Firemní plán udržitelné mobility jako klíčová konkurenční výhoda

Čistá mobilita Aktuálně
19. 1. 2021 Ondřej Běnek
| Urbanmobilitycompany.com
Udržitelná mobilita je pro budoucnost firem klíčová | Urbanmobilitycompany.com

Článek je inspirován "Planning for the Long Haul: Why Sustainable Mobility Is Much More Than A Fleet Management Issue" z webu www.urbanmobilitycompany.com

Na první pohled cesta k "udržitelné mobilitě" zní poměrně snadno - vyměňme spalovací motory za elektrické/hybridní. A je to! Méně emisí = udržitelná mobilita. I když, možná to tak jednoduché nebude...

Skutečná hodnota udržitelné mobilty zdaleka přesahuje jen správu firemní flotily, návratnost investice (ROI) udržitelné mobility se totiž promítá do téměř každého aspektu organizace od lidských zdrojů k financím, od správy zařízení a vozového parku po spotřebu energie a od zákaznických služeb po budování loajality zákazníků. 

"Firmy, které zastávají tento komplexní pohled na zelenou dopravu mohou hodně získat."

Pozvěte zaměstnance na cestu k udržitelnosti

Přilákání kvalitních zaměstnanců je pro firmy často výzvou. Věděli jste že udržitelnost zde také hraje velkou roli? 

Podle průzkumu "HP Worker Sustainability Survey" z roku 2019 doporučuje 96 % zaměstnanců své pracoviště, pokud svého zaměstnavatele vnímají jako lídra v oblasti udržitelnosti. Mileniálové (nejmladší generace kreativních a vášnivých profesionálů) podle průzkumu společnosti Deloitte 2020 dokonce hodnotí ochranu životního prostředí častěji, než jakýkoli jiný problém, které společnost čelí. 

Udržitelná mobilita ≠ (pouze) firemní flotila. Mobilita zaměstnanců se zaměřuje na programy, ze kterých profitují všichni zaměstnanci, nejen ti, kteří řídí firemní auto. 

Benefity v oblasti mobility, které zaměstnanci ocení

Zapojení HR a zaměstnanců do udržitelného plánování mobility přináší rozhodující konkurenční výhodu v soutěži o atraktivního zaměstnavatele. Vymyslet se toho dá spoustu:

  • Dobrým základem je nabídnout zaměstnancům Lítačku/předplacený kupón na MHD nebo slevovou aplikaci/kredity na vlak (nabízí České Dráhy, RegioJet i LeoExpress)
  • Můžete nabídnout zdarma/zlevněné dobíjení osobních elektro vozidel - ať už aut, skútrů nebo elektrokol. Zaměstnanecká appka může umožňovat rezervaci nabíječky a notifikace o stavu nabíjení.
  • Zaměstnanci můžou získávat body ve firemní appce, která by jim ukázala všechny zelené možnosti dopravy do práce. Za získané body mohou získávat odměny nebo dny dovolené.
  • Většina firemních elektro aut přes víkend nečinně stojí, nabídněte je zaměstnancům skrze rezervační systém mimo pracovní hodiny, třeba na rodinné výlety.

Některé firmy nabízejí benefity v podobě MHD předplatného | zdroj: curve.com
Některé firmy nabízejí benefity v podobě MHD předplatného | zdroj: curve.com

Vybudujte vaší značce konkurenční pozici skrze plán udržitelné mobility. Nenechte si ujet vlak, změna přichází, většina největších a nejrespektovanějších globálních firem se spojila ve společném úsilí ve změnu klimatu a udržitelnější planetě.

Připomeňme si ještě firmy jako Apple nebo Amazon, které se zavázaly k 100 % uhlíkové neutralitě. Takové firmy se potřebují spolehnout, že i jejich business partneři takové cíle splní. 

Řešení? Vytvořte celofiremní udržitelný plán

Mobilita je velkou částí udržitelnosti a její implementací můžete dosáhnout v krátkém čase podstatných dopadů.

  1. Slaďte celou organizaci

    Udržitelná mobilita se dotýká všech součástí firmy - lidské zdroje, finance, prodej, marketing, zákaznická podpora, nákup, vybavení a správa vozového parku. Identifikujte individuální i zastřešující programy, vytvořte jednotný provázaný plán a nastavte metriky úspěchu.
  2. Klaďte otázky

    Jelikož k udržitelné mobilitě nedochází ve vakuu, budete chtít pochopit perspektivu uživatele (zaměstnanci, řidiči, partneři, zákazníci). Otázky by se měly pohybovat od chování a motivace (Jak se přepravujete do práce? Jaký dopravní prostředek máte? Jaký má pohon? Proč? Je pro vás důležitá udržitelná mobilita?) k osobním cílům a cílům oddělení (Jak již k udržitelné mobilitě přispíváte? Co si myslíte, že tím získáme?)
  3. Nebojte se prioritizovat a začít

    Moudré bude upřednostnit ty opatření, které budou mít vyšší efekt a které nebudou tak náročné na zavedení. Nezapomeňte sledovat metriky úspěchu. Nebojte se pomalých začátků, aby se to rozjelo, budete do toho muset nejdříve šlápnout.

Od elektrifikace firemní flotily, plánování dobíjecí infrastruktury, podpory udržitelných způsobů dopravy (např. projekt Do práce na kole), pořizování firemních elektro kol až po věrnostní a benefitní programy zaměstnanců by měl plán udržitelné mobility především sloužit potřebám vaší firmy dnes i v budoucnosti. Tak do toho šlápněte!