aktivitou odstranit.

Komu je kniha určena?

Dílo, které napsal zkušený švýcarský lékař a vědec Christian Larsen, je pro každého „zájemce o chůzi“. Tedy prakticky pro všechny, protože i ten nejzavilejší vyznavač motorové jízdy musí ráno vstát, ke svém autu dojít a ani přes den se nevyhne různě dlouhým pěším etapám. A co je na knize nejlepší – dobře poslouží těm, kteří chtějí problémům předejít, stejně jako těm, kteří je již mají. 

Základem jsou cvičení

Larsen postupuje od obecnějších pasáží s praktickými doporučeními („Poznáváme a odstraňujeme nesprávnou zátěž nohou“) až ke konkrétním cvikům pro obnovení optimálních pohybových funkcí bez nutnosti chirurgických zákroků („Trénink místo operace – úspěšná metoda Spiraldynamik“, „Gymnastika nohou u vbočeného palce, ostruhy patní kosti, plochých nohou atd.“). Autor, jak je zřejmé, není velkým přítelem operací, nýbrž samoléčivých sil. Když už ale dojde na nejhorší, poradí, na koho se obrátit („Operatér: jak najdete toho správného?“).

Spirální dynamika

Cvičení jsou v knize rozdělena na základní (od prohloubení citu vnímání kontaktu se zemí přes zlepšení pohyblivosti, posilování klenby i svalů až po trénování způsobů chůze, a to včetně doporučení, jak cviky integrovat do každodenního života) a speciální. Ty už řeší projevené problémy jako vbočenou nohu, nohu se sníženou příčnou klenbou, patní ostruhu, drápovité prsty, artrózu a plíseň. Cvičení vycházejí z metody spirální dynamiky, kterou Larsen vynalezl a uplatňuje na soukromé klinice Bethanien v Curychu.

Problémy má téměř polovina lidí

„Kdyby existovaly předpisy pro správné zacházení s vlastníma nohama, asi by se podstatná část obyvatelstva dostala do konfliktu se zákonem,“ píše autor a dodává, že problémy s nohama má 40 procent lidí. Základní pravidlo přitom říká: jedna třetina je geneticky podmíněná, dve třetiny vznikají každodenním opotřebováním, přičem první třetinu můžete optimalizovat a dvě další aktivně změnit k lepšímu. Larsen také vyjmenovává „smrtelné hříchy“ pro nohy:

  • Chybí vzduch: nohy smrdí.
  • Nedostatek pohybu: nohy zakrní.
  • Příliš malé boty: špatný růst.
  • Příliš velké boty: prsty budou stlačovány.
  • Tvrdé podrážky: necítíte zem.

Na závěr

Larsen nezapře, a ani to u tohoto typu literatury není dost dobře možné, že je lékař a vědec. Přesto je jeho styl přístupný i naprostému laikovi, což je naprostá většina z nás. Text je navíc proložen množstvím přehledných odrážek a tabulek, takže nehrozí, že bychom něco nepochopili… Pusťme se do ní, a hlavně patřičně konejme, aby pro nás byla chůze navždy radostí!

Kde a za kolik si můžete titul Zdravá chůze po celý život koupit, zjistíte ZDE. Dodejme, že do češtiny byla přeložena také kniha kolektivu autorů pod vedením Larsena Zdravé nohy pro vaše dítě, opět s řadou prospěšných cvičení, respektujících však specifika těch, kteří jsou ještě v tělesném vývoji (více například TADY).

Titulní strana knihy

 


Sdílejte: