Dopravně-bezpečnostní akce odhalila desítky riskujících netopejrů

Kolo Aktuálně
27. 11. 2018 David Horatius
POLICISTA KONTROLUJE OSVĚTLENÍ A ODRAZKA ZA PŘÍTOMNOSTI CYKLISTY
Na snímcích z akce je na první pohled patrné, jak reflexní prvky zvyšují viditelnost. Fotografie: M. Svozílek

Podzim vstoupil do fáze, kdy už pestrobarevné stromy začínají být minulostí a místo toho při průjezdu parkem cítíme vůni opadaného listí. Stále kratší dny, mlhy a deště přinášejí horší viditelnost. Přesto pro mnohé cyklisty jejich sezóna ještě nekončí. Na ně, ale i na chodce či běžce se zaměřila preventivní dopravně-bezpečnostní akce Nejezdi jako netopejr.

v rámečku bližší informace o akci

Hodně cyklistů jezdících i v nepříznivém počasí již hojně využívá reflexní doplňky, které výrazně zvýší jejich viditelnost. Jsou levné, lehké a nemusí se jim dobíjet baterie. Jenže reflexní doplňky rozhodně nejsou vše. Tam kde nic nesvítí, odrazka nic neodrazí.

cyklistka se zapnutýmsvětlem se baví s policistou

Ani zrak motoristy, který si na cestu posvítit nezapomene, nemusí neosvětleného cyklistu přes mokré sklo zaznamenat včas. A není to motorista, kdo za takovou srážku zpravidla doplatí zraněním. Cyklisté a chodci jsou nejzranitelnějšími skupinami účastníků silničního provozu, a proto je s podivem, jak lehkomyslně někdy k zajištění své viditelnosti přistupují. Nejčastější příčinou závažných dopravních nehod s cyklisty, které způsobí motoristé, je přitom právě nedání přednosti – prostě přehlédnutí. Jak na značce „Dej přednost“, tak třeba při odbočování vlevo. A kdo jiný si o takovýto „faul“ říká více, než cyklista, který má jen zadní blikačku, protože on přeci vidí, kam jede…

přední bílé a zadní červené blikačky jako dárek pro cyklisty

 

Za snížené viditelnosti má cyklista mít za jízdy bílé světlo vpředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy, nebo alespoň červenou blikačku. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může použít blikačku v bílé barvě i dopředu.

Současně ale platí, že nikdy nemá oslňovat ostatní účastníky silničního provozu, což si řada z cyklistů evidentně také neuvědomuje. K častému oslňování ze strany cyklistů dochází i proto, že řídítka jsou výše než běžné světlomety auta a tak relativně slabé světlo cyklisty ve zpětném zrcátku oslňuje více, než násobně silnější reflektory, které svítí autu před vámi někam mezi kola a kufr. Ještě nebezpečnějším fenoménem je pak používání tzv. „čelovky“. Nejenže není umístěna na kole a v předepsané výšce, ale oslní každého, na koho se cyklista podívá.

 

Světla na kolo stojí v podstatě pár korun – a tato směšná částka může zachránit nejeden život. Pokud je na svém kole nemáte, dobře zvažte jejich nákup! Také vybavení povinnými reflexními prvky by mělo být samozřejmostí.

 

policista si plácá rukou s dítětem na šlapadle