Naděje na čistější vzduch: dieselů bez funkčního DPF by mělo ubývat

Autem Aktuálně
28. 1. 2019 Čistou stopou Prahou
oblaka kouře z výfuku auta
Ilustrační foto

V letošním roce by se měly výrazněji prosadit novinky v boji proti nefunkčním DPF u dieslových vozů, které jsou platné od října loňského roku. Už by neměly projít na STK a posílena je i možnost policie, jak s řidičem či majitelem nezpůsobilého automobilu „zatočit“.

Filtr pevných částic (DPF) v dieselových autech zachycuje na porézním materiálu kanálků filtru prachové částice (saze a popílek) z výfukových plynů. Ty mají prokazatelně negativní vliv na zvyšování krevního tlaku u člověka, zvyšují riziko onemocnění cukrovkou a astmatem, a jak v roce 2012 potvrdila Světová zdravotnická organizace OSN (WHO), způsobují i rakovinu plic.

ČÍM MODERNĚJŠÍ VOZY, TÍM VĚTŠÍ POTENCIÁLNÍ NEBEZPEČÍ

Paradoxně nás méně ohrožuje starý akcelerující náklaďák, který za sebou zanechává oblaka dýmu, než mnohem novější osobní dieselový automobil bez fungujícího DPF. V prvním případě totiž můžeme pevné částice vykašlat, zatímco v druhém jsou tak malé, že tuto šanci již nemáme.

Vývoj dieselových motorů vede ke stále jemnějším vstřikům nafty pod vysokým tlakem, což má za následek i produkci stále menších pevných částic. Zatímco ty větší než 10 mikrometrů (tedy větší než PM10) se zachytí například na nosní sliznici, částice PM2,5 a menší pronikají do plicních sklípků a do krve. Rakouští vědci je dokonce nalezli i v mozku.

Má-li dieselové auto filtr pevných částic poškozený nebo vymontovaný, může podle odborníků ČVUT vyprodukovat tolik emisí jako desítky až stovky vozů s funkčním DPF.

O FILTRU PEVNÝCH ČÁSTIC

DPF se zachycenými pevnými částicemi postupně zanáší, což je technicky řešeno tím, že se zhruba po 500 kilometrech částice automaticky spálí. Z řady příčin však k takovéto regeneraci filtru nedochází. Nejčastěji proto, že ji řídíci jednotka nezahájí nebo nemá čas dokončit – obvykle jde o jízdy se studeným motorem na krátkou vzdálenost, proto dieselové vozy nejsou vhodné k městskému popojíždění! K zanášení filtru může přispívat i špatně fungující motor nebo tankování nekvalitním palivem.

schéma filtru DPF
Zdroj: www.dpf-ftg.cz

Pokud je filtr příliš zanesený, je možné přistoupit k tzv. řízené regeneraci v servisu, případně je možné si filtr nechat profesionálně vyčistit. Často však nezbývá, než si ho nechat vyměnit. Přestože v poslední době došlo k podstatnému snížení ceny nových kvalitních DPF, uchylují se mnozí řidiči k čištění starého filtru pokoutními způsoby, jeho výměně za levné neznačkové výrobky (někdy jde jen o pouhou atrapou), nebo dokonce k nezákonnému odstranění filtru.

Výsledkem jsou kvanta mimořádně škodlivých emisí, které se dostávají do ovzduší a musíme je všichni včetně malých dětí dýchat.

ZA 50 % NEJHORŠÍCH EMISÍ V PRAZE MŮŽE 5 % AUT

O jak velký problém jde, ukazují výsledky unikátního měření emisí automobilů za reálného provozu, který v polovině loňského roku představili zástupci pražského magistrátu a ČVUT. Vyplývá z nich, že deset procent vozů v pražských ulicích, které by měly být povinně z výroby vybaveny DPF (splňující emisní normy Euro 5 a Euro 6), ho buď vůbec nemají, nebo ho mají nefunkční. A doslova šokující je, že za celých 50 procent nejnebezpečnějších prachových částic v ovzduší může pouhých 5 procent automobilů.

Více nejen o samotném výzkumu najdete ZDE.    

nefunkční, nelegálně "opravený" DPF
Nefunkční DPF – detail sváru ukazuje, že s ním bylo neodborně manipulováno. Zdroj: www.usporne.info

ŘÍJNOVÉ NOVINKY DÁVAJÍ NADĚJI

V celém Česku jezdí podle odhadu ÚAMK až milion automobilů s chybějícím či nefunkčním filtrem pevných částic, ale tato skutečnost nebyla dlouhou dobu příliš postihována. Metodika měření emisí na STK byla nastavena tak, že za určitých podmínek mohla projít limitem i vozidla bez DPF a na silnicích je neodhalily ani v tomto ohledu shovívavé kontroly dopravní policie. S touto praxí by se však mělo skoncovat.

První vlaštovkou se stala možnost uvalit sankci až 50 000 korun za jízdu s vymontovaným DPF, která platí od června 2017. Od ledna 2018 musí být měření emisí fotodokumentováno a protokol odeslán do centrálního systému. A od 1. října 2018 je nastavený způsob měření a kontroly emisí tak, že by auta s nefunkčním filtrem DPF už kontrolou neměla procházet.

​  rámeček s informacemi, jak funguje nové měření emisí, které odhalí nefunkční DPF

Spolu se změnou způsobu měření emisí se posílila i pravomoc dopravní policie, takže postih za nefunkční DPF může být velmi rychlý. Policisté mohou od 1. října poslat auto na okamžitou technickou kontrolu, a to až do vzdálenosti osmi kilometrů. Součástí prohlídky na stanici měření emisí je i vizuální kontrola úplnosti výfukového systému.

Doufejme, že nová pravidla nebudou obcházena ani změkčována benevolentním přístupem při silničních kontrolách. Zdraví nás všech – emisní hříšníky a jejich rodiny nevyjímaje – si to zaslouží.