Co se na téma udržitelné dopravy psalo v květnu v zahraničí? Následuje souhrn toho, co nám ve sledovaných newsletterech (jejich přehled najdete zde) připadalo nejzajímavější. Na závěr anotací si můžete kliknout na zdroj v originále, kompletní přehled s rešeršemi v češtině naleznete v přiloženém souboru.
Rychlost 30km/hod ve španělských městech je pravidlem
Ve španělských městech je maximální povolená rychlost 30km/hod, rychlost 50km/hod je vzácnou výjimkou. Nižší povolená rychlost zvyšuje bezpečnost silničního provozu, kvalitu života ve městě a snižuje hluk z dopravy. zdroj: www.bussgeldkatalog.org (německy)
Tlak na větší váhu cyklodopravy v Tunisku
Poté, co byl v Tunisku zaveden zákaz jízd autem po 7 hodině večer kvůli COVIDu 19, získala jízda na kole na významu. Společnost Velorution Tunisie organizuje výlety na kole pro obyvatele i turisty a provozuje týdenní cyklistickou školu. V rámci protestních jízd na kole požadují obyvatelé měst lepší cyklo infrastrukturu, cyklostezky a stojany na kola. Více o cyklodopravě v Tunisku se dozvíte z článku. zdroj: www.weforum.org (anglicky)
"Připadá mi skvělé podniknout něco s babičkou!"
Pro chodce připravila Agentura pro mobilitu ve všech obvodech Vídně poznávací trasy vhodné pro seniory i juniory tzv. Grätzl-Rallye. Podívejte se na krátké video, kde vnučka prochází jednu z tras se svou babičkou. zdroj: www.diestadtunddu.at (německy)
Evropská města obnovují tramvajové tratě, aby snížila emise
V Lisabonu obnovují v rámci dekarbonizace 150 let starý systém tramvajové dopravy. Více o jeho historii a plánech do budoucna najdete v článku. zdroj: www.politico.eu (anglicky)
Lipsko zavádí program hromadné dopravy 1 eur/den
Tento pilotní projekt dotovaný německým ministerstvem dopravy se zavádí na 1 rok. Od 1. srpna budou mít všichni obyvatelé Lipska s nízkými příjmy možnost si zakoupit zlevněnou časovou jízdenku na 365 dní za 365 eur, s níž získají neomžený celoroční přístup k městské hromadné dopravě. Inspiraci si vzali z Vídně, kde byl podobný projekt realizovaný v roce 2012 a přinesl městu zvýšení počtu uživatelů MHD a tím i tržeb. zdroj: cities-today.com (anglicky)
Jak se sdílená mobilita zotavila z Covidu-19
Statistické informace o sdílené mobilitě za 1. kvartál letošního roku ze 16 evropských měst včetně Prahy v grafech s komentářem. zdroj: www.autonomy.paris (anglicky)
Jak cyklisté pomáhají v indických městech v boji proti druhé vlně Covidu-19
Stovky dobrovolníků pomáhají v indických městech rozvážet na kolech léky a další nezbytné věci včetně jídla lidem zasaženým pandemií. Tato iniciativa byla nastartována při první vlně Covidu-19 a nyní se obnovila a rozšířila. zdroj: https://www.thehindu.com (anglicky)
Jak můžeme dosáhnout hodnocení 5 hvězdiček pro zranitelné uživatele silnic?
161 lidem musejí být amputovány končetiny, 932 utrpí těžká poranění mozku a 20 865 má zlomeniny končetin. 102 835 převážně mladých lidí při nehodě utrpí zranění nebo zemře. Je třeba vytvořit takový systém bezpečnosti a infrastruktury na cestách, který by eliminoval co nejvíce lidských chyb a chránil uživatele silnic. Z hlediska bezpečnosti jsou silnice označeny hvězdičkami, přičemž 1* je nejméně bezpečná a 5* znamená maximální bezpečnost. Výzkum ukazuje, že riziko úmrtí nebo vážného zranění na silnici se snižuje na polovinu při každém postupném zlepšování hodnocení hvězdičkami prostřednictvím konstrukčních nebo infrastrukturních vylepšení. Více informací o tom, jaké je hodnocení cest ve světě a co lze udělat pro zvýšení jejich bezpečnosti se dozvíte z článku. zdroj: www.autonomy.paris (anglicky)