Elektromobily jsou v Praze na vzestupu

Autem Aktuálně
26. 3. 2018 Roman Sovák
právě nabíjený e-vůz
Zájem o elektromobily mezi řidiči u nás je.

Není žádným tajemstvím, že doprava je největším znečišťovatelem ovzduší v Praze a v řadě lokalit způsobuje i nadměrnou hlukovou zátěž. Rozvoj elektromobility tedy logicky představuje jednu z cest, jak s touto situací bojovat. Jak metropole elektromobilitu podporuje, kolik elektromobilů zde už vlastně jezdí a jaký je další výhled?

Parkování za „hubičku“

Elektromobilitu je zapotřebí podporovat speciálními výhodami, protože vozy na elektrický pohon jsou zatím výrazně dražší než klasická auta, a jejich rozvoj navíc limituje nedostatečná infrastruktura. „Velmi motivační je podle ohlasů opatření, že elektromobily mohou parkovat ve všech parkovacích zónách za pouhých 100 korun ročně,“ poukazuje náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek na zajímavý benefit, který řidiči elektromobilů v Praze mají.

Rozšiřování sítě dobíjecích stanic

V rámci koncepce SmartPrague bude v dohledné době na území metropole posílena stávající síť dobíjecích stanic o dalších šest desítek nabíjecích bodů, a to na P+R parkovištích a dalších místech s předpokladem širokého využívání. Příslušné dokumenty schválili pražstí radní loni v srpnu, více informací jsme o tom přinesli ZDE.

Už přes tisíc evidovaných elektromobilů

První elektrovůz byl v Praze zaevidovaný v roce 2003, v roce 2006 jejich registrovaný počet v metropoli překročil první desítku a v roce 2011 první stovku. K 31. prosinci 2017 bylo v Praze evidováno již přes 1060 elektromobilů, což jasně ukazuje, že i přes některá provozní omezení a zatím výrazně vyšší pořizovací cenu klade řada subjektů v rámci svých možností důraz právě na ekokologický aspekt dopravy. Celý vývoj přehledně zachycuje graf.

graf vývoje počtu e-aut v Praze v jednotlivých letech
Vývoj počtu e-aut v Praze v jednotlivých letech. Graf: Čistou stopou Prahou

 

Stejně pozitivní je i skutečnost, že více než polovina z těchto e-automobilů je využívána k pravidelné dopravě po Praze, jak lze odvodit z počtu vydaných zvýhodněných parkovacích oprávnění pro tato vozidla.

Čeká se na nižší ceny, ty by měly přijít

Jak v polovině loňského roku upozornilo šetření KPMG Česká republika a Agentury Focus – Marketing & Social Research, 45 procent tuzemských řidičů z celkem 993 dotazovaných označilo elektrický pohon jako vhodný pro jejich potřeby – jako největší minus označili nedostatečnou síť dobíjecích stanic a cenu, která by měla být jen mírně vyšší než u konvenčních aut. Konkrétně podle výzkumu, který se týkal i vozů s jinými druhy alternativních pohonů, by takový automobil před klasickými upřednostnilo 32 procent řidičů, i kdyby jeho cena byla o desetinu vyšší (více na enviweb.cz).

Vynikající předpověď v tomto ohledu přinesl výzkum BNEF, podle nějž se budou pořizovací náklady na e-auta prudce snižovat a od roku 2025 začnou být dokonce levnější než u vozidel na konvenční paliva. Stojí za tím stále klesající ceny baterií, které v současnosti představují cca polovinu nákladů na elektromobil (celou zprávu najdete na webových stránkách oenergetice.cz).

A jaký je tedy závěr? I přes skepsi části motoristických novinářů, z nichž někteří považují elektromobily bezmála za nesmysl, je mezi českými řidiči o tyto vozy zájem. Díky snížení cen e-vozů a rozšiřující se síti dobíjecích stanic jich budeme i na pražských ulicích vídat stále více, což je pro naše plíce a sluch skvělá zpráva.