Zelené kilometry pro Prahu... Přidáte se k Homo cykliens?

Kolo Aktuálně
14. 4. 2019 Čistou stopou Prahou
cyklisté v Parez
Ilustrační foto

Už za dva týdny odstartuje soutěž Do práce na kole pro milovníky kol, e-kol, koloběžek, bruslí, skateboardů, longboardů, běhu či chůze. Nejste ještě zaregistrovaní? Vytvořte s kolegy 2–5členný tým a napravte to. Připojte se k těm, kteří budou v květnu vyrážet do práce či školy šetrným způsobem a prospějí svému zdraví i dýchatelnější Praze pro všechny.

Soutěž Do práce na kole během osmi ročníků přerostla od skromnějších začátků (v roce 2011 se pořádala jen v Praze a okolí a zúčastnilo se jí cca 1 200 cyklistů) doslova v celorepublikový fenomén: do loňského ročníku se již zapojilo v Praze přes 5 200 a v ostatních městech dalších zhruba 11 000 účastníků. Nenabaluje však na sebe pouze další a další zúčastněné lidi, organizace a města, ale podstatně rozšířila i svůj záběr – původně se konala jenom pro jezdce na kole, nyní prakticky pro všechny druhy aktivní dopravy a kromě hlavní celokvětnové výzvy zahrnuje také možnost soutěžit v rámci týdenních výzev v září a lednu. V loňském roce přibyla i „přidružená“ výzva pro studenty Do školy na kole (viz dále).

Co byste měli vědět o nadcházejícím devátém ročníku?

HOMO CYKLIENS V TÝMU I SÁM ZA SEBE

Po loňském mottu Zachraňte město! přišel letos pořadatel akce, spolek Auto*Mat, s hlavním tématem dobou šlapací a člověkem budoucnosti Homo cykliens, přičemž nezáleží na tom, „jestli má místo kyje horské kolo, silničku nebo třeba skládačku, jestli je mladý, nebo starý, kluk, nebo holka...“ Přidejme, že případným Homo pěšiens či běžiens postačí dobré boty.  

grafika letošního ročníku akce

Jaké kategorie si můžete vybrat? Základní je Pravidelnost týmů zaměřená na to, abyste jako tým během května jezdili, chodili či běhali do/z práce co nejčastěji. Pro zařazení do slosování o ceny je podmínkou absolvovat vlastními silami alespoň dvě třetiny cest, celkový počet zdolaných kilometrů ale nerozhoduje. Kategorie Výkonnost jednotlivců je naopak určena těm, kteří toho v potu tváře chtějí našlapat, co to dá. Soutěží ale i zaměstnavatelé podporující šetrnou dopravu do práce (na kole, během či pěšky), a to v kategorii Cyklozaměstnavatel roku, a o hodnocení měst se stará Cyklobarometr.

výtaj několika důležitých bodů z pravidel
Najít týmového kolegu a informace přímo z Prahy nebo jiného města máte možnost i na FACEBOOKu.

APLIKACE A MAPOVÁNÍ TRAS

Účastníci si budou zaznamenávat své cesty ručně ve svém webovém profilu nebo nahrávat přes mobilní aplikace Na kole Prahou, Urban Cyclers, SuperLife či Strava. Profitovat z toho nakonec mohou všichni, protože anonymizovaná data o skutečných trasách cyklistů se budou porovnávat s mapami Prahy a dalších měst, kde se bude jezdit, a tyto poznatky poslouží k dalším jednáním například o preferencích cyklistické infrastruktury. Neboť jak uvedl Honza Haruda z Auto*Matu: „Z pilotního projektu v Brně vyplynulo, že cyklisté leckdy jezdí úplně jinudy, než jak jim úředníci naplánovali. Vytipovali jsme také několik míst, kde je velký pohyb cyklistů, více nehod, přestupků…“

DO ŠKOLY NA KOLE

Výzva Do školy na kole pro studenty od 13 let měla premiéru v loňském roce. Jejím cílem je studenty motivovat, aby jako dopravní prostředek po městě upřednostnili kolo, koloběžku, skateboard nebo jakoukoli bezmotorovou formu dopravy včetně běhu a chůze před jízdou autem. Mamataxi nebo papataxi nejen neprospívá jejich váze a kondici, ale navíc každé ráno před školami vytváří dopravní chaos s řadou nebezpečných situací (nepovolené parkování, nepřehledné couvání), o inhalaci větších než malých dávek nebezpečných emisí ani nemluvě.

ÚČASTNICKÝ POPLATEK

Startovné pro zaměstnance činí v termínové vlně od 2. dubna do 15. dubna 360 Kč a ve vlně od 16. dubna do 30. dubna 420 Kč za jednoho účastníka. Startovné zahrnuje:

  • kvalitní odolné triko s potiskem
  • možnost výhry hodnotných cen – kolo, koloběžka atd.
  • slevy, výhody a společenské akce pro soutěžící v jednotlivých městech

dva stojící cyklisté s triky s logem soutěže
Triko z kvalitní bavlny a ekopotiskem v hodnotě 300 Kč slouží i jako volná vstupenka na „Akce na triko“, které budou probíhat v soutěžních městech během května. Foto: Auto*Mat

Účastníci výzvy Do škole na kole uhradí o sto korun méně než zaměstnanci.

PROLOG: VELKÁ JARNÍ CYKLOJÍZDA 2019

Uskuteční se v sobotu 27. dubna jako oslava pohybu, radosti a pospolitosti v duchu Homo cykliens a brzkého startu Do práce na kole. Akce pro celou rodinu, konec v karlínském Přístavu 18600, pestrý program a afterparty. Přehled jednotlivých ramen hvězdicové jízdy se startem začátků je uveden ZDE. Neváhejte a přijeďte se správně naladit na soutěžní květen!

kulatélogo akce

 

Podrobné informace o soutěži Do práce na kole i Do školy na kole s možností registrace a množstvím zajímavostí a rozhovorů v sekci "Novinky" najdete na webových stránkách dopracenakole.cz spolku Auto*Mat. A pamatujte, že tentokrát opravdu není důležité vyhrát, ale zúčastnit se!