Praha si posvítí na černé pasažéry

MHD Aktuálně
30. 8. 2017 Magistrát hl. m. Prahy
Samolepka na tramvaji děkující těm, kteří platí
Kampaň bude podpořena také samolepkami.

Praha spustí komunikační kampaň zaměřenou na černé pasažéry. Společný projekt magistrátu, DPP a ROPID si klade za cíl snížení jejich počtu v prostředcích MHD a PID a zároveň pozitivně komunikovat s těmi, kteří načerno nejezdí.

Normální je zaplatit

Na středeční tiskové konferenci novou komunikační kampaň s heslem „Normální je zaplatit!“ představili náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek, dopravní ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Ladislav Urbánek a ředitel společnosti Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) Petr Tomčík. Shodli se, že podle statistik počet černých pasažérů v hlavním městě trvale roste a je potřeba začít tuto situaci aktivně řešit. Uvedli proto několik prvních opatření, která chtějí pro boj s černými pasažéry zavést.

Jezdit na černo není cool, ale trapas

„Chceme především mladší generaci ukázat, že jezdit načerno není cool. Všichni by si měli uvědomit, že cestovat na úkor ostatních je naopak hloupé a trapné. Černý pasažér je na podobné úrovni jako někdo, kdo si zajde do obchodu a za službu, kterou získá, nezaplatí,“ sdělil na tiskovce Petr Dolínek.

Kampaň bude v první fázi zaměřena na zapomnětlivce a bude velmi edukativní a preventivní. Není cílem někoho nachytat, naopak by cestující měli být více informováni. „Při zaplacení celoroční jízdenky jezdí cestující za 10 korun denně. Ve srovnání s jinými evropskými, a dokonce i některými českými městy je to maximálně výhodná cena,“ řekl Petr Tomčík.

Ve vybraných prostředcích městské hromadné dopravy se cestující budou setkávat s oboustrannými samolepkami, které zapomnětlivce upozorní, že si musí koupit jízdenku. „V Praze máme čtvrtou nejlepší městskou dopravu v Evropě. Má-li to tak zůstat, musíme se na tom podílet všichni,“ uvedl Ladislav Urbánek.

Fotogalerii z tiskové konference a ukázky vizuálů kampaně najdete ZDE.

Celoroční kupon – poloviční pokuta

Nejzajímavější novinkou, která v rámci kampaně vznikne, bude pokuta za půlku. Pokud se cestující při přepravní kontrole neprokážou platným jízdním dokladem, budou mít možnost místo pokuty 800 korun zaplatit pouze čtyři stovky. Podmínkou je, že pokutu nezaplatí revizorovi na místě, ale nechají si vypsat na základě dokladu totožnosti Zápis o provedené přepravní kontrole a zakoupí si roční občanský kupon v hodnotě 3650 korun s platností ode dne nákupu. Zasadím se o to, aby rada toto opatření projednala v nejbližší době a začalo tak platit co nejdříve,“ upozornil na další kroky Petr Dolínek.

Placky za odměnu

Poctivým cestujícím, kteří se při přepravní kontrole prokážou platným jízdním dokladem, budou revizoři rozdávat placky za odměnu s nápisem Jsem poctivka. Děti pak od revizorů dostanou dětské lístky, aby si je mohly označit stejně jako dospělí cestující a učily se tak odmala správným návykům. Součástí kampaně budou i fotopříběhy s tematikou hromadné dopravy, umístěné na reklamních plochách v metru.

Počet černých pasažérů má mírně vzrůstající trend. V roce 2015 revizoři chytili přibližně 260 tisíc, loni 270 tisíc a za první polovinu letošního roku již 150 tisíc cestujících bez platného dokladu – z nich si ho ovšem 9000 zapomnělo doma.

Webové stránky kampaně Nejdeš načerno? s Vychytávkami pro jízdu na pohodu najdete ZDE. Videoreportáž s názvem Černí pasažéři, třeste se naleznete na www.facebook.com/Prahaeu/ (ZDE).