Nákladní Volvo ujelo 345 km na jedno nabití

Autem Aktuálně
5. 1. 2022 Čistou stopou Prahou
nákladní e-vůz Volvo během textu
Volvo Trucks: „Podnikáme kroky k urychlení vývoje směrem k dramatickému snížení emisí CO2.“

V Německu byl proveden první nezávislý test energetické účinnosti plně naloženého elektrického nákladního vozidla Volvo Electric těžké řady. Svůj oficiálně uváděný dojezd překročilo bezmála o 50 km a spotřebovalo přitom o 50 % méně energie než jeho dieselový protějšek.

Testovaným nákladním vozidlem bylo Volvo FH Electric s nulovými emisemi výfukových plynů, trvalým výkonem 490 kW a celkovou hmotností soupravy 40 tun. Vůz otestoval německý novinář Jan Burgdorf na trase trase, která zahrnuje různé dálnice, kopcovité terény a užší silnice a používá se pro testování nákladních vozidel různých výrobců v široké škále podmínek.

K výsledku 345 zdolaných kilometrů (dojezd uváděný v prodejní nabídce činí 300 km) je třeba dodat, že vozidlo by zvládlo ujet během běžného pracovního dne i 500 kilometrů, pokud se k němu přidá dobíjení například během oběda.

„Musím říct, že jízda s tímto vozidlem je stejně agilní, nebo dokonce agilnější než s dieselovým vozidlem. Řidiči budou velmi překvapeni, jak snadno se řídí, jak je tiché a jak dobře reaguje. Nejsou zde cítit žádné vibrace,“ pochvaloval si Jan Burgdorf.

Nákladní e-automobily jsou dosud spíše vnímány jako nekonkurenční k tradičním dieselovým vozidlům, protože mají drahé baterie a nemají potřebný dojezd. Více se věří, že o dekarbonizaci silniční nákladní dopravy se postarají (vedle opatření na zvýšení její efektivity) až vodíkové nákladní vozy – poté, co významně stoupne výroba zeleného vodíku a výrazně klesne jeho cena.

Volvo FH Electric si po celou trasu udrželo průměrnou rychlost 80 km/h, což bylo srovnatelné s Volvem FH s dieselovým pohonem vybaveným balíčkem pro úsporu paliva I-Save. Spotřeba energie činila pouhých 1,1 kWh/km. Celkem spotřebovalo Volvo FH Electric o 50 % méně energie než Volvo FH se srovnatelným vznětovým motorem.

Cílem Volvo Trucks je dosáhnout toho, aby v roce 2030 tvořily polovinu prodejů jejich „náklaďáků“ elektrovozy a od roku 2040 již společnost prodávala veškerá nová nákladní vozidla s nulovými emisemi CO2. 

 

s využitím tiskové zprávy Volvo Trucks