Vyzkoušejte zdarma jízdu elektrobusem „s tykadly“

MHD Aktuálně
18. 11. 2017 DPP, Čistou stopou Prahou
FOTO NOVÉHO TROLEJBUSU
Naplní testovací jízdy očekávání? Zdroj: www.cs-dopravak.cz / P. Malinovský

Po vybudování téměř kilometr dlouhého trolejového vedení se testování elektrobusů v pražské hromadné dopravě posunulo do další fáze a vy nyní můžete být u toho. V úterý, ve středu a čtvrtek máte možnost se bezplatně projet novým vozidlem na trase Palmovka–Letňany.

Kdy a čím?

Prezentační jízdy pro veřejnost mezi stanicemi Palmovka – Kundratka – Kelerka – Prosecká – Prosek – Nový Prosek – Letňanská – Letňany mají naplánované následující odjezdy z Palmovky a zpět.

tabulka s jízdním řádem 21.-23. 11. 2017
Upozornění: Odjezdy mohou být opožděny z důvodu nutného napájení linky 109 na Palmovce a v případě nepředvídatelných technických potíží nebude provoz nahrazován jiným vozidlem.

Vozidlo bude označeno „58 PALMOVKA“ respektive „58 LETŇANY“. Půjde o elektrobus SOR TNB 12 s dvojicí tyčových sběračů, které u pamětníků mohou vyvolat vzpomínky na trolejbusy, jejichž provoz byl v Praze ukončen v roce 1972. Na rozdíl od nich však budou vozu pomáhat jen na zhruba 10 procentech trati (cca 900 metrů do kopce a cca 600 metrů z kopce).

foto trolejbusu

Příznivé provozní náklady

Rozvoj elektromobility v Praze představuje cestu, jak snížit emise z dopravy a zlepšit tak kvalitu vzduchu, který v metropoli dýcháme. Podporována je jak individuální elektromobilová doprava (více ZDE), tak testování elektrobusů v městské hromadné dopravě. Značného úspěchu již dosáhl elektrobus Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na lince 213, kde byl jeho zkušební provoz zahájen v září 2015 a po roce a půl najel v ostrém provozu s cestujícími prvních sto tisíc kilometrů. Během nich se prokázalo se, že jeho provoz je nákladově srovnatelný s naftovými autobusy (celá zpráva).

Test dynamického napájení

Komplikací, kterou je nutné pro budoucí rozšíření elektrobusové dopravy v Praze vyřešit, je kopcovitý terén směrem od centra města k okrajům. Staticky (při stání) nabité baterie elektrobusů  vydrží jen určitou dobu a tu jízda do  kopce, energeticky velmi náročná, podstatně snižuje. Proto DPP přistupuje k testování možnosti dynamického napájení vozů přímo za jízdy. Trolejové vedení vybudované v části svažité Prosecké ulice má nyní toto řešení v praxi ověřit, a to samozřejmě i pro případné další pražské trasy.

Patříte-li k příznivcům veřejné dopravy, pak určitě neváhejte a jízdu novým elektrobusem si vyzkoušejte. Můžete si vybrat dopolední, odpolední i pozdní jízdu.