Neskákej mi pod kola! Kampaň chce zvrátit nepříznivou statistiku

MHD Aktuálně
27. 3. 2019 Roman Sovák
XXXXXXXX
Tuto tramvaj opravdu nelze přehlédnout.

Dopravní podnik včera rozjel osvětovou kampaň Neskákej mi pod kola zaměřenou na prevenci srážek tramvají s chodci. Počet takových střetů totiž každým rokem stoupá, přičemž v loňském roce došlo k nejvyššímu počtu úmrtí – srážku s tramvají nepřežilo osm chodců.

V rámci kampaně, na které s DPP spolupracují magistrát, BESIP, Policie ČR a ROPID, jezdí Prahou žlutočerná tramvaj s lebkou na čele a slogany Nechci být tvá poslední tramvaj! / Pomoz mi nezabíjet! / Chodci vs. tramvaje 2019 0 : 1 / Nejsem zabiják. Jsem jenom silnější! Na bocích jsou navíc stylizované siluety obětí se stručnou charakteristikou, proč k nehodě došlo – domachroval, neodhadl to, song nedoposlechl, zprávu nedopsala… Kampaň má  i vlastní webové stránky. Na www.neskakejmipodkola.cz se například dozvíme více o příčinách nehod a můžeme se mrknout na edukativní videa.

POČET OBĚTÍ ROSTE

K přitvrzení komunikace formou výstražné barevné kombinace a dramatické grafiky i nápisů přistoupil dopravní podnik proto, že se tradiční osvěta ukázala jako málo účinná. Ukazuje to následující statistika.

v rámečku počty nehod, zraněných a usmrcených chodců tramvajemi v letech 2007-2018
Zdroj: neskakejmipodkola.cz

NEJČASTĚJŠÍ CHYBY CHODCŮ

  • Nedání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce. Nejčastější příčina nehod! Chodec musí dát tramvaji i na přechodu vždy přednost.
  • Přecházení těsně před tramvají. Řidič vás často nemůže vidět. Dvojnásob to platí pro děti a osoby malého vzrůstu.
  • Nahlížení před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník. Z protisměru může vyjet míjející tramvaj.
  • Vstoupení do cesty rozjíždějící tramvaji. Dochází k nesprávnému odhadu brzdné dráhy tramvaje.
  • Sluchátka na uších. Kvůli nim chodec přijíždějící tramvaj neslyší a nemůže včas reagovat na nebezpečí.

foto z místa nehody tramvaje a dvou chodců
Křižovatka ulic Ječná a Sokolská dne 15. května 2018 – střet tramvaje a dvou chodců, z nichž ani jeden nepřežil.

ŘEKLI KE KAMPANI

Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP: „Jen za loňský rok zemřelo po střetu s tramvají osm osob. To je šílené číslo, které se navíc meziročně zvýšilo. Je teď potřeba udělat všechno proto, abychom smutnou bilanci zastavili a ochránili životy chodců, cyklistů i řidičů. Do ulic nyní vysíláme preventivní tramvaj, která bude cestujícím dennodenně připomínat, že nepozornost v silničním provozu je může stát život.“

Petr Witowski, generální ředitel a předseda představenstva DPP: „Největší nebezpečí hrozí při neopatrném přecházení vozovky. Mnoho lidí si však stále bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu přednost. Pokud se nám díky této drsnější osvětové kampani podaří zachránit byť jeden jediný lidský život, akce bude mít smysl.“

Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR: „Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje z 50 km/h činí cca 42 m, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na cca 13 metrech.“

Co dodat? Tramvaj je kolejové vozidlo, které se nemůže nikomu vyhnout a má jedinou šanci – zabrzdit, což jí však trvá ze všech vozidel v ulicích nejdéle. Přestože každý teoreticky ví, že by se měl při pohybu městem chovat odpovědně, jsou riskující chodci na denním pořádku. Možná si říkají, že šedivá je teorie, ale zelený strom života, jenže v tomto případě ho může zbytečně zmařit krvavý konec.

 

leták kampaně

 

Zdroj: DPP, Policie ČR