Staré řešení nové výzvy: Znovuzrození kargokola 

Kolo Aktuálně
22. 4. 2020 Čistou stopou Prahou
fotografie kargola a doručovacího pracovníka
doručovatel na kargokole

Kargokolo čili nákladní kolo zažívá svou renesanci a uznání jako čistý, bezpečný a ekonomický způsob přepravy zboží i cestujících po městě. Poháněn lidskou silou bez požadavků na palivo může tento aktivní způsob dopravy přinést našim městům dokonce více výhod než jiné technologie.

Originální znění příspěvku v angličtině si můžete otevřít na blogs.worldbank.org.

Nové úsporné doručování po městě

Kargokola se díky své ekonomické životaschopnosti ukazují jako všestranná vozidla pro měnící se aktivity ve městě. Snižují také potřebu prašných a hlučných doručovacích nákladních vozidel, která blokují dopravu ve městech. Díky tomu jsou pak ulice čistší a bezpečnější pro chodce a dojíždějící cyklisty.

Výzkum, který zadala Evropská unie, dospěl k závěru, že 25 % veškerého zboží a 50 % všech lehkých dodávek v městském prostředí by mohlo být doručováno kargokoly. Zákazníci po celém světě stále více nakupují vše na internetu, od potravin až po nábytek. Předpoklad doručení v nejkratším možném čase, zejména v městských centrech, vedlo k masivnímu nárůstu dopravy v ulicích měst. V dnešní době, kdy 87 % podnikajících mileniálů dává přednost spolupráci se sociálně a ekologicky svědomitými společnostmi, by mohla být informace o tom, že byl balíček doručen ekologickým dopravním prostředkem šetrným k životnímu prostředí, významnou konkurenční výhodou.

Dánský ministr dopravy Benny Engelbert prohlásil na slavnostním otevření městského hubu DHL v Kodani v listopadu 2019: „Jízdní kolo nemůže změnit svět, ale má k tomu zatraceně blízko.” DHL zavedlo kargokola ve svých službách jako jeden z nejlepších způsobů ekologického doručování zásilek ve městě. Města také často spolupracují se soukromými doručovacími společnostmi ve snaze podpořit kargokola jako alternativu k doručovacím nákladním vozidlům. Město New York nedávno vyhlásilo nový projekt, jenž povoluje klasickým šlapacím kargokolům, která používají Amazon, UPS a DHL, parkování na místech vyhrazených pro nakládku a vykládku zboží pro zásobovací nákladní a dodávková vozidla. Od roku 2012, kdy byla kargokola úspěšně otestována v německém Hamburgu, je UPS využívá již v několika evropských městech. 

Kargokola slaví úspěch také mimo Evropu. V Rio de Janeiru v Brazílii, zejména ve známé městské čtvrti Copacabana, je každodenně realizováno přes 11 000 dodávek kargokoly. Podle brazilské nevládní organizace Transporte Ativo „jsou kargokola tou nejlepší možností pro přepravu zboží na krátké vzdálenosti, neboť se dají snadno integrovat do rušných městských ulic. Jejich použití zmírňuje problémy způsobené motorizovanou dopravou, jako jsou dopravní zácpy, problémy s parkováním, znečištění ovzduší a negativní dopad na klimatické změny."

Ve městě Kigali ve Rwandě přepravují kargokola osoby i těžký náklad se zbožím. Kromě využití při přepravě zboží poskytují kargokola pracovní příležitosti tisícům mladých mužů, kteří pracují jako taxikáři. V Lagosu v Nigérii jsou zase kargokola využívána ke svozu odpadů.

Před námi je jasná elektrobudoucnost na jízdních kolech

Podle německé asociace ZIV (Two-wheel Industry Association) předčil v loňském roce v Německu prodej kargokol s elektrickým pohonem prodej elektroaut (39 000 prodaných kargokol, 32 000 prodaných elektrovozidel) – úžasné, když si uvědomíme, že elektrovozidla čerpala nemalé vládní dotace, zatímco elektrokola si vysloužila jen malý leták.

Celosvětově, podle prognóz společnosti Deloitte, bude v ulicích měst v roce 2023 přes 300 miliónů elektrokol, což představuje navýšení o 50 % proti stávajícímu počtu. Vypadá to podle statistických údajů na to, že přes veškerou pozornost soustředěnou na elektro- a autonomní vozidla bude budoucnost elektromobility ve skutečnosti patřit jízdním kolům. V následujících pěti letech se má v celém světě prodat 40 miliónů elektrokol, takže jejich počet nakonec převýší 12 miliónů elektrovozů, která se budou ve stejné době prohánět po našich cestách.

Kodaň a Amsterdam mají ve využívání kargokol náskok. V oblasti kodaňské metropole jezdí každodenně kolem 40 tisíc kargokol. V samotném Kodani bylo zjištěno, že 26 % rodin se dvěma nebo více dětmi vlastní kargokolo. Ve skutečnosti je tedy primárním využitím kargokol v Kodani rozvoz dětí. V Amsterdamu se prodá 90 % kargokol matkám a otcům, kteří hledají vhodný a ekologický způsob dopravy svých dětí.

Vraťme se však ke kargokolům s elektroasistencí a jejich exponenciálnímu růstu na trhu, kde se zdá, že mají obrovský potenciál nejen pro doručování zboží po městě, ale také pro přepravu osob, zejména pro rodiny. Ať už žijeme na jižní či severní polokouli, pravděpodobně uvidíme, jak naší čtvrtí projíždějí kargokola s tím nebo oním účelem, která se stanou udržitelnou, vyhovující a neoddělitelnou součástí městské dopravy. 

Jedna věc je jistá: Budoucnost na dvou kolech je zelenější i zdravější. Je to budoucnost, z níž budeme nadšeni.