Nový impuls pro rozvoj e-mobility v ČR

Autem Aktuálně
5. 3. 2020 Roman Sovák
foto Škody CitigoE iV
foto: skoda-auto.cz

Má elektromobil Škoda CitigoE iV potenciál konečně rozhýbat dosud rozpačité prodeje e-vozů na českém trhu? Vypadá to tak. Pouze během letošního ledna se jich v tuzemsku prodalo 254 kusů a mladoboleslavská automobilka tou dobou registrovala již hodně přes tisícovku dalších klientských objednávek.

K prodejním plánům PR manažer Škoda Auto Pavel Jína pro server Hybrid.cz uvedl: „V letošním roce plánujeme na domácím trhu prodat až 2500 vozů Škoda CitigoE iV." Vůz má uváděný dojezd na jedno nabití 252 kilometrů a jeho cena tabulkově začíná aktuálně na 479 900 korun, přičemž se lze s využitím akce Ekobonus dostat na nákupní cenu za samotný automobil cca 450 000 Kč. Právě cena škodovácké novinky je její největší konkurenční výhodou a přibližuje elektromobilitu v kategorii osobních vozů „běžným“ občanům.

V LEDNU STEJNĚ PRODANÝCH E-AUT JAKO ZA CELÝ ROK 2017

Kromě vozů CitigoE iV se v tuzemsku v lednu prodalo dalších 128 e-automobilů  „na baterky“ (druhou nejprodávanější značkou byla Hyundai se 77 prodanými kusy), což ve výsledku znamená 382 kusů. Za jediný měsíc se tak na českém trhu prakticky prodalo stejné množství elektrovozů čistě na elektřinu jako za rok 2017, kdy prodejní výsledek e-automobilů všech značek v České republice činil 387 e-aut.

K tomu je třeba započítat také nárůst prodejů v kategorii hybridních vozů, kombinujících konvenční pohon s elektromotorem. Nejde však, jak je dobře známo, o jednolitý segment. Z hlediska udržitelné dopravy jsou nejdůležitější plug-in hybridy, které je možné dobíjet ze zásuvky a jsou schopné ujet řádově i desítky kilometrů čistě na elektřinu.

K následujícímu přehledu je proto dobré dodat, že z celkového počtu v Česku v loňském roce prodaných hybridů bylo 473 plug-in, což znamenalo meziroční růst o 70,1 procent.

Vývoj v registracích nových e-aut a hybridů v ČR od roku 2016:

2016
262 e-vozů / 1024 hybridů

2017
387 e-vozů / 2826 hybridů

2018
703 e-vozů / 4831 hybridů

2019
756 e-vozů / 8 346 hybridů (473 plug-in)

Tabulka ukazuje vývoj nově registrovaných osobních vozů v minulých dvou letech podle paliva. Zatímco u konvenčních automobilů a také CNG a LPG došlo k poklesu, v „elektrosegmentu“ došlo k navýšení.

TABULKA
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

NA MÍSTĚ JE POUZE MÍRNÝ OPTIMISMUS

Dobrou zprávou je, že v letošním roce počet elektromobilů na českých silnicích výrazně poroste, tou horší, že se tak stane převážně jen díky novince z Mladé Boleslavi. Chtělo by to přidat opravdu výraznou podporu ze strany státu, na to však zatím marně čekáme. Česká republika tak náskok většiny evropských zemí v této oblasti nesníží.

Podle Indexu společnosti LeasePlan je Česko v Evropě páté nejhorší v přípravě na elektromobilitu (nejdále jsou v tomto ohledu v Nizozemsku, Norsku a ve Velké Británii). Podrobnosti najdete v článku na idnes.cz.

SMUTNÝ PARADOX

Jak při ohlédnutí za vývojem v registracích nových osobních automobilů v roce 2019 uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič, třebaže se podíl elektromobilů na vozovém parku v celé Evropě i u nás zvyšuje, množství škodlivých emisí v ovzduší to bohužel nesnižuje. Kvůli módě těžkých automobilů se špatnými aerodynamickými vlastnostmi je tomu právě naopak: „Průměrné emise oxidu uhličitého u nově registrovaných osobních vozidel paradoxně rostly. Tato situace je do značné míry způsobená oblibou SUV vozidel, která byla v posledních 3 letech z pohledu jednotlivých tříd nejžádanější – v roce 2019 činil podíl SUV a terénních vozidel na všech registracích nových osobních vozidel rekordních 33,2 %.“

 

Zdroje: Svaz dovozců automobilů, Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Hybrid.cz