Vidět a být viděn: Úplný základ i pro cyklisty a chodce

Kolo Aktuálně
25. 10. 2020 Roman Sovák
foto z minulých ročníků akce Nejezdi jako netopejr
foto z minulých ročníků akce "Nejezdi jako netopejr"

Zhoršenou podzimní viditelnost kvůli zkracujícím se dnům, mlhám, mrholení a dešťům umocnil nedělní návrat zimního času. Šero nastává již odpoledne a jako cyklisté či chodci musíme udělat vše pro to, aby nás řidiči nepřehlédli. Kolize může mít fatální důsledky! 

ZBYTEČNÝ HAZARD

K nejčastějším příčinám dopravních nehod s účastí cyklistů patří situace, kdy motorista nedá přednost v jízdě – na vině však může být i nedostatečně osvětlený cyklista. Právě tak si o neštěstí říkají i ostatní nejzranitelnější účastníci silničního provozu, kteří podceňují vlastní viditelnost: jezdci na koloběžce (mající ze zákona povinnost jízdy na vozovce), chodci, ve městě často přecházející ulice s hustým provozem (a ke všemu ne vždy na přechodu), či běžci.

Podívejte se na sebe očima řidiče a ověřte si, že kdo není na silnici vidět, je opravdu v ohrožení života! Aplikaci BESIP najdete ZDE.

JAK NA TO?

Kolo musí být ze zákona vybaveno odrazkami, které lze nahradit i reflexními prvky „obdobných vlastností“ na oblečení. Vzadu musí být červené odrazko, vpředu bílé, v pedálech mají být oranžová. Oranžové musí být i v drátech předního nebo zadního kola (a nejlépe obou kol), ty je možné nahradit reflexními materiály například na bocích pneumatik.

Za snížené viditelnosti (noc a tma, mlha, sněžení, hustý déšť, jízda v tunelu) je cyklista povinen mít za jízdy rozsvícené přední bílé světlo a vzadu červené, které může blikat. POZOR! Přední světlo by nemělo blikat ani oslňovat protijedoucí cyklisty. Je to opravdu velmi nepříjemné a dávejte si na to pozor zejména na cyklostezkách. Při špatném seřízení svítilny se může navíc i relativně slabé světlo cyklisty nepříjemně odrážet ve zpětném zrcátku řidiče automobilu.

infografika k akci "Nejezdi jako netopejr"

Také chodec by měl být ve vlastním zájmu dobře viditelný. Černé či tmavé oblečení tomu ve tmě rozhodně nepřispívá! Vhodné jsou naopak světlé barvy doplněné o reflexní prvky – ty samy o sobě zvyšují viditelnost chodce ve tmě až na 200 metrů. Zejména běžcům doporučujeme také červenou blikačku nebo čelovku

NEJEZDI JAK NETOPEJR!

Právě pod tímto názvem jsme v minulých letech u příležitosti změny letního času na zimní v Praze pořádali spolu s hlídkami dopravní policie bezpečnostní akci zaměřenou na neosvětlené jezdce na kolech a koloběžkách i „neviditelné“ chodce a běžce. Pokuty padaly jen zcela ojediněle v těch nejkřiklavějších případech, zato jsme hojně debatovali o smyslu opatření a rozdávali informační materiály, odrazky či „blikačky“.

I proto, že letos v pražských ulicích přibyla spousta cyklistických nováčků, je škoda, že se letos akce z preventivních důvodů proti šíření nemoci covid-19 neuskuteční. Připomněli jsme ji alespoň infografikou „Batman“, která vám může pomoci se správnou výbavou vašeho kola a vhodnými doplňky oblečení. 

V souvislosti s koronavirovou krizí letos v Praze výrazně narůstá počet cyklistů. V době nejtvrdších jarních restrikcí dosáhl nárůst meziročně přes 600 %, v létě při rozvolnění opatření byl meziroční nárůst 25–75 %, od září počet cyklistů v pražských opět vzrůstá. Od začátku dubna pak činí průměrný nárůst ve srovnání s loňským rokem 103 %.

To, že na kole začala jezdit řada lidí bez patřičných znalostí a zkušeností, se bohužel odráží i v tom, že cyklisté jsou prakticky jediná kategorie účastníků provozu, kde v ČR meziročně výrazně stoupl počet nehod i usmrcených osob. Smrtelné nehody cyklistů byly zaznamenány i v Praze: v letošním roce jedna, za posledních 12 měsíců celkem dvě.

Prvky aktivní i pasivní bezpečnosti pro zvýšení viditelnosti stojí jen pár korun, ale mohou vám zachránit zdraví a život. Neberte proto správné vybavení v tomto směru na lehkou váhu, obzvláště v období, kdy se viditelnost bude dále zhoršovat!