Co dál s emisemi – novinky

Autem Aktuálně
22. 11. 2017 Roman Sovák
tankování benzínu
ilustrační foto

Blýská se na lepší časy, pokud jde o to, co budeme v Praze dýchat? Věřme, že ano. Přispět k tomu může i návrh Evropské komise (EK) z první poloviny tohoto měsíce.

Plán ve dvou krocích

EK předložila návrh na snížení emisí osobních a dodávkových vozů v Evropské unii do roku 2025 o 15 procent a do roku 2030 o 30 procent ve srovnání s rokem 2021. Jde o součást opatření, která by měla zajistit splnění Pařížské klimatické dohody o redukci emisí skleníkových plynů v EU do roku 2030 o 40 procent.

Návrh (zajímavý i proto, že už cíl nedefinuje v absolutních hodnotách CO2 na kilometr) se snaží tlačit na evropské producenty automobilů k výrobě bezemisních či nízkoemisních vozů s preferencí elektromobilů. I tak EK předpokládá, že na silnicích zůstane automobilům s konvenčními motory v EU v roce 2030 ještě 80procentní podíl.

Zrychlení, či brzda vývoje evropských aut?

Zatímco EK podle svého přesvědčení nastavuje evropským výrobcům podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli, nebyli ve vleku ostatních a dospěli „k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut“, Evropské sdružení výrobců automobilů návrh pranýřuje. Považuje jej za příliš agresivní, když zejména na požadované snížení emisí do roku 2025 neposkytuje dost času. Podle něj budou evropští výrobci znevýhodněni oproti zahraniční konkurenci.

Bližší informace naleznete v Českých novinách ČTK.

FIA: Auta jsou příliš těžká

Jak upozornil Ústřední automotoklub ČR, do diskuze přispěla také Mezinárodní automobilová federace (FIA), která na jedné straně EU vyzývá, aby své záměry v oblasti zlepšování životního prostředí dále prosazovala, na druhé však upozorňuje, že je lze uskutečnit i jinými prostředky, mj. zásadním snížením hmotnosti automobilů. „Je logické, že lehčí vozidla spotřebují méně paliva, a tudíž produkují méně emisí,“ uvedl Oldřich Vaníček, viceprezident FIA v regionu. Konkrétně snížením hmotnosti vozidel ze současných průměrných 1380 kg na 1000 kg do roku 2050 by se emise automobilů mohly snížit o 40 procent. (Celý příspěvek je ZDE.)

Návrh na redukční dietu automobilů má sice opravdu až průzračnou logiku, jenomže současný trend je přesně opačný – auta zatím bobtnají do všech stran a nabírají nám před očima na váze…

Emise z otěrů

Do popředí pozornosti se čím dál více dostávají také emise jiného druhu – z otěrů pneumatik, asfaltu a zejména brzd. Vývoj se zde ubírá dvěma směry. Vedle hledání zdravotně příznivějších materiálů pro brzdy (VÍCE) také vývojem zařízení, která by pronikání otěrů do ovzduší zamezila. Na existenci brzdového filtru pevných částic MANN+HUMMEL jsme již upozornili ZDE a sluší se doplnit, že s jiným systémem pracujícím na principu vysavače přišla francouzská firma Tallano – více informací najdete TADY (angličtina).

Na kvalitnější vzduch pro naše plíce ovšem nemusíme jen pasivně čekat. Připojte se také vy k těm, kteří užívají auto s mírou, fandí přitom ekodrivingu, a hlavně pro dopravu více využívají vlastní síly a veřejnou dopravu. Nebudete ztrácet nervy a čas v kolonách, ušetříte peníze, posílíte své zdraví a budete ohleduplní i k ostatním.