I ojeté kolo skvěle poslouží, nekupujte ale zajíce v pytli

Kolo Aktuálně
9. 4. 2021 Čistou stopou Prahou
dva jezdci jedou v Praze na kole
ilustrační foto: archiv Čistou stopou Prahou

Chcete začít jezdit na kole a získat ho za rozumnou cenu pro případ, že by vás to časem přestalo bavit? Dychtíte po kvalitnějším stroji, než je váš stávající, jenže na nový nemáte dost peněz? Přemýšlíte, zda ke svému nablýskanému modelu nepřikoupíte praktického bratříčka pro běžné popojíždění? Skvělým řešením pro vás může být kolo z druhé ruky! Při jeho výběru se však nenechte napálit. 

Důvodů pro koupi ojetého kola může být samozřejmě víc. Zvažte i to, že v době koronavirové pandemie s bezprecedentními dodacími lhůtami byste na vysněný nový kousek mohli čekat tak dlouho, až by vám celá cyklistická sezóna ujela.

KDE OJETÉ KOLO SEHNAT?

Ideální je získat kolo s ověřenou historií od někoho z rodiny, včetně vzdálené, či od známého nebo i známého známých. Je to většinou také dostatečná záruka, že nebude kradené. Další možností jsou bazary. A to specializované – jako například cyklobazar.cz –, nebo „na všechno" typu sbazar.cz, bazos.cz, hyperinzerce.cz, kde bývá rovněž pestrá nabídka. Dejte si ale pozor, inzeráty tam bohužel dávají i zloději a podvodníci. 

NENÍ KOLO KRADENÉ?

Ověřit si to je při koupi kola z druhé ruky úplný základ. V opačném případě, a to i když jde z vaší strany jen o nedbalost, totiž krádeže kol podporujete. A to se v budoucnu může obrátit také proti vám. Kradené kolo, byť koupené v dobré víře, vám navíc mohou zabavit.  

Po prodávajícím proto vždy vyžadujte doklad o nabytí – fakturu, doklad o koupi (viz dále), darovací smlouvu... A když ho nemá a například tvrdí, že se ztratil při stěhování nebo že šlo o dar od příbuzného bez potvrzení? Pak je nutné využít internet. Zatím bohužel neexistuje jednotný registr kol, a tak mrkněte na stránky, kde lidé ukradená kola evidují. Zvláště obezřetně postupujte v případě, že je poměrně kvalitní kolo nabízeno za neúměrně nízkou cenu, nebo vám chování prodávajícího připadá zvláštní. 

KDE OVĚŘOVAT?

Jak jsme již uvedli, nejjistější je koupě od člověka, kterého znáte nebo na něho máte doporučení. Na internetu můžete pro kontrolu využít například webové stránky Centrálního registru jízdních kol pro ČR CEREK, kradenakola.cz či kradene.cz. Nezapomeňte se také podívat na skupiny „kradená kola“ na sociálních sítích.

DOKLAD O KOUPI

Rozhodnete-li si pro koupi, trvejte na vystavení dokladu, který to potvrzuje. Jednak je neochota prodávajícího tak učinit velmi podezřelá, a navíc budete mít v ruce pro všechny případy alespoň důkaz, že nejste zloděj vy. 

V dokladu o koupi či kupní smlouvě by nemělo chybět několik základních věcí. Jde hlavně o výrobní číslo rámu (bývá většinou na spodní straně šlapacího středu – viz foto), stručný popis kola, cenu, za kterou ho kupujete, a také datum koupě. Samozřejmostí jsou údaje o vás i o prodávajícím (ideálně z OP) a vlastnoruční podpisy.

foto čísla rámu kola
ilustrační foto: kolo.cz

CENA

Prodávající bude chtít na transakci vydělat – to je přirozené, nízká cena je naopak podezřelá. Zjistěte si proto na internetu původní cenu nového kola a pak z ní podle stáří požadujte slevu. Ta dříve v případě rok starého kola běžně činila 15–20 %, u pětiletého kola šlo o slevu nejméně 50 %. To při dnešním koronavirovém nedostatku už i některých ojetin nemusí platit, přesto je požadování slevy, třeba i v menší výši, namístě.

Důležité je pravidlo, že cena se dolaďuje až při osobní prohlídce kola po zjištění všech nedostatků a z toho plynoucího odhadu, na kolik vás jejich odstranění ještě přijde.

NĚKDY SE VYPLATÍ NEŠETŘIT AŽ MOC

Při počítání nákladů na výměnu některých komponent nezapomeňte započítat také práci. A počítejte i s tím, že bude nějakou dobu trvat, než na vás v servisu přijde řada. Někdy je proto dobré přidat trochu více peněz za kolo v lepším stavu a jezdit hned, než jít do levnějšího, ale pak řešit jeho upgrade.

KONTROLA KOLA

Zkušenější cyklisté to zvládnou sami. Pokud k nim nepatříte, raději si na prohlídku vyhlédnutého kola někoho takového z řad příbuzných, známých či kolegů z práce vezměte s sebou.

Jaký máte z kola první dojem? Drží vše správně pohromadě? Nejsou nepatřičné vůle na klikách, v hlavovém složení, nábojích? Někdy to lze vyřešit dotažením. Pokud se však s kolem jezdilo dlouho bez patřičného servisu, mohlo by jít o opotřebení součástek, které bude nutno vyměnit. Což koupi prodraží...

foto kontroly kola servosmanem
foto: archiv Čistou stopou Prahou

BRZDY

Čelisťové V-brzdy („V-brake") – jdou obě strany stejně? Jak jsou na tom špalky, není jedna strana sjetá více? Cena V-brzd ovšem není vysoká a často se vyplatí koupit nové.

Kotoučové mechanické brzdy – není kotouč ohnutý? Prověřte také tloušťku disku, která by dle výrobců měla být aspoň 1,5 milimetru.

Hydraulické brzdy – neuniká brzdová kapalina? Zkontrolujte to na páčkách a brzdovém třmenu. Promáčknutím páčky pak zjistíte, zda není brzda zavzdušněná.

POHON

Přehazovačka – fungují všechny správné kombinace převodů? Často pomůže seřízení, pokud je ale přehazovačka ohnutá, bude ji nutné vyměnit. To se netýká jen některých lepších kol, která mají pro případ poškození přehazovačky výměnou patku z měkčího materiálu. Tu stačí narovnat či vyměnit a přehazovačku opět půjde seřídit.

Řetěz – není moc vytahaný? Změřte to měrkou. Pokud se nezachytí ani za poslední zub, zřejmě se řetěz velmi dlouho neměnil. Čekala by vás pak výměna nejen samotného řetězu, ale také kazety a převodníků, což je finančně náročnější. Vyměníte-li totiž pouze řetěz, bude po staré kazetě přeskakovat.

foto měrky měřící vytažení řetězu
foto: archiv Čistou stopou Prahou

KOLA

Ráfek – nemá tzv. osmu? Malou je možné opravit, ale v případě větší, což bývá důsledek velkého nárazu, je nutná výměna. 

Plášť – není zpuchřelý, nemá nikde bouli? Na druhou stranu je plášť (stejně jako řetěz a brzdové destičky či špalky) poměrně levné, spotřební zboží.

 

Na závěr vám přejeme šťastnou ruku při výběru a spoustu bezpečně zvládnutých kilometrů čistou stopou Prahou i jinudy s vaším novým, i když starším kolečkem!