Podbabu a Bohnice spojí do 5 let lanová dráha

MHD Aktuálně
3. 7. 2020 MHMP, Čistou stopou Prahou
vizualizace
vizualizace stanice v Bohnicích

Do pěti let propojí městské části Praha 6, Troju a Prahu 8 lanová dráha. Pražské zastupitelstvo dnes schválilo investiční záměr její stavby, celkové náklady se odhadují na 1,5 miliardy korun. Celkem 2,5 kilometru dlouhá jízda z Podbaby do Bohnic se 100metrovým převýšením a překonáním řeky potrvá jen sedm minut.

Jedná se o městskou lanovou dráhu se dvěma koncovými a jednou mezilehlou stanicí, která spojí stávající zastávku tramvají, autobusů a železnice v Podbabě se sídlištěm Bohnice přes lokalitu Podhoří v městské části Praha-Troja. Umožní jak spojení Prahy 6 a Prahy 8, tak dopravní obsluhu rekreační zóny v oblasti pravého břehu Vltavy a také areálu ZOO Praha. Plně bezbariérový dopravní systém předpokládá kabiny o kapacitě 35 cestujících, které pojedou v intervalu 1 minuty. Přepravní kapacita bude nastavena na 2000 osob za hodinu v jednom směru, což odpovídá jedné lince tramvajové v intervalu 4 minuty. Technicky bude možné přepravit až 6000 osob za hodinu.

panoramatické foto Prahy s označeném stanic lanové dráhy

„Pracujeme i na tramvajové trati, pro ni ale budeme potřebovat postavit nový most přes Vltavu a také skoro kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Hledali jsme proto rychlejší řešení, jak Prahu 6, Troju a Prahu 8 propojit. Lanovku postavíme Pražanům už do pěti let. Je to další krok k lepší a modernější MHD. Inspirovali jsme se třeba lanovkou v německém Koblenz, portugalském Portu nebo ve francouzském Brestu. Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa. Jsem moc rád, že důležitosti tohoto spojení rozumí také Zastupitelstvo,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. 

Po spojení je v místě už teď vysoká poptávka. Bohnické sídliště obývá 25 tisíc lidí, v Dejvicích a Bubenči jsou desetitisíce vysokoškoláků, divadla, kina, obchody a kanceláře, v Troji ZOO a Trojská kotlina, kterou lidé hojně navštěvují ve volném čase.

interiér kabiny
Z kabiny budou mít cestující nádherný výhled...

„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru Áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané také nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ uvedl dále Adam Scheinherr.

vizualizace stanice v Podbabě
vizualizace stanice v Podbabě

Před zadáním projektu osloví Dopravní podnik hl. m. Prahy jako investor potenciální dodavatele lanové dráhy za účelem tržních konzultací pro získání zpětné vazby a eliminaci rizik, které mohou vzniknout během projektové přípravy. V této fázi bude rovněž upřesněna metoda, jakou bude vybráno architektonické řešení stanic lanové dráhy a designové řešení kabin a podpěr. Následně bude vypsána veřejná zakázka ve stupni upřesněném na základě tržních konzultací.

 

ZAJÍMAVOSTI O PRAŽSKÝCH LANOVKÁCH

Víte, že tou vůbec nejstarší byla LANOVÁ DRÁHA NA LETNOU, která o necelé dva měsíce předstihla lanovku na Petřín? Do provozu byla uvedena 31. května 1891... Zajímavosti o pražských lanových dráhách si můžete přečíst v článku Trojlístek pražských lanovek je opět kompletní.