Zítra se vrací na Vltavu pražské sezonní přívozy

MHD Aktuálně
22. 3. 2019 ROPID, Čistou stopou Prahou
přístav a člun na smíchovské Náplavce
Poprvé se letos cestující svezou také přívozem P5... Foto: Pražské Benátky

Od soboty se k trojici celoročně fungujících přívozů Pražské integrované dopravy přidá čtyřlístek sezonních linek, takže na Vltavě už budou v provozu všechny. Přívoz přes Berounku mezi Kazínem a Černošicemi obnoví provoz později, až 1. června.

Přívozy představují skvělou možnost, jak si zkrátit cestu tam, kde nejsou mosty, a doprava jinými prostředky by byla delší nebo komplikovanější. Na linkách platí tarif a cestovní doklady PID – to se týká i přívozu P5, který byl v zimě nahrazen přívozem „Vyšehrad“ se speciálním jízdným i pro cestující s jízdenkou MHD nebo Lítačkou. Trojský přívoz P8 funguje jako náhradní doprava za zřícenou Trojskou lávku zdarma. Kolo a kočárek s dítětem přepravují cestující na všech přívozech bezplatně.

rámeček s informacemi, že loni pražskými přívozy cestovalo přes milion cestujících, z toho přes 10 procent s koly

ORGANIZACE PROVOZU

Sezonní přívozy P3 (Lihovar – Veslařský ostrov), P5 (Císařská louka – Výtoň – Náplavka Smíchov), P6 (Lahovičky – Nádraží Modřany) a P7 (Pražská tržnice – Ostrov Štvanice – Rohanský ostrov) budou vyplouvat až do do svátečního pondělí 28. října.

Jejich provoz bude organizován obdobně jako loni. Platí, že večerní ukončení provozu je přizpůsobeno dennímu světlu: do poloviny května budou převážet cestující do 20.00, pak až do konce prázdnin do 21.00 (P7 do 22.00), v září do 20.00 a v říjnu do 19.00.

Kompletní jízdní řády najdete na webových stránkách PID.

rámeček s informacemi o celoročních přívozech PID

PŘÍVOZ P3 ZAČÍNÁ LETOS O HODINU POZDĚJI

Z důvodu nízké poptávky v časných ranních hodinách vyjíždí letos linka P3 mezi Lihovarem a Veslařským ostrovem ráno o hodinu později než v loňském roce, tedy v pracovní dny v 7.00 a v nepracovní dny v 8.00 (stejně jako u přívozů P6, P7 a P8).

NOSTALGICKÁ POSILA PŘÍVOZU P5

Jako posilová loď bude na této lince provozován malý vltavský člun, který bude připomínat počátky obnovy pražských přívozů v polovině první dekády nového milénia.

VYLEPŠENÍ PŘÍVOZU P7

„Přívoz P7 mezi Holešovicemi, Štvanicí a Karlínem se letos dočká kapacitnějšího plavidla a jeho provoz bude v hlavní sezoně prodloužen až do pozdních večerních hodin,“ uvedl náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr. „Nové plavidlo HolKa II uveze až 12 cestujících a bude mít příjemnější přístup na palubu pro cyklisty i cestující s kočárky. Na Štvanici se nově od května do srpna dostanete lodí až do 22 hodin.“

FUNGOVÁNÍ PŘÍVOZU P8 SI RADĚJI OVĚŘTE

U bezplatného trojského přívozu P8 může častěji než u ostatních přívozů docházet k omezování provozu kvůli nesplavnosti vltavského koryta, které není v těchto místech na provoz lodí uzpůsobeno. Proto doporučujeme ověřit si aktuální stav na telefonním čísle 605 577 838, infolince PID 234 704 560 nebo na www.pid.cz v sekci Mimořádnosti.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Přívozy v Praze začaly patrně fungovat souběžně se vznikem městského osídlení. Je doložené, že v roce 1222 disponovala obec Podolí právem přívozu.
  • První nevltavský přívoz PID P4 na Berounce je nástupcem vůbec nejstaršího přívozu v Čechách, který byl v těch místech v provozu již v roce 1158. Zajímavostí jiného druhu je, že vás za tarif platný pouze pro území hlavního města doveze až za Prahu (do  Černošic).
  • Po roce 1948 začalo velké rušení pražských přívozů. Jejich význam jako dopravního prostředku byl podceňován, jak o tom svědčí i název jejich provozovatele – od roku 1949 Lázeňská a rekreační služba, od roku 1959 Kadeřnické a lázeňské služby, od roku 1965 Pražské lázně.
  • Víte, že jen kousek za Prahou funguje nemotorový přívoz jako ze starých časů? Je ve Vraném nad Vltavou a více se o něm dozvíte ZDE.

přístaviště a člun P1 v Sedlci
Kdysi poslední a pak zase první přívoz P1 má celoroční provoz.