Sněmovna schválila bezpečné předjíždění cyklistů. Tipy pro řidiče

Autem Aktuálně
19. 4. 2021 Čistou stopou Prahou
infografika ukazující, že je třeba dodržet odstup 1,5 metru při předjíždění cyklisty
infografika: Čistou stopou Prahou

Poslanecká sněmovna minulou středu schválila novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích stanovující, že řidiči musí předjíždět cyklisty s bočním odstupem minimálně 1,5 metru. Tam, kde platí omezená rychlost 30 km/h, postačí 1 metr. Změnu ještě musí schválit Senát a podepsat prezident. Tématu se Čistou stopou Prahou věnovalo v létě minulého roku, kdy byl návrh na zavedení bezpečného odstupu sněmovně předložen. Článek, který obsahuje i další informace a několik dobrých tipů pro řidiče, nyní z důvodu aktuálnosti připomínáme. 

Za volantem se vyplatí plně se věnovat řízení nejen kvůli bezpečnosti vlastní, ale také lidí okolo vás. Zvlášť pokud se přiblížíte k velmi zranitelnému účastníkovi silničního provozu, chodci nebo cyklistovi. Víte, jak v takovém případě správně reagovat a jak ohleduplně předjet cyklistu?

PONECHEJTE DOSTATEK PROSTORU

Cyklistu předjíždějte větším obloukem než jiná vozidla – správný odstup je alespoň 1,5 metru! Proč? Během jízdy může jezdec na kole nečekaně vyhýbat chodci, kaluži nebo třeba kanálu a problémem může být i boční vítr. V případě sebemenšího střetu je bez plechové karoserie s deformačními zónami, bezpečnostního pásu a airbagu velmi zranitelný.

Pokud si během jízdy bezpečný odstup neumíte představit, pomozte si tipem z Anglie. Tam říkají, že mezi autem a kolem by měl být prostor, kam se vejde chodec.

infografika - předjíždění na obvyklé vozovce

Soudní praxe u nás minimální boční odstup od cyklisty při předjíždění nastavila na 60 cm + 1 cm za každý km/h. Jde tedy například o 110 cm při rychlosti 50 km/h nebo o 150 cm při rychlosti 90 km/h. Jak poukázal BESIP, V konkrétních situacích (špatná kvalita vozovky, dítě na kole, cyklista vezoucí větší náklad, skupina cyklistů) to může být dokonce ještě víc. Proto je bezpečný odstup nejen přiměřená opatrnost a slušnost vůči cyklistovi, ale v případě nehody i jistota pro vás.

Bude u nás jako v celé řadě jiných zemí bezpečný odstup definován i přímo v zákoně? Snažila se to prosadit už celá řada iniciativ, k nimž se v poslední době přidaly i hvězdy světové cyklistiky a další celebrity (viz i video pod článkem). V polovině června byl návrh na zavedení bezpečného odstupu 1,5 metru předložen poslanecké sněmovně. Více o něm i dalších navrhovaných opatřeních pro cyklisty najdete na stránkách spolku AutoMat.

Jaké jsou další zásady správného předjíždění cyklistů?

POČKEJTE SI NA VHODNÝ MOMENT

Oproti zahraničí je u nás na vozovkách méně pruhů pro cyklisty, které umožňují bezpečné možnosti předjetí, a o to je to pro řidiče složitější. K umění správného předjíždění cyklisty patří předjíždět, až je to bezpečné i pro cyklistu. Někdy ani nemusíte upravit rychlost a můžete to zvládnout ihned a plynule. Jindy situace velí zpomalit. A může se samozřejmě také stát, že za cyklistou chvilku pojedete. Je to někdy hra nervů, když na předjetí nemáte dost místa nebo nevidíte dostatečně daleko před sebe. Ale je lepší počkat, až bude předjetí bezpečné, než na policii a sanitku, pokud bude váš odhad špatný. 

Zatímco řidiči se domnívají, že je cyklisté zdržují, ti se cítí ohroženi. 40 % cyklistů považuje předjíždění za nebezpečné, a pokud je předjíždí náklaďák nebo autobus, strach má dokonce 61 % lidí, tedy téměř dvě třetiny.

