Německá šance pro spalovací motory a Muskův loop v Los Angeles

Autem Aktuálně
20. 12. 2018 Roman Sovák
vizualizace mikrovlnného zapalování ve válcích motoru
Zdroj: MWI

Prosinec přinesl dvě zajímavé novinky v oblasti dopravy: nepříliš známý německý start-up vdechl naději zážehovým (benzínovým) motorům na snížení emisí až o 80 procent  a vizionář, byznysmen a mediální hvězda největší velikosti Elon Musk představil v Los Angeles testovací tunel pro vysokorychlostní přepravu osob.

S PODPOROU EXŠÉFA PORSCHE

Vývoj vedoucí ke snižování emisí u spalovacích motorů v současné době naráží na své technologické a finanční hranice. Odpovědí automobilek na požadavek permanentního snižování zplodin vypouštěných do ovzduší je proto postupný přechod na vozy s alternativním, zejména pak hybridním či plně elektrickým pohonem. Je tedy konvenčním motorům odtroubeno?

Německá společnost Micro Wave Ignition (MWI) přichází s revolučním řešením, které by je zachránilo: u zážehových motorů slibuje snížení spotřeby o 30 procent a emisí dokonce až o 80 procent. Navíc by se na současně používaných motorech nemuselo vůbec nic měnit až na jednu maličkost – klasické zapalovací svíčky by nahradily pulsní mikrovlny. A výsledek? Významný pokles teploty při spalování směsi vzduchu a benzínu v každém válci, což by vedlo k uvedeným snížením spotřeby a emisí.

nákres klasického zapalování pomocí svíčky (vlevo) a pomocí mikrovln (vpravo)

Start-upů slibujících zázraky už tady byly stovky, ne-li tisíce, a časem se po nich slehla zem. Důvěryhodnost projektu MWI však dodává slavný Wendelin Wiedeking, který stál šestnáct let v čele automobilky Porsche. Nejenže řešení mikrovlnného zapalování mediálně podporuje, ale nelenil a nakoupil 20 procent akcií společnosti.

MWI již údajně jedná o využití svého vynálezu s  asijskými producenty.

PODZEMNÍ DÁLNICE

Z úterý na středu představil Elon Musk svůj testovací tunel v Los Angeles, který má podle něj časem vyřešit problém vysokorychlostní přepravy pro automobilisty nejen v tomto městě. Tunel ovšem umožňuje provoz pouze e-autům. Kdo ho nemá, může využít pravidelně projíždějících autonomních elektromobilů na bázi taxi.

Vybraní hosté nastoupili do elektromobilu Tesla už na povrchu a do tunelu pak sjeli speciálním výtahem. Jízda byla kodrcavá, ale Musk to vysvětlil nedostatkem času pro finalizaci tunelu a prohlásil, že po úpravách se v něm již bude jezdit plynule. Ani dosažená rychlost cca 64 km/h neodpovídala původnímu „vysokorychlostnímu plánu“ 241 km/h, ale i tak byla cesta mnohem rychlejší než po běžné komunikaci, a to i mimo dopravní špičku.

rámeček s informací, že kromě tohoto systému zvaného LOOP Musk propaguje i jiný systém HYPERLOOP

Řešení, které Musk nazval „spíš podzemní dálnicí než metrem,“ vypadá skvěle pro plánovanou rychlost přepravy a nadějně díky rychlé výstavbě úzkého tunelu ve srovnání s klasickými, velký význam by měl i úbytek automobilové dopravy „na povrchu“. Otázku však vzbuzuje, zda je dostatečná maximální přepravní kapacita 4 000 aut (16 tisíc cestujících v případě plné obsazenosti) za hodinu – pro představu linka C pražského metra má přepravní kapacitu ve špičce cca 27 000 lidí za hodinu.

foto e-auta v tunelu v Los Angels

 

S využitím zdrojů: Automotive News, ČT24, wired.com