Carsharing se už v Praze pořádně rozjel! Velký přehled možností

Autem Aktuálně
16. 8. 2019 Roman Sovák
foto vozu Anytime carsharing
Italská společnost Anytime carsharing jako první nabízí minutový pronájem aut. Foto: Anytime

Jak to v Praze vypadá s nabídkou sdílených automobilů? Čím se snaží carsharingové společnosti  přivábit zákazníky a převézt konkurenty? Co dělat, abyste se mohli posadit za volant i bez vlastního auta, a na co vás to přijde? Mrkněte na následující přehled doplněný našimi poznámkami.

ZÁKLADNÍ INFORMACE

Carsharing má dvě podoby – buď auta půjčuje nejširší veřejnosti  jeden provozovatel (tzv. klasický carsharing), nebo jde o sdílení vozů mezi lidmi (peer-to-peer carsharing). Nás zajímal první typ. Je totiž pro registraci i samotné vypůjčení nejpohotovější, a navíc má v Praze výhody při parkování.

Pokud si chcete vypůjčit auto od jiné osoby (a případně vlastní někomu pronajmout), klikněte na portál HoppyGo, se kterým před časem spojil své síly i stejně zaměřený Smilecar.

rámeček s informacemi, že sdílení věcí je ekologičtější, praktičtější a levnější než jejich vlastnění

Specifickým typem služby je „šérování“ automobilů jedním provozovatelem v uzavřené komunitě. Kromě firemních systémů je to v Praze UNIQWAY – společný projekt ČVUT, VŠE a ČZU. Ten původně nabízel své služby pouze studentům tří zmíněných univerzit, v současnosti je podle webových stránkách určen pro studenty i zaměstnance všech vysokých škol.

  • Otestovali jsme, jestli se nám nepodaří vůz vypůjčit, i když  nejsme z komunity. Předregistraci jsme měli vyřízenou za čtyři minuty přes web, ale pak přišla výzva, abychom se dostavili na nejbližší fakultu pro ověření… Takže nic, ale pokud patříte mezi vyvolené, UNIQWAY vyzkoušejte. Připadne nám to jako dobrá a cenově zajímavá cesta k autu.

AJO CARSHARING

Působí v Praze a Brně, nejkratší doba výpujčky je jedna hodina. Flotilu vozů, které jezdí výhradně na ekologicky šetrné palivo LPG, tvoří převážně nové Fabie III kombi s dobrou výbavou.

JAK TO FUNGUJE: Online registrace se zasláním kopií občanského a řidičského průkazu, uzavření smlouvy a předplacení jednoho z tarifů, pak si lze auto rezervovat. Proces mezi zaregistrováním a první jízdou trvá do jednoho dne, podle webových stránek je možné ho telefonicky urychlit i na jednu hodinu. Auta se na začátku a na konci zápůjčky otevírají či zamykají chytrým telefonem (nebo i zavoláním na dispečink), během zápůjčky přívěskem na klíčcích, které jsou v autě.

CENA: Je nutné si předplatit buď tarif Základ (za 2 500 Kč), nebo Top (za 3 900 Kč), a z předplacené částky se následně odečítají tyto platby za jednotlivé jízdy – tarif Základ: 23 Kč/h + 5,10 Kč/km; tarif Top: 12 Kč/h + 4,70 Kč/km. V obou případech je navíc účtováno 65 Kč nástupní sazby za jednu zápůjčku.

PŘEDÁVACÍ OBLASTI A PARKOVÁNÍ: Řidič vždy vrací sdílené auto do stejné předávací oblasti, kde si jej převzal. V městských částech Praha 1–8 parkují klienti při vracení auta v modrých a fialových zónách zdarma, během zápůjčky si tam hradí parkovné sami.

WEBOVÉ STRÁNKY: AJO

  • Předplaceným ježděním si AJO vedle příznivého finančního efektu patrně snaží pojistit zákazníky, aby nevyužívali služeb konkurence. Nás to ale odradilo od jednorázového vyzkoušení, při kterém bychom zdaleka nevyčerpali ani základní tarif.

AUTONAPŮL

Působí standardně v Praze a dalších 9 městech – Brně, Ostravě, Plzni, Liberci, Olomouci, Hradci Králové, Pardubicích, Českých Budějovicích, Zlíně. Výpůjčku je možné si dohodnout i v dalších městech ČR. Lze si zarezervovat i pouhou hodinu pronájmu. Flotila vozů zahrnuje malá městská auta i vozy na delší cesty, elektroauta Renault Zoe i dodávky Ford Transit v úpravě pro přepravu až devíti osob nebo například pro stěhování.

