První vlastní trolejbus Dopravního podniku hl. m. Prahy po dlouhých šedesáti letech jezdí na lince 58 mezi Palmovkou a Letňany. Trolejbus ŠKODA 24 TrIrisbus zakoupil DPP letos v květnu od Plzeňských městských dopravních podniků.
Vůz je přelakován do tradičních pražských barev, je tedy opatřen červenobílým nátěrem. Primárně slouží ke školení řidičů a technického personálu a také k pokračování různých testů na drážní infrastruktuře, jejichž výsledky slouží k přípravě plánované elektrifikace vybraných autobusových linek. Cestující se v trolejbusu mohou svézt každou sobotu odpoledne, kdy jej DPP nasazuje v hodinových intervalech na linku 58. Poprvé se tak stalo uplynulou sobotu.
Vozidlo vyrobila ŠKODA ELECTRIC v roce 2005 a sloužilo v plzeňské MHD. Pražský dopravní podnik jej převezl do Prahy 21. května a následně v Ústředních dílnách DPP v Hostivaři na vozidle provedl nezbytnou údržbu a předepsané revize. Dále upravil plzeňské zelenobílé provedení vozidla na tradiční pražské červenobílé a vybavil jej standardním pražským odbavovacím a informačním systémem. Trolejbus se na trolejbusové dráze mimo areál DPP poprvé objevil 27. července v rámci nezbytných příprav na zařazení do provozu. Nezbytnou technickou prohlídku a technicko-bezpečnostní zkoušku absolvoval úspěšně.
„Nákup tohoto trolejbusu, který lze charakterizovat spíše jako služební a výcvikové vozidlo, je dalším logickým krokem v rámci přípravy elektrifikace vybraných autobusových linek. Na rozdíl od ostatních trolejbusů, které byly dosud testovány na lince 58, je ŠKODA 24 Tr pro jízdu mimo trolejové vedení vybavena pomocným dieselovým hnacím agregátem. Vozidlo tedy nemá trakční baterie, což je však výhodou pro účely školení řidičů a technického personálu, neboť lze zajistit plnou deaktivaci vysokonapěťové části vozidlové elektroinstalace. Kromě výuky a výcviku bude trolejbus sloužit k pokračování testů na drážní infrastruktuře a dalším technologickým účelům, například odstraňování případné námrazy na trolejích,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.
Historicky poslední dodávku 35 trolejbusů Škoda 8 Tr (typové označení Škoda 8 Tr 9 a Škoda 8 Tr 10) uskutečnil DPP v roce 1960. Po 12 letech, v noci z 15. na 16. října 1972, skončil v Praze trolejbusový provoz. DPP jej opět obnovil 15. října 2017 jako zkušební a nepravidelný, od 1. července 2018 pak na pravidelné bázi. Této významné události jsme se věnovali v článku Praha má po 46 letech pravidelnou trolejbusovou linku. Najdete v něm i řadu vysvětlivek a zajímavostí. |
Nová trolejbusová trať mezi terminály Palmovka a Letňany je dlouhá pět kilometrů. Samotné trolejbusové vedení v délce 1,6 kilometru je vybudováno od Palmovky po konec stoupání v Prosecké ulici. Po prvotních zkouškách a nepravidelném provozu zde vznikla od 1. července 2018 pravidelná linka 58, která doplňuje souběžnou autobusovou linku 140 vedoucí dále do Čakovic a Miškovic. Ta byla jako první zařazena do projektu elektrifikace vybraných autobusových linek v Praze.
Na nové trolejbusové trati DPP za uplynulé tři roky otestoval čtyři různé trolejbusy od všech tří společností vyrábějících tato vozidla v České republice. Prvním byl od října 2017 vůz SOR TNB 12 (Accumario), následovaly Škoda 30 Tr (SOR) a Škoda 27 Tr (Solaris). Od 15 března letošního roku na lince 58 jezdí EkovaElectron 12 T.
DPP v současnosti připravuje realizaci projektů elektrifikace autobusových linek 140 a 119 systémem dynamického nabíjení, tj. jak výstavbu napájecí trolejbusové infrastruktury, tak i veřejné zakázky na nákup nových vozidel. Pro linku 119 DPP plánuje nakoupit 20 velkokapacitních tříčlánkových až 25 metrů dlouhých bateriových trolejbusů a pro linku 140 celkem 15 kloubových 18 metrů dlouhých bateriových trolejbusů. Oba tendry na nákup vozidel plánuje DPP vypsat ještě v letošním roce. Zahájení provozu nových trolejbusů na obou linkách se předpokládá na přelomu let 2022 a 2023. V souladu se schválenou koncepcí zavádění alternativních pohonů v rámci pražské autobusové MHD jsou v úvodní fázi přípravy projekty elektrifikace dalších linek, a to 131, 137, 176 a 191. |