Dopravní podnik testuje další hybridní autobus

MHD Aktuálně
26. 7. 2019 DPP, Čistou stopou Prahou
foto testovaného autobusu
foto: DPP / Petr Hejna

Pražský dopravní podnik začal v reálném provozu testovat autobus Solaris Urbino 12 Hybrid, který se vyznačuje sériovým řešením a ukládáním elektrické energie do kondenzátorů místo obvykle používaných baterií. Autobus s číslem evidenčním 4999 bude cestující vozit na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213 do 22. září.

Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus má celkovou kapacitu 102 cestujících, z toho 24 sedících a 78 stojících. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování vozidla odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus nedávno úspěšně otestován v běžném provozu, obdobně jako v Praze letos na jaře zkoušený kloubový hybrid Volvo.

rámeček s informacemi o technologii sériového hybridu

„Chci, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a pokračoval v cestě stát se moderní společností 21. století, která pracuje s nejmodernějšími technologiemi dneška. Je důležité zkoušet a vyhodnocovat, jaké výsledky hybridní autobusy přinesou v pražských ulicích. Vedle toho takovéto systémy mají např. tyto výhody: zvýšení komfortu cestujících, snížení provozních nákladů, emisí a hlukové zátěže,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

foto interiéru autobusu
foto: DPP / Petr Hejna

„V souladu s nedávno uzavřeným klimatickým závazkem hl. m. Prahy na snižování emisí pokračujeme v testování a přípravě projektů nízkoemisních a bezemisních autobusů, a to zejména s využitím elektrické trakce. Zavádění elektrobusů, bateriových trolejbusů, ale

i dalších alternativních technologií je však poměrně časově náročné, a to hlavně s ohledem na nutnost budování nabíjecí či plnicí infrastruktury a s tím souvisejícím územním, stavebním a majetkoprávním řízením. Po otestování a vyhodnocení různých verzí hybridních autobusů ve skutečném provozu v Praze budeme příští rok rozhodovat o jejich možném trvalém nasazení na linky DPP,
doplnil Jan Barchánek z DPP.

Hybridní autobusy v testované konfiguraci sice stále částečně využívají naftový pohon, nemají však žádné limity denního dojezdu a nepotřebují nabíjecí infrastrukturu. Hybridní řešení pohonu významně snižuje spotřebu nafty i produkované emise a zároveň omezuje hlučnost vozidla. Hybridní autobusy tak mohou být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a připravovanými projekty zcela bezemisních vozidel.

Z TECHNICKÉHO POPISU VOZIDLA

  • palivo: motorová nafta
  • vznětový motor: Cummins ISB4.5E6C21H EURO VI c o objemu: 4500 cm³
  • maximální výkon: 151 kW/2300 ot./min.
  • výkon generátoru: 145 kW
  • výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 170 kW)
  • celková délka / šířka / výška: 12 m / 2,55 m / 3,1 m
  • rozvor náprav: 5,9 m
  • provozní hmotnost: 11 665 kg
  • největší povolená hmotnost: 19 000 kg
  • nejvyšší rychlost: 75 km/h