Proč používat nákladní kola? Důvodů je víc než dost!

Kolo Aktuálně
9. 2. 2021 Roman Sovák
cyklokurýr stojící v zasněžené Praze před svým nákladním kolem
Myslíte si, že na sněhu v Praze cargo kola nefungují? Zdroj: Depot.Bike

Rychlost doručení, prostorová nenáročnost na chodníku či ulici a nulové emise, to jsou zřejmě první výhody, které nás v souvislosti s využitím nákladních kol napadnou. Trochu přitom zapomínáme, že cargo kola nemusí sloužit jenom jako ekologicky šetrná náhrada hlučných a vysoce emisních dodávek rozvážejících zásilky, ale i jednotlivcům a rodinám. A také je těch výhod mnohem více.

Iniciativa na podporu užívání nákladních kol City Changer Cargo Bike zveřejnila v loňském roce publikaci s názvem 20 dobrých důvodů, proč používat nákladní kola. Českou verzi anglického originálu najdete jako přílohu na konci tohoto článku. Pojďme si proto shrnout nejzajímavější „špeky“ – pardon, fakta – jako návnadu pro její otevření.

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Jediné nákladní kolo dokáže ušetřit 5 tun CO2 za rok. A to není vše: navíc se na jeho výrobu spotřebuje pouze 5 % materiálů a energie potřebné k výrobě auta.

NÁHRADA AUTA DO RODINY

Nejde jen o cenovou výhodnost za nákup, provoz a opravy, ale i dostatečnou praktičnost cargo kol. Například v Kodani 26 % rodin se dvěma a více dětmi vlastní nákladní kolo a 30 % nákladních kol tam funguje jako náhrada za auta… Nákladní kolo uveze až čtyři děti na čtyřikrát menším prostoru, než má auto.

foto maminky vezoucí na cargo kole dítě

ZDRAVÍ A ZDRAVOTNICTVÍ

Dojíždění na kole vystavuje člověka polovičnímu znečištění ovzduší, než kdyby seděl v autě! Očekávaná délka života těch, co jezdí pravidelně na kole, je až o 14 měsíců delší. Významné jsou i úspory ve zdravotnictví. Zdvojnásobení míry využití kola by díky snížení úmrtnosti a nemocnosti do evropské ekonomiky přispělo 189 miliardami eur.

PŘEPRAVA NA POSLEDNÍ MÍLI

Elektronické obchodování se zásilkami roste 10% tempem ročně, ale přitom se kvůli dopravním zácpám ve městech rozšiřují zóny s omezením vjezdu. Účinný příspěvek k řešení tohoto problému představují nákladní kola.

VÍCE ŽIVOTA V ULICÍCH

Kvalita života v daném městě závisí i na tom, jakou úlohu v něm hraje lidský faktor. Nákladní kola mohou přispět k čilému pouličnímu ruchu – například k uměleckým instalacím, mohou sloužit jako improvizované hudební zázemí, jako pojízdný stánek s občerstvením…

foto umělce stojícího u cargo kola a hrajícího na saxofon

VÍCE CYKLISTŮ, MÉNĚ NEHOD

V celé Evropě je patrné, že počet úmrtí při dopravních nehodách se snižuje s rostoucím počtem cest ujetých na kole. 

IDEÁLNÍ INVESTICE PRO ZAČÍNAJÍCÍ MALÉ PODNIKY

Nízká počáteční kapitálová investice do nákladního kola a řada možností využití umožňují přeměnit nápady v realitu s minimem finančních prostředků.

ZDRAVĚJŠÍ A VÝKONNĚJŠÍ ZAMĚSTNANCI

Zdvojnásobení míry využití kol v Evropě by do ekonomiky přineslo 7 miliard eur díky snížení absence zaměstnanců.

ZELENÝ MARKETING

Spotřebitelé si stále více začínají vybírat zboží i s ohledem na ekologické aspekty včetně přepravy. Cargo kola jsou v ulicích nepřehlédnutelná, a navíc dost velká pro umístění loga a reklamního sdělení.

ÚSPORA FIREMNÍCH NÁKLADŮ

Nákladní kola nabízí hospodárnou alternativu k tradičnímu vozovému parku nebo jeho části.

EFEKTIVNÍ LOGISTIKA

Jakýkoli náklad vážící méně než 200 kg / m3 lze na vzdálenost do 7 kilometrů dopravit pomocí cargo kol. Nákladní kola by tak mohla v evropských městech výhodně obstarat více než polovinu zásobování a čtvrtinu komerční přepravy.

Jednou z cyklistických událostí loňského roku v Praze bylo listopadové otevření městského cyklodepa Depot.Bike na Florenci, které slouží k rozvozu zásilek po centru metropole. Praha se tím zařadila k moderním evropským městům usilujícím tímto způsobem snížit dopravní zátěž a hluk a přispět tak ke zkvalitnění života svých obyvatel. 
O životaschopnosti projektu nejlépe svědčí fakt, že kurýři i přes nelehké zimní podmínky během prvních dvou měsíců urazili 4761 kilometrů a rozvezli přitom přes 11 000 zásilek. Uvedl to na Facebooku náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Ten si ve svém příspěvku dále pochvaloval spolupráci se stávajícími firmami a zmínil zájem dalších… Logicky z toho plyne, že „S takovou se do současného cyklodepa ani nevejdeme a budeme muset začít pokukovat po dalším podobně strategickém místě ideálně na druhém břehu.“

DOSTUPNĚJŠÍ INFRASTRUKTURA

Výstavba cyklistické infrastruktury stojí zlomek ceny ve srovnání s výstavbou silnic a přináší násobně vyšší návratnost investic.

P. S.

Nezapomeňte si otevřít přílohu!