JAK TO FUNGUJE: Po vyplnění krátkého online formuláře vás kontaktuje pracovník s předvyplněnou smlouvou. Podepíšete, převezmete čipovou kartu pro otevírání vozu, složíte vratnou zálohu a můžete začít jezdit.

CENA: Na začátku je nutné uhradit vstupní poplatek 5 000 korun (jde o vratnou jistinu, a pokud se z carsharingu rozhodnete vystoupit, získáte ji v plné výši zpět). Platí se pouze za ujeté kilometry a rezervované hodiny podle toho, jaké auto si půjčíte. Například nejnižší sazba za Škodu Citigo (tarif „Budget“) je od 3,90 Kč/km + od 13,60/h, při krátkých výpůjčkách se však zejména hodinová cena zvyšuje. Například za velký nákup prostřednictvím Citigo (4 hodiny, 40 km) zaplatíte 283 Kč.

PŘEDÁVACÍ OBLASTI A PARKOVÁNÍ: Předávací lokality jsou většinou v docházkové vzdálenosti od stanice metra, aby se k autům dalo snadno dostat i veřejnou dopravou. V každém voze je mapka jemu určené předávací lokality, v níž se auto vyzvedává a kam je třeba ho nakonec také vrátit.

WEBOVÉ STRÁNKY: AUTONAPŮL

  • Podmína vysokého vstupního poplatku tohoto „nejstaršího carsharingu v České republice“ v současné nabídce sdílených aut podle nás působí zastarale a odrazuje. Na druhou stranu díky množství míst, kde je možné službu využít, jde o nejvhodnější carsharing pro kombinovanou dopravu veřejná doprava – auto (nejdříve můžete pracovat, číst si, odpočívat a po vystoupení z vlaku/autobusu si vypůjčit carsharingové auto). Vyzkoušeli jsme to s úspěchem v minulosti, kdy jsme autobusem dojeli do Liberce a dál do hor, kam by to bylo autobusem komplikované, jsme pokračovali autem této carsharingové společnosti.

graf s informací, že jedno sdílené auto nahradí 10 nesdílených aut
Ve srovnání se soukromými auty má carsharing potenciál výrazně snížit emise i celkový prostor potřebný k parkování. Je „pouze" zapotřebí pochopit, že nemusíme auto vlastnit, stačí ho jen v případě potřeby využívat. Infografika: Autonapůl

    

CAR4WAY

Nejrozsáhlejším vozovým parkem mezi carsharingovými společnostmi v ČR disponuje Car4way. Zákazníkům podle svých webových stránek nabízí na 700 aut v Praze a 100 v Brně. Vybrat si můžete z osmi typů vozidel (viz dále), přičemž  všechna jsou maximálně rok stará. Minimální doba rezervace je jedna hodina.

JAK TO FUNGUJE: Po vyplnění formuláře na webu můžete pokračovat v registraci buď online, nebo osobně na jedné z poboček. Připravit si k tomu musíte řidičský průkaz, doklad totožnosti a platební kartu pro uhrazení registračního poplatku.. Následně obdržíte čipovou kartu a přístupové údaje. Rezervace vozů je možné provádět online na internetu i mobilní aplikací.

CENA: Podmínkou přístupu ke službě je úhrada jednorázového registračního poplatku ve výši 1000 Kč (zákazníci PRE mají slevu 50 %). Dále se platí odstupňovaně podle zapůjčeného vozu – možnosti jsou MINI (Citigo, Fabia), BASIC (Rapid),  MEDIUM (Octavia Combi, Karoq, Caddy VAN ) a ELEKTRO (e-Up!, e-Golf). První půlhodina zápůjčky probíhá v minutovém tarifu a nezapočítávají se v ní najeté kilometry. Pak následuje hodinový a případně denní tarif. Ceník Car4way se vyplatí prostudovat a své jízdy si dobře promyslet, máte totiž možnost využít i zvýhodněný tarif za 299 Kč / měsíc a výhodné balíčky „Víkend“ a „Týden“.

