S letenkou do vlaku. Letectví se proměňuje.

MHD Aktuálně
5. 8. 2020 Ondřej Běnek
Airail
Spojení vlaku a letadla | Zdroj: oebb.at

Pandemie koronaviru urychlila potřebné změny v letectví a postupné propojování letecké a železniční dopravy. Lufthansa spolupracuje s Deutsche Bahn a Austrian s ÖBB. A Česko stále nemá železniční spojení s letištěm Václava Havla v Praze.

S palubním lístkem na koleje i do vzduchu

V Německu Lufthansa rozšířila svůj program Lufthansa Express Rail, díky kterému lze ze 14 velkých měst cestovat vlakem do Frankfurtu a návazným letem do celého světa a zpět. Rakousko jde stejnou cestou a Austrian nabízí program AIRail, z Lince (1x za hodinu) a Salzburku (3x denně) se můžete na jeden lístek svézt na letiště ve Vídni a dále letecky. Díky tomuto propojení je možné rušit krátké vnitrostátní lety, které produkují násobně více škodlivých emisí než železnice. Cestujícím se tak otevírá nová éra komfortního cestování beze strachu ze zmeškaného spoje: v případě zpoždění jste totiž přeřazeni na další let/vlak.

Jaké z toho plynou výhody pro cestující? 

  • Na celou cestu stačí jeden palubní lístek (se zmíněným garantovaným přestupem).
  • Věrnostní míle se započítávají i za cestu vlakem (Miles & More).
  • Zákazníci se statusem mohou využít také salonky DB/ÖBB.
  • Ve vlaku mají cestující rezervaci místa ve vyhrazené části vlaku pro letecké cestující (first class a business cestující v 1. třídě)
  • Check-in je možné provést na nádraží (Rakousko) nebo online (Německo) před odjezdem spoje.
  • A další výhody: Snack voucher do jídelního vozu (ÖBB), sleva na parkování na nádraží (Linec) a další

Benefity Lufthansa Express Rail | Zdroj: Lufthansa.com
Benefity Lufthansa Express Rail | Zdroj: Lufthansa.com

Revoluce v Rakousku. Méně letů, více vlaků.

V Rakousku se dohodli na záchranném balíčku pro Austrian Airlines. Všechny lety, které lze vlakem absolvovat pod tři hodiny byly zrušeny a všem letům do 350km bude účtován speciální poplatek. Výměnou za masivní finanční podporu (450mil EUR od Rakouské republiky) bude flotila vybavena modernějšími technologiemi s cílem snížení emisí CO2 a hluku. Změny se dějí také na železnici: železniční společnost ÖBB objednává nové noční vlaky v hodnotě 500mil EUR.
 

A co Česko?

Nebylo by fajn mít možnost odbavit se na nádraží třeba v Plzni, pokračovat s letenkou přímým vlakem na letiště, zde jednoduše přesednout a pokračovat do vzdáleného zahraničí vzduchem? Podobné služby se u nás pravděpodobně nedočkáme. Koleje na pražské letiště zatím nevedou a zvažované varianty spojení povedou pouze na Masarykovo nádraží, odkud jsou obsluhovány pouze regionální trasy. 

Plánované spojení na letiště Václava Havla | Zdroj: zeleznicenaletiste.cz
Plánované spojení na letiště Václava Havla | Zdroj: zeleznicenaletiste.cz