Většina Čechů chce e-auto, šestnáct procent už do pěti let

Autem Aktuálně
29. 8. 2018 Roman Sovák
elektromobil, který se dobíjí
Ilustrační foto

Do 10 let si hodlá 56 procent českých řidičů pořídit elektroauto, 16 procent dokonce v horizontu 5 let. Je to jeden z výsledků výzkumu VW Financial Services zaměřeného na otázku, jak dlouho cestujeme do práce a zda by na nám na toto cestování elektrovůz postačil.

Jde tak o ještě optimističtější prognózu, než kterou nastínilo společné šetření společnosti KPMG a agentury FOCUS z poloviny minulého roku – v ní elektrický pohon jako vhodný pro jejich potřeby označilo 45 procent českých řidičů.

V PRÁCI JSME VĚTŠINOU DO PŮL HODINY

Čtyři z pěti Čechů jsou v práci do třiceti minut a celkem třetině na to stačí pouhá čtvrthodinka. V rámci celé ČR se do zaměstnání nejčastěji dopravují autem (53 procent vlastním, 6 procent firemním), obyvatelé Prahy však preferují MHD.

graf ukazující, kolik času Čechům v prměru trvá cesta do práce

Půlhodina cestování během ranní špičky znamená vzdálenost maximálně 20 kilometrů, což i s cestou zpět elektroauto hravě zvládne. Tomu v grafu vyhovují dvě největší výseče, tedy celkem 81 procent „potenciálně elektromobilních“ zaměstnanců. Podle vlastních slov by dokonce elektrovůz do práce stačil 89 procentům respondentů.

U SOUSEDŮ TO TRVÁ I PŘES HODINU

Dojezdové časy do zaměstnání jsou u Čechů hluboko pod celosvětovým průměrem, který podle průzkumu agentury Dilia činí hodinu a devět minut. Například v Polsku a Německu do práce dojíždějí průměrně okolo hodiny, v Rakousku dokonce 70 minut. Nejhůře jsou na tom v Izraeli, kde je to nad hodinu a půl. Podle agentury Dilia, jejíž průzkum však nezahrnul všechny země (ani Česko), jsou na tom globálně nejlépe Japonci – viz tabulka.

Tabulka s dojezdovými časy do práce v různých zemích - zobrazuje jen 6 zemí, kde to trvá nejméně

MOJE AUTO, MŮJ HRAD?

Výzkum VW Financial Services zahrnuje i jeden ekologicky nepříznivý údaj – drtivá většina Čechů jezdí do práce sama, popřípadě jen s někým z rodiny. Pouze 14 procent populace využívá tzv. spolujízdu, kdy se do práce jedním autem svezou i kolegové nebo sousedé. Naopak například ve Francii je spolujízda velmi populární.

Je to škoda, protože v případě spolujízdy se nemusí čekat na pokles cen, dotační programy a rozvoj sítě dobíjecích stanic, ke znatelnému zkvalitnění ovzduší zejména ve městech by mohlo dojít okamžitě. Je na vině více neochota vzít do auta někoho dalšího, nebo se spíše stydíme si o spolujízdu říct?

Že si nadpoloviční většina Čechů chce během jedné dekády pořídit elektroauto, které určitě nehodlá využívat pouze pro cestu do práce, je ale nadějná zpráva.

 

Zdroj včetně grafu: tisková zpráva VW Financial Services. Zmíněné šetření KPMG a agentury FOCUS najdete ZDE a informace o tom, za jak dlouho by se ceny elektromobilů mohly dostat na úroveň konvenčních automobilů, TADY.