PŘEDÁVACÍ OBLASTI A PARKOVÁNÍ:  Přesné místo pro vyzvednutí vozu dorazí hned po potvrzení rezervace v SMS a obrovskou výhodou Car4way je možnost vrátit vypůjčené vozy téměř po celé Praze v rámci „lokality volný carsharing“. Elektrovozy parkují v modrých a fialových zónách zdarma.

MAPKA LOKALITY VOLNÝ CARSHARING
Lokalita volný carsharing. Zdroj: Car4way

ZAJÍMAVÁ NOVINKA: volný carsharing mezi metropolemi. V rámci této služby si můžete v Praze nebo Brně zapůjčit vůz Škoda Octavia, dorazit do druhého města a například na víkend tam zaparkovat. Až budete potřebovat, stejnou nebo nejbližší jinou volnou „oktávku" si opět zarezervujete a můžete odjet zpátky. Za čas, kdy jste auto nevyužívali, neplatíte.

WEBOVÉ STRÁNKY: CAR4WAY

  • Na rozdíl od AJO, kde si poplatkem předplácíte jízdy, a AUTONAPŮL, kde vám po eventuálním vystoupení z carsharingu poplatek vrátí, je registrační poplatek Car4way nevratný. V případě častějšího využívání služby se vám však přesto může vyplatit – díky početné flotile vozů máte vždy velkou pravděpodobnost, že se některý z nich nachází ve vaší blízkosti… Až do konce prázdnin navíc společnost nabízí slevu 50 % na registraci a 150 volných minut zdarma.

ANYTIME CARSHARING

Carsharingová služba Anytime je v Česku dosažitelná (zatím?) pouze v Praze. Nabízí cestování auty Toyota Yaris Hybrid s automatickou převodovkou, jejichž velkým benefitem je možnost parkování na všech modrých a fialových zónách zdarma (provozovatel si totiž ještě stihl zajistit patřičné parkovací oprávnění pro své hybridy na celou Prahu, to již od května 2019 není pro nikoho možné).

JAK TO FUNGUJE: Velmi snadná bezplatná registrace přes aplikaci „Anytime carsharing“, dostupná pro Android i iOS, která trvá čtvrt hodiny. Poté si okamžitě můžete vybrat vůz a máte 20 minut rezervace zdarma, abyste se k němu dostali. Přes aplikaci si vůz otevřete a můžete vyrazit.

CENA: Žádné vstupní poplatky a zálohy. Cena se nepočítá, jak je to obvyklé, po hodinách, ale po minutách. Minutový tarif (platí se v něm jen za minuty bez ohledu na počet ujetých kilometrů) se pohybuje v závislosti na denní/noční hodině v pracovních dnech od 1,99 do 5,99 Kč/min, o víkendech je to 4,99 až 5,99 Kč/min. Dále máte možnost využít výhodné balíčky Standard na 8 hodin, Standard na 24 hodin a Safety na 24 hodin, které obsahují kilometrický limit.

PŘEDÁVACÍ OBLASTI A PARKOVÁNÍ: Ukončit pronájem můžete prakticky v celé Praze (nemusíte se vracet do vymezené lokality – například tam, kde jste do auta poprvé nasedli). Parkovat lze bezplatně i na modrých a fialových zónách (viz výše).

WEBOVÉ STRÁNKY: ANYTIME

  • Registrace přes apku nám proběhla bez problémů, stáhnutí bylo bleskové, pouze ověření osoby trvalo pár minut, protože se vyskytl problém se zpracováním fotek. Následně jsme již v aplikaci viděli volná auta Car4way v blízkém okolí. Vybrali jsme si a Toyotou Yaris byli mile překvapeni – auto bylo tak tiché, že to vypadalo, že se nám nepodařilo nastartovat, a že je motor v chodu, jsme zjistili až po sešlápnutí plynu… (Ke kladům vozu patří také nízká spotřeba ve městě okolo 5 litrů / 100 km.) Ocenili jsme možnost bezplatného parkování v modrých a fialových zónách a dobře fungující hotlinku, kde nám obratem zodpověděli naše dotazy (například jak auto uzamknout, když zaparkujeme a jdeme si něco vyřídit, v aplikaci je pouze „čekání“). K cenovým balíčkům – přidali bychom ještě Standard na 12 hodin, který by byl podle nás hojně využívaný.   

