Veřejná doprava slouží lidem a existuje mnoho věcí, které nám mohou naše cestování zpříjemnit, od Wi-fi signálu přes platbu kartou až po zajištění lepšího komfortu v tramvajích či autobusech a bezbariérovost. Jak jsme na tom v Praze?
SURFAŘI V TRAMVAJI
Nejzajímavější novinkou především pro obyvatele Prahy, kteří rádi surfují na internetu, je dostupnost bezplatného Wi-fi připojení. Je to jednoduché – hned co nastoupíte do tramvaje, můžete se bezplatně připojit a užívat si internetu bez plýtvání vlastními mobilními daty. Na tuto službu můžete natrefit v 84 vozech Škoda 15T, které jsou označeny příslušným symbolem Wi-fi.
Už předloni bylo navíc spuštěno veřejné wi-fi připojení v prvních šesti stanicích metra a loni se rozšířilo i do stanice Muzeum.
S MOBILEM I V METRU
Do roku 2022 by mělo být celé metro včetně tunelů pokryto mobilním signálem. Již delší dobu můžeme mobilní telefon využívat ve stanicích metra a od loňského října je signál 4G s rychlým přenosem dat LTE dostupný i v tunelech na polovině linky C. Kompletní pokrytí metra by mělo být hotovo do konce roku 2021.
Proč k tomu nedošlo už dříve? Na vině jsou komplikovaná jednání s operátory, kteří si původně chtěli nechat za instalaci signálu zaplatit, ale nakonec to dopadlo právě naopak: za smlouvu na 20 let dají DPP ze svého 120 milionů korun.
NAČ SMS JÍDENKU – STAČÍ MI I KARTA!
Další inovace vychází vstříc lidem, kteří spěchají, anebo lidí, kteří zkrátka neustále chodí pozdě (a tedy nemají jinou možnost). Je to platba bezkontaktní platební kartou. Pro Prahu je tento způsob úhrady jízdného novinkou, kterou spousta lidí vítá s velkou úlevou, ale v jiných městech (jako Ostrava či Plzeň) tento systém platby již běží.
Po úspěšném ověření systému na linkách tramvají číslo 18 a 22 probíhá právě v těchto dnech zavádění platebních terminálů pro bezhotovostní platbu jízdenek do všech pražských tramvají s termínem do konce dubna. K možnosti uhradit jízdné SMS jízdenkou nebo v mobilní aplikaci „PID Lítačka" tak cestující získají další, tu nejpohodlnější.
Nová služba se bude zavádět i v autobusech, metro postupně řeší nové jízdenkové automaty (více ZDE).
CÍTÍM SE BEZPEČNĚJI
V prosinci minulého roku otevřel DPP nové Poplachové a přijímací centrum (DPPC) propojené s obdobnými centry pražského magistrátu pro řešení větších incidentů. Je vybaveno nejmodernějšími technologiemi – kamerové systémy, poplachové a tísňové systémy, video detekční systémy atd. –, které budou postupně doplňovány o další sofistikované bezpečnostní nástroje. Samozřejmostí je profesionální serverovna se zálohovanou klimatizací či videostěna, ale také kompletní sociální zázemí – nehrozí tak výpadek v případě, že by k němu došlo v jiných částech Depa Hostivař, kde je nové centrum umístěno… Cestování Prahou je teď pro pasažéry i řidiče mnohem bezpečnější.
BEZBARIÉROVOST A METRO D
Cílem města Prahy je dosáhnout plně bezbariérové veřejné dopravy do roku 2025, pro metro s neblahým dědictvím architektonické koncepce před rokem 1990, která nepočítala s tím, že by snad i lidé se zdravotním postižením či omezenou schopností pohybu a orientace chtěli „podzemkou" cestovat, uvádí dopravní podnik na svých webových stránkách předpokládaný termín do roku 2028. Přibývá nízkopodlažních tramvají a v autobusech se rozšiřují prostory pro invalidní vozíky, v metru je již z celkem 61 stanic 45 bezbariérových (problém zde řeší výtahy a schodišťové plošiny, ne všude je to ale v současnosti možné).
A metro D? Letitým problémem je jednání s vlastníky o výkupu potřebných pozemků, cesta k výstavbě úseku z Pankráce do budoucí stanice Nové Dvory je ale již otevřena. Svézt se v nových automatických soupravách bez řidiče až do Písnice máme po mnoha dřívějších odkladech reálnou šanci v roce 2028.
Projekt Čistou Stopou Prahou je v roce 2018–2019 spolufinancován z projektu „Čistá mobilita pro Prahu". Ten je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu. Více na www.sfzp.cz, www.mzp.cz.