Trojlístek pražských lanovek je opět kompletní

Čistá mobilita Aktuálně
3. 5. 2018 Čistou stopou Prahou
Nová stříbrná lanovka-výtah za jízdy
Start nové lanovky byl 12. 4. na výročí letu Gagarina do vesmíru... Jeho výhled mít nebudete, ale i tak to stojí za to!

Lanová dráha, která spojuje spodní a horní budovu NH Hotel Prague na Smíchově, je opět v provozu. Stejně jako dřív ji mohou bez problémů a zdarma využívat nejen hoteloví hosté, ale také nejširší veřejnost.

ATRAKTIVNÍ ZPESTŘENÍ PROCHÁZEK

Od ledna do dubna rekonstruovaná smíchovská lanovka se z technologického hlediska proměnila v šikmý výtah. To ale žádný laik nepozná, naopak nápadnými změnami jsou stříbrná barva nové kabiny místo původní červené, nové koleje a displej, který na obou konečných na virtuálním profilu tratě čekajícím online ukazuje, kde se kabina právě nachází.

Ta má kapacitu 12 lidí, tedy stejně jako ta původní, a shodná je i rychlost 2,5 m/s (9 km/h). Cesta o délce 156 metrů v ní trvá zhruba minutu a půl. Při plném vytížení zvládne nová lanovka-výtah jedním směrem přepravit cca 180 osob za hodinu.

stará červená lanovka za jízdy, pěkný výhled na Prahu
Stará lanovka v akci... Foto: toprague.cz

Přestože někdejší smíchovská lanovka byla v provozu téměř 22 let a za tu dobu přepravila okolo 15 milionu pasažérů, zůstala na rozdíl od obou svých pražských sestřiček (viz dále) obyvatelům metropole hodně  utajená: někteří o ní ani netušili a mnozí o ní jen slyšeli. Patříte-li k nim, tak právě nastal čas, abyste ji na některé ze svých procházek objevili – jízda po zajímavé dráze v kabině nevšedního vzhledu spojená s pěknou vyhlídkou bude jejím atraktivním zpestřením.

Kde ji najdete: Nová lanovka-výtah má dolní stanice u křižovatky Duškovy a Mozartovy ulice a horní u areálu Sokola na vrchu Mrázovka.

O DALŠÍCH PRAŽSKÝCH LANOVKÁCH

  • NEJKRATŠÍ

LANOVKA V PRAŽSKÉ ZOO je s délkou 106 metrů suverénně nejkratší v Praze i celém Česku, když v tomto ohledu s přehledem „poráží“ právě tu smíchovskou (156 metrů), nad kterou doslova o chloupek „vítězí“ i v kategorii minimálního převýšení (v ZOO 50,1 metru / na Smíchově 50,5 metru). Jízda v ní přesto lidem přináší maximální radost, jak o tom svědčí i vyjádření ředitele Miroslava Bobka, že svou oblíbeností zdatně sekunduje slonům či gorilám… Jednosedačková lanovka v prostředí exotické fauny má za sebou přesně čtyřicet sezón. Probíhající začala v březnu a skončí 2. ledna 2019.

  • NEJDÉLE SLOUŽÍCÍ

Kyvadlová LANOVKA NA PETŘÍN zahájila provoz v roce 1891 a na konečnou v dnešní zastávce Nebozízek jezdila na principu vodní převahy. Nádrž vagonu byla v horní stanici naplněna vodou, díky tomu byl těžší než vagon s cestujícími v dolní stanici, který pak při jízdě dolů vytahoval vzhůru. Provoz lanovky přerušila první světová válka. K jeho obnově došlo až v roce 1932, a to se dvěma významnými změnami: vozy už jezdily na elektrický pohon a až na vrchol Petřína. Dlouhou přestávku zažila lanovka i v letech 1965 až 1985, kdy ji z provozu vyřadily masivní sesuvy půdy. Na trati o délce 510,4 metru a převýšením 130,5 metru se můžete svézt celoročně.

  • NEJSTARŠÍ

Petřínskou lanovku o necelé dva měsíce předstihla LANOVÁ DRÁHA NA LETNOU, která tam vedla od dnešního Štefánikova mostu. Do provozu byla uvedena 31. května 1891 (petřínská až 25. července). Také ona fungovala na stejném principu – byla kyvadlová a s vodním pohonem, ale už v letech 1902 až 1903 byla elektrifikována. Jezdila do roku 1916, formálně byla zrušena v roce 1922. V roce 1926 ji nahradily kryté pohyblivé dřevěné schody připomínající dnešní eskalátory. Ty na Letné fungovaly do roku 1935.

  • UVAŽOVANÉ

Nápadů už bylo několik, například se v roce 2008 vynořil plán vybudovat lanovku od smíchovského pivovaru přes Vltavu na Pankráckou pláň nebo lanovkou propojit Nové Butovice s Barandovem, žádný se ale nedočkal realizace. V současné době se jeví nadějně projekt LANOVKY Z BOHNIC DO PODBABY. Zatímco stávající lanovky mají víceméně povahu atrakce, tato by v budoucnu mohla přepravovat více pasažérů než tramvaje na zvažované trati mezi uvedenými destinacemi. Její mimořádnou výhodou je vybudování během jednoho roku, zatímco s realizací tramvajového projektu se nepočítá dřív než za deset let.

Úvodní fotografie: Náš region