RÁMEČEK S INFORMACEMI O ASOCIACI ČESKÉHO CARSHARINGU A POPOŘE CARSHARINGU ZE STRANY PRAHY
o podpoře Prahy / mapa carsharingu

CARSHARING RE.VOLT

Stojí mimo ACČ i hlavní proud carsharingu. Disponuje menší flotilou aut, motorek a skútrů „na baterky“, což zákazníkům podobně jako v případě Anytime dává výhodu parkování ve všech modrých a fialových zónách zdarma. Re.volt působí zatím jen v Praze, nicméně podle webových stránek plánuje „expanzi do dalších českých měst i zahraničí“. Pozornost v ulicích budí zejména jeho žlutá autíčka o délce 220 centimetrů pro dvě osoby, která mají dojezd až 120 kilometrů a disponují například i klimatizací. Můžete se je půjčit i jen na půl hodiny, jak vyplývá z minimální ceny výpůjčky (viz níže).

JAK TO FUNGUJE: Po stažení aplikace následuje registrace, nutné je nahrát i fotografii OP, ŘP a selfie. Nevýhodou může být aktivace účtu do 48 hodin. Aplikace pak slouží k vyhledávání nejbližšího vozidla a jeho odemykání a zamykání.

CENA: Odhad toho, kolik celkem zaplatíte, je snadný. Při vypůjčení e-auta to bude 6 Kč/min a e-motorky (či e-skútru) 5 Kč min, přičemž minimální cena výpůjčky činí 30 korun. Za registraci a ujeté kilometry se neplatí.

PŘEDÁVACÍ OBLASTI A PARKOVÁNÍ: Velká výhoda parkování na modrých a fialových zónách v Praze zdarma je ještě podtržena malými rozměry mini vozu, který je schopný zaparkovat v kdejaké skulině. Vozidlo musíte vrátit do zón vyznačených v aplikaci, které se však v poslední době výrazně rozrostly.

WEBOVÉ STRÁNKY: RE.VOLT

odpověď do mobilu, že všechna autíčka re.volt jsou na plánované opravě

 

Kdo by si nechtěl žluté autíčko Re.volt už od třiceti korun za půl hoďky vyzkoušet? Bohužel jsme to museli odložit. „Plánovaná prohlídka na dobu neurčitou" zní poněkud záhadně, ale věřme, že odstávka nebude trvat dlouho.

 

 

 

 

 

 

 

AUTEM BEZ VLASTNÍHO AUTA – DALŠÍ MOŽNOSTI

Mnohem levněji než prostřednictvím carsharingu, nebo dokonce zdarma vás sveze příbuzný, známý nebo soused – ale jde většinou jen o ojedinělé případy, protože i trpělivost toho nejlaskavějšího člověka má své meze. Občas lze využít i jízdu klasickým taxíkem nebo některou z jeho modernějších verzí (Uber, Liftago). A ani v éře carsharingu nejsou mimo hru tradiční autopůjčovny, vhodné zejména na delší výpůjčku vozu, častou nevýhodou je ale nutná úhrada obvykle nemalých kaucí.

Pro pravidelné cestování je super spolujízda (carpooling), kdy se sousedé nebo kolegové, kteří mají větší část cesty nebo i celou cestu například do zaměstnání společnou, dohodnou, že budou cestovat spolu v jednom autě. Výsledek? Poloviční až čtvrtinové náklady za jízdu, a ještě cesta příjemněji uběhne.

další informace o carpoolingu v rámečku

A JEŠTĚ KAPKA NA ZÁVĚR

Velký nákup, cesta s nemocným dítětem nebo seniorem k lékaři, občasná schůzka, na kterou není radno dorazit uřícený, to jsou některé důvody, proč se téměř nikdo z nás občas neobejde bez auta. Pokud však často nepřevážíme objemný a těžký náklad (jako například někteří řemeslníci), nemusíme ho fyzicky vlastnit. Obzvášť  ve velkém městě s dobrou dopravní obslužností.

Drtivou většinu svých cest určitě zvládneme veřejnou dopravou, na kole či pěšky nebo jejich kombinací. K tomu nám může velmi dobře posloužit také bikesharing neboli sdílení kol, které bude brzy naším dalším tématem.

 

 

loga SFŽP, MŽP a Ekomob

Projekt Čistou Stopou Prahou je v roce 2018–2019 spolufinancován z projektu „Čistá mobilita pro Prahu". Ten je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu. Více na www.sfzp.cz, www.mzp.cz.