Dieselgate má pokračování. Co také ukázala nová aféra?

Autem Aktuálně
5. 2. 2018 Roman Sovák
makak v kleci
Ilustrační foto

Po aféře Dieselgate, která odstartovala v září 2015, plní stránky novin další emisní skandál. Automobilky Volkswagen, BMW a Daimler financovaly zkoumání účinků výfukových emisí „naživo“ na opicích a lidech.

Stručné shrnutí skandálu

Testy na opicích probíhaly v roce 2014 v americkém městě Albuquerque, protože v Německu by díky přísnější legislativě neměly šanci být povoleny. Deset makaků bylo v rámci výzkumné iniciativy „čistá nafta“ nuceno čtyři hodiny dýchat zplodiny z výfuků vozů Volkswagen Beetle z roku 2013 a Fordu Pickup z roku 1997. Aby byla zvířata klidná, pouštěli jim vědci kreslené seriály v televizi. Následně byly jejich plíce vyšetřeny.

V letech 2013–2014 testovala univerzita v Cáchách v rámci „inhalační studie“ 25 lidí, kteří vdechovali různé koncentrace oxidu dusičitého NO2. Přitom nebyla prokázána žádná reakce ani zánětlivé dopady na dýchací cesty".

Krátký přehled aféry najdete například na zpravodajském serveru novinky.cz (ZDE).

Detaily, které by neměly zapadnout

Ohlasy se pochopitelně nejvíc ze všeho nesou v moralistickém duchu – testování na opicích a lidech odsoudila německá vláda i nejvyšší manažeři „namočených“ automobilek. Přesto by neměly zapadnout některé zajímavé střípky aféry:

Testování na opicích pro automobilky provádělo „Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru“ – jak jenom umí některé libozvučné názvy klamat tělem…

Ukázalo se, že emise auta z roku 2013 jsou pro zvířata výrazně škodlivější než vozu z roku 1997. A to i přesto, že používalo software pro manipulaci měření emisí uhlíkových plynů – vypouštělo tedy zvířatům mnohem méně škodlivých emisí než v běžném provozu…

Závěrečná zpráva z testování na opicích z roku 2014 vyšla až v polovině roku 2016. Výsledky testů se totiž jejich zadavatelům nelíbily, tak je vědci museli upravovat…

Testování univerzity v Cáchách, při nichž „nebyla prokázána žádná reakce ani zánětlivé dopady na dýchací cesty“, se zúčastnili výhradně mladí lidé (nejvíce ohrožené skupiny z hlediska věku jsou přitom děti a senioři), navíc všichni kypící zdravím, a ještě k tomu inhalovali mnohem menší množství plynu, než kolik ho ve skutečnosti výfuky vypouštějí do ovzduší. Otázkou proto je, co se takovým testem vůbec snažili autoři výzkumu dokázat…

Čistá naftová technologie v Detroitu

Shodou okolností v polovině letošního ledna na mezinárodním autosalonu v Detroitu šest producentů automobilů představilo nové modely „čistých dieselových vozů“ (více příspěvek v Českých novinách ČTK). Tak snad je v jejich případě opravdu vše čistější než v aféře Dieselgate a výzkumu „čistá nafta“ z Albuquerque.