Další akvizice i nové historické linky. Zajímavosti z tramvajové "retroscény"

MHD Aktuálně
17. 6. 2021 Roman Sovák
fotografie tramvaje K2 odstavené v Bratislavě
foto: DPP / Robert Mara

Dopravní podnik hl. m. Prahy nedávno zakoupil od Dopravního podniku Bratislava jednu z kloubových tramvají Tatra K2. Ty, ačkoliv s Prahou „bytostně" spojeny, zde cestující nikdy nevozily, takže v tomto ohledu půjde po nutné opravě a nasazení na nostalgickou linku č. 23 o značně opožděnou premiéru. K zajímavému vývoji došlo u historické linky č. 41 – během července a srpna ji nahradí dvojice zbrusu nových prázdninových linek č. 42 a 43. V září se vše vrátí do starých kolejí.

TATROU K2 SE V PRAZE SVEZEME VŮBEC POPRVÉ

Kloubovou tramvaj Tatra K2 zakoupil DPP od Dopravního podniku Bratislava za 1000 eur. Pokud se vám zdá cena za takové „velké" vozidlo podezřele „malá", pak vězte, že je již od roku 2009 odstaveno a DPP připravuje poptávkové řízení na jeho opravu ve výši cca 9 milionů korun. Ta by měla být dokončena na konci 2022 a poté začít vozit cestující.

„Bude to první tramvaj typu K2, která bude v Praze jezdit na pravidelné lince. Chceme takto v rámci retroprovozu prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50.–60. let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. K Praze mají tyto tramvaje velmi úzký vztah – všechny zde byly navrženy, zkonstruovány i vyrobeny,“ přibližuje novou akvizici v širších souvislostech Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Vůz zakoupený DPP byl vyroben v roce 1977 a dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod číslem 394. Zajímavostí je, že tramvaj od počátku sloužila jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Díky 32leté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a je zachována ve výjimečně původním stavu.

Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v Praze jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965–1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se totiž tyto článkové tramvaje nehodily a DPP zůstal u nákupu tramvají T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi.

Zatímco technicky složitější typ K1 s elektropneumatickou výzbrojí se sériově nevyráběl, vozy K2 s celoelektrickou výzbrojí se vyráběly v letech 1967–1983 a prosadily se v řadě měst – a to nejen v Československu (Brno, Ostrava, Bratislava), ale i v Jugoslávii či Sovětském svazu. Nejvýznamnějším exportním uplatněním byly vedle Sarajeva dodávky pro Káhiru. Pro tu byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny. 

NOSTALGICKÁ LINKA Č. 23

Tatra K2 se podle tiskové zprávy DPP uplatní na nostalgické lince č. 23. Je to vlastně i potvrzení, že se s touto linkou nadále počítá poté, co byl její provoz v souvislosti s koronavirem v loňském roce přerušen a dosud není obnoven. Retrovozy z nostalgické linky zatím jezdí na lince č. 2 a mělo by tomu tak být přinejmenším do konce prázdnin.

Začlením do nostalgické linky se Tatra K2 zařadí do flotily tramvají T3 – tedy právě těch, které se pro pražský provoz hodily lépe a dostaly zde přednost. Připomeňme, že tramvaje T3 jsou skutečná legenda. První z nich byla představena na mezinárodním veletrhu v Brně v roce 1960. Po období zkušebních jízd a optimalizace vlastností byl pravidelný provoz vozů tohoto typu v Praze zahájen v listopadu 1962. 

foto tramvaje č. 23 během jízdy s cestujícími
foto: DPP

Když Pražané poprvé do tramvaje T3 nastoupili, byl to pro ně neuvěřitelný zážitek: oproti minulosti prostorný interiér, světlý strop, velká okna, příjemná kombinace červených a šedých sedaček a komfortní „vychytávka" – vytápění v zimních měsících. Připočteme-li k tomu dokonalé elegantní tvary, vylepšenou konstrukci s pokrokovými prvky a významné odlehčení vozidla, tak není divu, že se T3 stala synonymem tramvaje. A nejen to, časem i symbolem Prahy.

Pražané se s tramvajemi T3 rozloučili na Dni otevřených dveří v Hostivaři v roce 2011, ale později jim opět začaly být k dispozici na nostalgické lince č. 23 v úseku Královka – Malovanka – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Malostranské náměstí – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Vinohrady – Zvonařka. (Pokud máte pocit, že „té trojky" jezdí docela běžně i na jiných linkách, pak je třeba upřesnit, že jde již o značně pozměněné tramvaje T3 R.P nebo nízkopodlažní T3 R.PLF. Ty prošly kompletní rekonstrukcí, mají nový design, upravený interiér a novou elektrickou část.)

Provoz nostalgické linky 23 byl zahájen 25. března 2017, tedy u příležitosti 109. výročí narození výše zmíněného Františka Kardause. V Čistou stopou Prahou jsme o něm přinesli více informací zde

Tramvaje s číslem 23 jezdily do přerušení provozu z důvodu pandemie denně. Platil v nich standardní Tarif PID včetně Lítačky.

