LETEM SVĚTEM srpen & září 2021

Čistá mobilita Aktuálně
26. 10. 2021 Ondřej Běnek
Zde jezdily auta, ynní náměstí v Itálie slouží lidem. | zdroj: bloomberg.com/
Zde jezdily auta, nyní náměstí v Itálii slouží lidem. | zdroj: bloomberg.com/

Co se na téma udržitelné dopravy psalo v srpnu a září v zahraničí? Následuje souhrn toho, co nám ve sledovaných newsletterech (jejich přehled najdete zde) připadalo nejzajímavější. Na závěr anotací si můžete kliknout na zdroj v originále, kompletní přehled s rešeršemi v češtině naleznete v přiloženém souboru.

Města bez aut po celém světě osvobozují své obyvatele od automibilů

Stále více evropských metropolí uzavírá rušné ulice pro motorová vozidla a získaný prostor využívají jejich obyvatelé pro jízdu na kolech a jiné volnočasové aktivity. Autor článku uvádí příklad Milána, kde uzavřeli rušnou křižovatku a odklonili dopravu jinam, což vyvolalo válku mezi milovníky aut a obhájci zelených ploch. Naopak v Helsinkách si obyvatelé stěžují, že redukce aut v centru města probíhá příliš pomalu. Dozvíte se, jak řeší problém vjezdu aut do centra i další evropská města a jak otevírají své ulice chodcům a cyklistům. Součástí článku je tabulka konkrétních akcí některých měst. Více (anglicky). Příklady změn v různých evropských městech:

City  Action
Barcelona Planning 13 miles of new bike lanes as part of a major citywide rezoning
Belfast Closed some streets to motor vehicles and reallocated lanes on others to bikes
Birmingham, England Fast-tracking street closures; removing parking; restricting residential streets to 20 mph
Brussels Converted all streets in the center to shared use for pedestrians, vehicles, and bikes
Dublin Closed four major commercial streets to driving and parking
Lisbon Budgeted €3 million for bike purchase subsidies; adding 7,740 bike parking spots
Manchester, England Spending £5 million on temporary cycle lanes and widened sidewalks
Rome Planning 93 more miles of bike lanes across its seven hills
Tirana, Albania Taking over parking spaces for bike lanes and expanded sidewalks
Vilnius, Lithuania Barred cars from several downtown streets; using parking spaces for outdoor dining

 

Cyklisté milují vlaky: Proč by měla být jízdní kola a vlaky spojenci pro zelenou budoucnost

Cyklo doprava a vlaky jsou dva způsoby ekologické dopravy, která by měla propojovat regiony i státy. Výsledky analýzy 69 provozovatelů železniční dopravy ukázaly, že přeprava kol na dálkových trasách není samozřejmostí. 15 z těchto dopravců neakceptuje běžná jízdní kola. Podívejte se na mapku a na žebříček těchto evropských dopravců podle hodnocení ECF. V kategorii průměrné se umístily České dráhy (58%) a LeoExpress (48%), v kategorie špatní se umístil RegioJet (34%) i ZSSK (38%). Více (anglicky).

Přívětivost dopravců k cyklistům podle Evropské cyklistické federace | zdroj: Theconversation.com
Přívětivost dopravců k cyklistům podle Evropské cyklistické federace | zdroj: autonomy.paris.com

 

Proč federální policie vyšetřuje autopilota Tesly a co to znamená pro budoucnost autonomních aut

V uplynulých třech a půl letech způsobil autopilot Tesly v USA 11 nehod, při nichž narazil do vozidel záchranného systému v akci a zavinil tak 17 zranění osob a smrt jednoho člověka. Federální vláda se proto rozhodla tyto případy podrobně prozkoumat. Více o tom, jak samořídící systém Tesky funguje se dozvíte z článku. Více (anglicky).

