Praha chce měřit emise částic z výfuků přímo v provozu

Autem Aktuálně
21. 12. 2020 MHMP, Čistou stopou Prahou
fotografie prstu plného sazí z výfuku, který je kousek za prstem
ilustrační foto: Asociace emisních techniků a opravářů

Rada hl. m. Prahy dnes schválila záměr vypsat veřejnou zakázku na vývoj, výrobu a dodávku zařízení pro detekci emisí pevných částic výfukových plynů motorových vozidel v provozu. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 38 429 866 Kč bez DPH.

Tento projekt reaguje na současnou neuspokojivou situaci, kdy v rámci Prahy, ale i obecně na území ČR ani ve světě, neexistuje metodika a technika pro měření emisí částic přímo v provozu. Emise jsou standardně měřeny pouze při technických kontrolách, jiný systém zaveden není. Automobilová doprava je přitom jedním z nejvýznamnějších zdrojů znečišťování ovzduší, a to jak emisí tuhých látek, tak i suspendovaných částic PM10 a PM2,5. Podle statistik silničních kontrol Centra služeb pro silniční dopravu každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek.

„Faktem je, že automobilová doprava je jedním z největším znečišťovatelů ovzduší v Praze. Nejde zdaleka jenom o chodce, jak ukázala studie z Kodaně, kterou jsme vloni provedli i v Praze, řidiči v autech dýchají ještě několikanásobně více škodlivých částic než lidé na chodníku vedle. Chceme chránit všechny Pražany a s tím nám pomůže nové zařízení, díky kterému budeme moci měřit emise přímo v provozu, ne pouze při namátkových technických kontrolách,“ uvedl náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

I po Praze jezdí neznámé, současnými metodami nezjistitelné a pravděpodobně nemalé množství vozidel, která sice byla vybavena filtrem pevných částic, ale ten byl odstraněn nebo je nefunkční. Hlavním cílem projektu je jejich identifikace a buď zjednání nápravy, nebo odstranění ze silničního provozu.

Veřejná zakázka bude probíhat formou řízení o inovačním partnerství. Požadavkem je spolehlivá detekce a měření množství pevných částic, které vypouštějí vozidla s nefunkčním nebo chybějícím filtrem. Předpokládaným cílovým stavem je propojení zařízení se stávajícími systémy využívanými státem a místní samosprávou, například měření rychlosti radarem, jehož součástí je identifikace registračních značek vozidel.

Kam dále? Na Čistou stopou Prahou například: