LETEM SVĚTEM listopad 2019

Čistá mobilita Aktuálně
30. 12. 2019 Čistou stopou Prahou
stojící "zaparkované" e-koloběžky
Dvě velká města, dva velmi rozdílné přístupy k e-koloběžkám... Foto: techcrunch.com

Přinášíme přehled toho nejzajímavějšího, co o udržitelné mobilitě uveřejnily v listopadu newslettery mezinárodních organizací. V následujících anotacích si můžete ihned otevřít CIZOJAZYČNÝ ZDROJ, v příloze naleznete rozsáhlejší přehled s rešeršemi V ČESKÉM JAZYCE.

  • Město New York se chystá rozbít „nadvládu aut" a vytvořit přes 250 nových cyklopruhů

Město New York právě schválilo investice ve výši 1,7 miliard USD na silniční infrastrukturu. Během následujících 10 let chce zásadně zlepšit bezpečnost cyklistů a chodců v ulicích města. Podle zprávy zaměřené na trendy v dopravě vzrostl o 26 % od roku 2012 do roku 2017 počet cyklistů, kteří jezdí na kole několikrát měsíčně. (angličtina)

  • „SmartPody" žhaví cestu pro autonomní veřejnou dopravu

Na Expu v Dubaji v roce 2020 budou autonomní vozidla převážet po výstavišti návštěvníky, kterých podle předpokladu dorazí 25 miliónů. Vládce Dubaje, šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum, má ambiciózní cíl: Kromě existujícího autonomního metra a jednokolejového dopravního systému chce, aby 25 % cest v Dubaji bylo v roce 2030 uskutečňováno autonomními vozidly. (angličtina)

  • Budoucnost sdílených kol

Úvaha zástupce firmy STANTEC nad tím, jakou budoucnost mají sdílená kola v souvislosti s rozvojem elektrokoloběžek a mobility jako služby (MaaS), zda se jejich rozvoj zbrzdí, anebo se budou rozvíjet spolu s nimi. Podle jeho názoru mají elektrokola jinou roli než klasická jízdní kola a nahradí část dopravy. (angličtina)

  • Ne, elektrokola nepodvádějí

Tím, jak zdravá je jízda na elektrokole, se zabývali průzkumníci z Brigham Young University. Zjistili, že jízda na elektrokole vyžaduje téměř stejnou fyzickou námahu jako jízda na horském kole. Testovali 33 cyklistů, kteří jezdili pravidelně jak na elektrokole, tak na horském kole na šestimílovém úseku vedoucím krajinou v Utahu a měřili jim tep. (angličtina)

  • Nastupte si do mého vozidla… Jak se mohou stát sdílené jízdy bezpečnějšími

„Nesedej k nikomu cizímu do auta", říkávala pravděpodobně i vám vaše máma. Na celém světě se ročně uskuteční 10,5 miliard sdílených jízd. Není divu, že některé končí tragicky. V článku se dočtete, jakým způsobem se společnosti pro sdílené jízdy snaží zvýšit bezpečnost pasažérů. (angličtina)

  • Příběh o koloběžkách Lime ve dvou španělských městech – Velký úspěch a velké nepochopení.

Autorka článku píše o dvou rozdílných přístupech k jízdě na koloběžkách ve Španělsku. Zatímco Lime úspěšně pronikl do Madridu a půjčování e-koloběžek se tam stalo velkým hitem, v Barceloně, kde se jezdí i na klasických koloběžkách, si lidé koloběžky kupují. (angličtina)

  • Co má boj o koloběžky společného s bitvou o jízdní kola v 19. století

Zatímco e-koloběžky zažívaly při svém nástupu obrovský boom a svobodu, v současné době začíná být jejich provoz regulován. Můžete je nechat zaparkované na chodníku nebo v dokovací stanici. V USA je používají všichni. Autor se ve svém článku zabývá historií vývoje jízdních kol, popisuje problémy při jejich používání začátkem 19. století a srovnává tuto situaci se zaváděním e-koloběžek. (angličtina)

  • Jsou elektrovozidla opravdu tak šetrná ke klimatu?

Vozidla na elektropohon produkují více CO2 než řekněme diesel – jen ho nevypouštějí výfukem, ale prostřednictvím elektráren. Autor článku nesouhlasí s vyhlášením EU, které vstoupilo v platnost 17. 4. 2019, podle kterého musí evropští výrobci aut dosáhnout u svých vozidel v průměru emise 59 g CO2 na 1 km, což představuje u dieselů spotřebu 2,2 l nafty na 100 km – toho není možno dosáhnout. Autor má obavy o negativní dopad tohoto nařízení v automobilovém průmyslu, přičemž argumentuje tím, že při výrobě elektřiny i baterií se uvolňuje do ovzduší velké množství CO2. (angličtina)

  • Působení Uberu v Evropě je v ohrožení, pokud mu v Londýně zruší licenci

Uberu hrozí odebrání licence v Londýně kvůli pochybení při ověřování identity řidičů a zajišťování služeb pro cestující. Uber se brání tím, že své chyby již napravil. (angličtina)

  • Město a ty. Vídeň krok za krokem

Nový program zaměřený na vzdělávání v oblasti mobility zprostředkovává dětem základních škol poznání o tom, jak je prima pohybovat se po městě aktivním způsobem, bezpečně a šetrně k životnímu prostředí. Základní školy obdrží zdarma výukové materiály pro děti i pedagogy na téma cesta do školy, objevování hezkých míst a jízda na kole. (němčina)

  • Jízda na kole v zimě

Ve Vídni jezdí 25 % cyklistů celoročně, v Kodani nebo v Amsterodamu je jich kolem 80 %. Jízda na kole v chladném počasí i v mrazu je zdravá. Střídání tepla a chladu stimuluje váš imunitní systém. Za slunečného počasí podporuje tvorbu vitamínu D a pomáhá proti možné zimní depresi. Fahrrad Wien připravilo pro vás několik rad, jak se vyzbrojit proti chladu – viz odkaz. (němčina)

  • Více pracovních míst díky infrastruktuře šetrné ke klimatu

Při investicích na zklidnění provozu, do cyklostezek a do kolejové dopravy vzniká více pracovních míst než při výstavbě dálnic. Článek se zajímavou infografikou, která v číslech a grafech ukazuje růst počtu pracovních míst v souvislosti se změnami v mobilitě. (němčina)

 

 

loga SFŽP, MŽP a Ekomob

Projekt Čistou Stopou Prahou je v roce 2018–2019 spolufinancován z projektu „Čistá mobilita pro Prahu". Ten je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu. Více na www.sfzp.cz, www.mzp.cz.