 

Klimatická bilance: Množství CO2 produkované dopravou bylo dokonce i v koronavirovém roce mnohem vyšší než v roce 1990

Emise CO2 z dopravy klesly v loňském roce v důsledku pandemie Covid 19 o 3,4 miliony tun, ale i přesto byl jejich objem o 49% větší než v roce 1990. Doprava byla jediným odvětvím, kde byl v roce 2020 objem emisí CO2 vyšší než v roce 1990. Maří tak úsilí ostatních sektorů a je třeba přijmout v dopravě balíček opatření na ochranu ovzduší. Podle VCÖ se musí eliminovat opatření vedoucí ke zvýšení automobilové dopravy, obzvlášť nákladní, Naopak je třeba podpořit ekologický způsob dopravy výstavbou vhodné infrastruktury, daňovými zvýhodněními i formou benefitů. Více (angclicky).

 

Co s sebou přináší cesta do školy pěšky?

Z článku se dozvíte, jaký příznivý dopad na školáky má pěší cesta do školy, kdy ji mohou děti absolvovat bez doprovodu rodičů a jak je máte na ni připravit. Ve Vídni se více než polovina školáků dostává do školy aktivním způsobem: pěšky, na kole nebo na kolečkových bruslích. Více (německy).

Rozložení používané dopravy do školy, dětí ve věku 6-10 let, Vídeň | zdroj: wienzufuss.at
Rozložení používané dopravy do školy, dětí ve věku 6-10 let, Vídeň | zdroj: wienzufuss.at

 

Více místa pro pěší chůzi, jízdu na kole a veřejnou hromadnou dopravu zvyšuje kapacitu ulic

Názorné grafické zpracování hodinové kapacity 3m široké ulice - srovnání počtu osobních aut, cyklistů, chodců a lidí v MHD. Politika v oblasti infrastruktury musí být rychle přizpůsobena klimatickým cílům. Více prostoru pro pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu zvyšuje kapacitu silničního prostoru. Tím získáme například více místa pro zeleň. 

zdroj: VCOE.at
Více místa pro pěší chůzi, jízdu na kole a veřejnou hromadnou dopravu zvyšuje kapacitu ulic

 

Vídeň má svůj první "superblok"!

Po vzoru superbloků v Barceloně, vznikne také podobná plocha ve Vídni v 10. obvodě. Chystají se tam místa pro osvěžení, více volného prostoru i zeleně a plošné zklidňování dopravy. Letos na podzim probíhá schvalovací proces projektu, kdy se k němu vyjadřuje široká veřejnost. Jeho realizace se plánuje od počátku roku 2022.  Více (anglicky).

Vizualizace superbloku ve Vídni | zdroj: wienzufuss.at
Vizualizace superbloku ve Vídni | zdroj: wienzufuss.at

 

Barcelona rozdala 12 000 ročních jízdenek bývalým majitelům automobilů

Od roku 2017 rozdalo město Barcelona přes 12 000 volných jízdenek na městskou hromadnou dopravu na dobu tří let těm, kteří se vzdali svého soukromého motorového vozidla ve prospěch udržitelné mobility. Tím se snížil v oblasti Barcelony počet aut o 10 613 a počet motocyklů o 1 735. Většina žádostí o jízdenku byla podána v době začátku platnosti nízkoemisní zóny omezující provoz nejvíce znečišťujících vozidel od pondělí do pátku mezi 7:00 a 20:00 hodinou. Více (anglicky).

 

Omezení dopravy ve prospěch finančních dotací na systém dopravy: Strategie “Pico y Placa Solidario” v Bogotě

V osmimiliónové Bogotě zavedli kvůli dopravním zácpám v září 2020 opatření pro řidiče soukromých aut, kdy musí zaplatit za jízdu autem po městě zhruba stejnou částku, jako kdyby použili veřejnou hromadnou dopravu, a to na základě denního, měsíčního či půlročního povolení k jízdě. Tyto poplatky jsou pak využívány na podporu a zlepšení hromadné dopravy, kterou v Bogotě jezdí většina obyvatel. Zájemci o povolení vjezdu autem se musí registrovat na úřadě pro dopravu v Bogotě, zaplatit poplatek dle druhu vozidla a absolvovat kurz zaměřený na výhody strategie “Pico y Placa Solidario”, bezpečnost provozu, životní prostředí a udržitelnou mobilitu. Jeho součástí je rovněž kompenzace na dobrovolné bázi ve formě finančního příspěvku nebo jiné aktivity ve prospěch obyvatel tohoto města. Více (anglicky).