Zdroj: Škoda Auto

Určitě nepředjíždějte před zatáčkou či vrcholem kopce, nebo když v protisměru jede jiné vozidlo. Pravidla silničního provozu zakazují předjíždět cyklistu i na přechodu pro chodce a na železničním přejezdu nebo v těsné blízkosti před ním.

BLIKEJTE – I KDYŽ NEMĚNÍTE SMĚR

Spousta řidičů si myslí, že když při předjíždění cyklisty nevybočí ze svého směru, blikat není zapotřebí. Ale není to pravda. Blinkrem totiž komunikujete se svým okolím, ukazujete, že cyklistu vidíte, upozorňujete ostatní řidiče a při dokončování manévru varujete cyklistu, že se zařazujete před něj. Je samozřejmé, že přitom cyklistu nesmíte ohrozit a neměli byste ho ani zpomalit. A proto blikání v tomto případě přikazuje i litera zákona. 

CYKLOPRUHY POMÁHAJÍ

Cyklopruhy na vozovce pro vás mají velkou výhodu – předjíždění se mění na „míjení“ ve dvou souběžných jízdních pruzích, a vy tak vlastně nic neřešíte: nemusíte přemýšlet o bezpečném bočním odstupu a dávat znamení o změně směru jízdy, cyklistu jedoucího v cyklopruhu můžete „předjet“ i na přechodu pro chodce či železničním přejezdu… Ale i při míjení se vyplatí ostražitost. Cyklista totiž může ze svého pruhu nečekaně vybočit například kvůli otevřeným dveřím, které mu náhle nastavil do cesty nepozorný řidič zaparkovaného vozu, nebo když se v cyklopruhu objeví nárazník auta z vedlejší komunikace.

A hlavně pozor, když dá cyklista znamení o směru jízdy a chce se zařadit před vás – je vaší povinností mu to umožnit. A to jak zpomalením, tak pokud je to nutné, i zastavením vozidla!

infografika - předjíždění na vyhrazeném pruhu pro cyklisty

Vyhrazený cyklopruh pro cyklisty

Poznáte jej podle červeně podbarveného obrázku kola (někdy je červený celý pruh). Vjet do něj autem můžete pouze výjimečně – při objíždění překážky, nebo když je nutné přejet cyklopruh při parkování nebo odbočování. Stání i zastavení je na něm zakázáno bez výjimky. A pokud cyklista ukáže, že chce z pruhu vyjet, musíte mu to umožnit.

infografika - předjíždění na ochranném pruhu pro cyklisty

Ochranný jízdní pruh

Je vyznačen pouze bílým obrázkem kola bez podbarvení. Vyznačuje se tak, aby se vedle něj bezpečně vešlo osobní auto, širší vozidla do něj mohou částečně zasahovat. Umožňuje tedy bezpečné a plynulé míjení osobními auty, ale pro širší vozidla se situace nemění – cyklistu objíždějí.

infografika - předjíždění na cyklopiktokoridoru

Cyklopiktokoridor

V tomto případě nejde o žádný pruh. Jsou to jen obrázky kola se směrovými šipkami, které cyklistovi doporučují optimální stopu. Nemusí se jí však držet a ani pro vás z tzv. „pikťáku“ neplynou žádné povinnosti.

… A CYKLISTA NIC?

Pokud teď máte dojem, že povinnosti jsou pouze na straně těch za volantem, není to samozřejmě pravda. Jezdec na kole se má chovat předvídatelně, nedělat náhlé změny směru jízdy a jezdit u pravého kraje vozovky… V tomto případě ale nečekejte, že se za každou cenu bude tlačit na krajnici. I cyklista má totiž povinnost přizpůsobit svou jízdu povrchu vozovky a české krajnice takovou jízdu ne vždy umožňují.

Pokud na silnici potkáte cyklistu, není to obvykle člověk, který chce brzdit dopravu. Raději by jel po cyklostezce, ale ve městě to není možné a chová se tak, aby se na kole cítil co nejbezpečněji. Zkuste si na jeho místě představit sebe a určitě lépe pochopíte jeho chování. Koneckonců vzájemný respekt a ohleduplnost stojí nade všemi psanými pravidly!