HISTORICKÁ LINKA Č. 41

Linka provozována pečlivě renovovanými a nádherně vypulírovanými dvounápravovými vozy staré konstrukce (z nichž některé v Praze pravidelně jezdily až do roku 1974) je na rozdíl od nostalgické linky již od soboty 17. dubna v provozu. Tradičně si z ní mohli cestující prohlížet krásy metropole o víkendech a svátcích od dubna až do listopadu – letos to však bude poprvé s prázdninovou přestávkou na dvě etapy: do středy 30. června a pak znovu od středy 1. září.

foto historické tramvaje č. 41 při jízdě s cestujícími
foto: DPP

Trasa: Vozovna Střešovice – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Malostranské náměstí – Hellichova – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Lazarská – Vodičkova – Václavské náměstí – Jindřišská – Masarykovo nádraží – Bílá Labuť – Těšnov – Štvanice – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Veletržní palác – Výstaviště Holešovice. V opačném směru vyjíždí ze zastávky Planetárium Praha, která je pouze nástupní (ze zastávky Výstaviště Holešovice sem vůz couvá bez cestujících). Jízdní řád naleznete zde.

Na rozdíl od linky 23 platí na lince 41 speciální tarif: dospělí zaplatí jednorázově 50 korun (za celodenní jízdné umožňující opakované využití linky 100 korun) a děti do 15 let, kočárek s dítětem, občané starší 70 let a držitelé ZTP jednorázově 30 korun (za celodenní jízdné 60 korun). Platí se přímo při nástupu, bezhotovostní platba je možná v předním motorovém vozidle.

fotografie tramvaje "Mevro"
Také historická linka č. 41 se dočká nového přírůstku. Po nezbytné celkové opravě jím bude tramvaj přezdívaná „mevro", poslední dvounápravová před nástupem čtyřnápravových tramvají moderní koncepce. Zasvěcené informace zde. Foto: cs-dopravak.cz / Martin Frank 

HISTORICKÉ LINKY Č. 42 a 43

Nejvyhledávanější turistické cíle v centru Prahy letos o letních prázdninách spojí dvě nové speciální historické tramvajové linky 42 a 43. Hlavní linka č. 42 bude v provozu denně, doplňková č. 43 ve středu odpoledne, o víkendech a státních svátcích. DPP na ně bude nasazovat 10 historických vozů pocházejících z let 1908 (motorový vůz Ringhoffer ev. č. 240 reprezentující nejstarší období rakousko-uherské monarchie) až 1962 (vůbec nejstarší dochovaná tramvaj T3). 

Linka 42, která je součástí programu V Praze jako doma organizovaném hlavní městem a Prague City Tourism, má podle radní pro kulturu a cestovní ruch Hany Třeštíkové sloužit nejen k podpoře, ale i kultivaci příjezdového turistického ruchu v hlavním městě. Proto je vymyšlena tak, „aby se návštěvníci dostali pohodlně za nejoblíbenějšími památkami, ale i na vybrané kulturní akce." Linka 43 zase propojí technické památky, jako je Planetárium na výstavišti Holešovice, s Národním technickým muzeem a Muzeem MHD ve vozovně Střešovice.

foto historické tramvaje DPP
foto: www.prague.eu/cs

TRASY PRÁZDNINOVÝCH HISTORICKÝCH LINEK

Linka 42: Dlabačov – Pohořelec – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Právnická fakulta – Čechův most – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Národní třída – Národní divadlo – Újezd – Helichova – Malostranské náměstí – Malostranská – Královský letohrádek – Pražský hrad – Brusnice – Pohořelec – Dlabačov. Tramvaje budou z Dlabačova vyjíždět denně v půlhodinových intervalech od 10.00 do 17.30. Celková doba jízdy: 46 minut.

Linka 43: Vozovna Střešovice – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Sparta – Letenské náměstí – Kamenická – Strossmayerovo náměstí – Veletržní palác – Výstaviště Holešovice – Planetárium Praha – Výstaviště Holešovice – Veletržní palác – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše – Čechův most – Malostranská – Královský letohrádek – Pražský hrad – Brusnice – Vozovna Střešovice. Tramvaje budou z Vozovny Střešovice vyjíždět na linku o víkendech a státních svátcích v hodinových intervalech od 11.00 do 17.00, a každou středu od 14.00 do 17.00. Celková doby jízdy: 38 minut.

JÍZDNÉ

Turisté, kteří hlavní město navštíví v rámci programu V Praze jako doma, mají celodenní jízdenku na obě historické linky zdarma. Získají ji výměnou bodů z voucheru. Cestující mimo tento program si jednotnou jízdenku na obě linky budou moci zakoupit po nastoupení do tramvaje (úhrada je možná v hotovosti i bezhotovostně kartou). Jízdné platné jeden den pouze na linkách 42 a 43 (tedy nikoliv na ostatních linkách MHD) bude činit 200 korun. Jednorázová jízdenka na linku č. 43 pouze do nebo z Muzea MHD ve vozovně Střešovice bude stát 50 korun – v tom se ve srovnání s linkou 41 nic nemění.

„Na nových tramvajových linkách se návštěvníci mohou těšit na historické vozy z dob Rakouska-Uherska, ale také na vozy T1, T2 i T3. Cestu si užijí fanoušci MHD i lidé, kteří chtějí poznat nejkrásnější pražská místa,” láká turisty i Pražany k jízdám na linkách 42 a 43 náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

 

zdroje: DPP, Prague City Tourism, Československý dopravák