Prahou vloni jen kolem sčítačů projelo čtyři miliony cyklistů

Kolo Aktuálně
26. 3. 2019 MHMP, Čistou stopou Prahou
DETAIL NA NOHU CYKLISTKY VE STŘEVÍCI, JAK ŠLAPE NA PEDÁL
Ilustrační foto

Oblíbenost cyklistické dopravy v hlavním městě roste a dokazují to především nainstalované sčítače, kolem nichž  v loňském roce projely 4 miliony cyklistů. Je to o 2,5 % více než v roce 2017. Praha má v plánu podpořit další růst městské cyklistiky především investicemi do infrastruktury.

Informace zazněly na tiskové konferenci, kterou v úterý 26. března zahájil Magistrát hlavního města Prahy novou cyklistickou sezonu.

VÝHLED NA LETOŠNÍ ROK

V letošním roce má Praha například v plánu vybudování cyklostezek v úseku Cholupice – Dolní Břežany či Vodní prostup Rokytka, který usnadní průjezd páteřní trasy A26 a dalších tras od Vltavy až po Dolní Počernice. Další investice budou směřovat do cyklostezky Prostřední cesta u Kolodějí, stezkové úpravy cyklotrasy mezi Sedlcem a Suchdolem a do poslední části cyklostezky Zbraslav–Jarov. Zároveň se na dalších úsecích ulic objeví nové cyklopruhy.

společná stezka pro chodce a pro cyklisty

LOŇSKÝ ROK

Vloni investovala Praha prostřednictvím Technické správy komunikací do cyklistické infrastruktury rekordní částku 73,4 milionů korun. Vznikla díky tomu například cyklostezka z Běchovic do Horních Počernic, trasa podél Košíkovského potoka, úsek mezi Újezdem nad Lesy a Koloději a další.

„V roce 2018 šlo o zhruba stejnou částku jako za tři předchozí uplynulé roky dohromady. Kromě těchto investičních výdajů se však každý rok utratí ještě zhruba 11–15 milionů na běžnou údržbu, dopravní značení a jiné úpravy,“ říká nový pražský cyklokoordinátor Pavel Polák.

investice do cyklistické infrastruktury v Praze od roku 2008
V roce 2019 hodlá Praha vynaložit na cyklistickou infrastrukturu 121 milionů korun. Tento a následující graf jsou převzaty z prezentace k tiskové konferenci, kterou si můžete otevřít ZDE. Po rozkliknutí máte také možnost prohlédnout si mapku ukazující postup realizace cyklistických tras v Praze.

ZLEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK A ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI

„Cyklistika má v pražské dopravě nezastupitelné místo, chystáme se proto do její infrastruktury investovat i v letošním roce. Čeká nás pět velkých investičních cyklistických akcí a zahájíme nově i řešení propojení hlavního města Prahy se Středočeským krajem na první části z 68 důležitých průjezdů. Nainstalujeme také další stojany na kola a nové pilotní cykloboxy a cyklopřístřešky na nádraží v Klánovicích a cyklopřístřešky u SPŠ stavební J. Gočára. Cyklistika v Praze ale nejsou jen cyklostezky, dokonce ani převážně ne. Těch je a vždycky bude jen zlomek kilometrů městských komunikací. Cyklista se na cestě do práce, do školy i rekreačně pohybuje téměř v celém dopravním prostředí města. Naším hlavním úkolem je proto zlepšování podmínek pro cyklisty a zvýšení bezpečnosti cyklistiky v Praze na co největším území. I proto se pouštíme do oprav a úprav důležitých městských komunikací, jako je Vinohradská třída, Legerova, Koněvova, Karlovo a možná i Václavské náměstí či připravujeme další etapy výstavby městského okruhu. Tam všude, pokud to je jen trochu možné, se musí už při plánování s cyklistickou dopravou počítat,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy a radní pro dopravu.

nehodovost cyklistů v Praze od roku 2006 - graf

SČÍTAČE

V roce 2009 bylo pro sledování vývoje počtu cyklistů v Praze nainstalováno prvních deset automatických sčítačů. V loňském roce už jich po Praze stálo 27 a díky tomu je možné vysledovat nejfrekventovanější cyklistická místa a trasy a plánovat podle toho další investice. Kolem těchto sčítačů projely loni téměř 4 miliony cyklistů (přesně 3 951 737), což je o 2,5 % více než v roce 2017.

foto sčítacího "totemu" v Podolí

 

Nejvíce cyklistů napočítal sčítač na Podolském nábřeží, kde je od loňského roku umístěn sčítací totem, který aktuální čísla nejen cyklistů, ale i chodců rovnou i zobrazuje. Nejvíce cyklistů a pěších nasčítal totem v Podolí v říjnu 2018, a to více než 70 tisíc lidí. Oblíbené jsou pak také lokality v Modřanech a na Elsnicově náměstí. Data o cyklistech doplňuje také mobilní aplikace Na kole Prahou, kterou si v roce 2018 stáhlo přes deset tisíc uživatelů.

PARKOVÁNÍ

Velkým tématem pro město jsou v současné době také možnosti parkování cyklistů. Jen v loňském roce bylo na základě požadavků městských částí nainstalováno téměř 300 nových cyklostojanů. Celkem jich je už 3 594 pro více než 7 000 kol. I tak jsou ale parkovací kapacity, a hlavně jejich intenzita, stále nedostatečné.

Na rok 2019 je proto v plánu například výstavba pilotního projektu KOLárna. „Jde o uzamykatelný přístřešek, kam bude možné uskladnit několik desítek kol v patrových stojanech. Jelikož jde o modulové prvky, kapacita se bude odvíjet dle očekávané poptávky v dané lokalitě. Zároveň zde bude prostor pro atypická kola a uživatel bude mít možnost dobít si své elektrokolo. K dispozici bude i pumpa a základní nářadí pro servis kola,“ vysvětluje Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje na dopravy pražském magistrátu.

Cyklosezónu ve velkém odstartuje také 10. veletrh cyklistiky FOR BIKES 2019, který se uskuteční ve dnech 29. až 31. března v PVA Expo Praha v Letňanech... Budeme tam – PŘIJĎTE NÁS NAVŠTÍVIT!

KAM TEĎ?

  • Informační videa k cyklodopravě v Praze najdete ZDE.
  • Počty cyklistů na pražských sčítačích je možné sledovat ONLINE.
  • K dispozici jsou také záznamy ze sčítacího totemu v PODOLÍ.