LETEM SVĚTEM říjen 2019

Čistá mobilita Aktuálně
3. 12. 2019 Čistou stopou Prahou
foto cyklistů v Amsterdamě
Dvě třetiny jízd v Amsterdamě se uskuteční na kole, město připravuje další omezení pro automobily. Foto: citylab.com

Co na téma udržitelné dopravy uveřejnily v říjnu newslettery mezinárodních organizací? V následujících anotacích si můžete ihned rozkliknout CIZOJAZYČNÝ ZDROJ. Rozsáhlejší přehled S REŠERŠEMI V ČESKÉM JAZYCE naleznete v příloze.

  • Uber renovoval svou aplikaci ambiciózním způsobem, aby se mohla stát součástí každodenního života

Uber sloučil své aplikace pro sdílené jízdy a dodávku jídel, doplnil je o nové prvky bezpečnosti a o další způsoby dopravy, jako jsou jízda na kole či koloběžce nebo městská doprava, zapojil se do projektu „virtuálních restaurací" i do dalších projektů. (angličtina)

  • Elektrifikace se stává v Británii volebním tématem, elektroautomobily budou mít zelené SPZ

Britská Labour Party, která je v současné době v opozici, se v nových volbách zasazuje ve prospěch elektrifikace. Se sloganem „Strmý start v revoluci elektroaut" chce v případě svého vítězství ve volbách řadou nových opatření výrazně podpořit nákup elektrovozidel. Navíc budou mít v brzké době všechna auta na elektropohon speciální státní poznávací značku na zeleném podkladu. Budou tak snadno rozeznatelná při využívání benefitů, např. zvýhodněného parkování. (angličtina)

  • Povídejme si o tom, jak se dá jezdit bez auta

Paříž, stejně jako mnoho dalších měst, je každou minutu ucpanější. S rostoucím počtem dopravních zácp a znečišťováním vzduchu se prostor stává velmi cennou komoditou, Řešení, jak uvolnit prostor a vyčistit vzduch, je nasnadě: zprostit se vlastnictví aut jednou osobou. Článek popisuje, jak by mohl vypadat den v Paříži bez auta. (angličtina)

  • Jedna ulice za druhou! Amsterodam vystřihuje ze svého obrazu auta

Amsterdam omezuje vjezd aut do svého centra a veřejná doprava rozšiřuje provozní dobu, např. metro bude od roku 2021 jezdit o víkendech i v noci, a děti do 12 let budou mít navíc o víkendech dopravu zdarma. V současné době se uskuteční zhruba dvě třetiny jízd po hlavním městě Nizozemska na kolech a už jen pouhých 19 % obyvatel jezdí denně autem. Koncem září byla vyhlášena další chystaná opatření k omezení dopravy osobními automobily. (angličtina)

  • Elektrovozidla jsou válcována rostoucím počtem SUV

I když roste počet i kvalita elektrovozidel, při pohledu na statistiky spotřebitelského chování v automobilovém průmyslu jasně převládá poptávka po SUV – sportovních užitkových vozidlech s pohonem všech 4 kol a zvýšeným podvozkem vhodným pro jízdu v terénu. Ty zabírají v městském prostoru mnohem více místa, tvoří více emisí a jsou větším rizikem pro chodce a cyklisty. (angličtina)

  • Čína: Tisíce nových kilometrů vysokorychlostních železničních tratí

Vlaky na vysokorychlostní trati z Pekingu do Zhangjiakou překonaly při testování dosavadní čínský rekord a dosáhly rychlosti 239 mil za hodinu. Tato nová trať tak zkrátí dobu cestování mezi výše uvedenými městy ze tří na jednu hodinu. Je součástí obrovského projektu na výstavbu železničních cest, který chce Čína realizovat do začátku konání zimních olympijských her v Pekingu v roce 2022. Jen do konce letošního roku má přistavět dalších 2 000 mil nových železnic. (angličtina)

  • Pomohou autonomní koloběžky vyřešit jejich hromadění na chodnících?

Nový startup Tortoise se chystá propojit a využít dva nové trendy v dopravě, elektrokoloběžky a autonomní vozidla, a vytvořit efektivnější možnost udržitelné dopravy. Chce totiž přispět provozovatelům e-koloběžek novou službou, která by automaticky, bez lidského činitele, odvážela koloběžky pohozené na chodnících a cestách na určená odstavná místa, na centrální parkoviště, či dokonce až ke dveřím zákazníka! Tím by se odstranily požadavky na sběr a přepravu koloběžek, zredukovaly by se emise i náklady na pracovní sílu. (angličtina)

  • Děti vyrůstající ve městech, kde se chodí pěšky, vydělávají více peněz než dospělí

Nová studie prokázala, že se ve městech, kde se více chodí pěšky, zvyšují výdělky, například v New Yorku, který má nejvyšší skóre pěší chůze. Lidé žijící v takovém městě jsou totiž aktivnější, zdravější, tráví více času s rodinou a přáteli a prohlašují o sobě, že jsou šťastní a mají se dobře. Děti vyrůstající v takových městech získají vyšší stupeň rostoucí ekonomické mobility. Bylo prokázáno, že Američané, jejichž rodiče byli v nejnižší příjmové kvantile, jsou ve svých 30 letech v kvantile s nejvyššími příjmy tím pravděpodobněji, čím vyšší faktor pěší chůze město, v němž vyrůstali, má. (angličtina)

  • JobRad – služební kolo: Služební cesty na kole s daňovým zvýhodněním

Firmy, které používají služební kola, si mohou v Rakousku zažádat o podporu od zemské vlády a od ledna příštího roku vstoupí v platnost také srážka vstupní DPH. V rámci daňové reformy, o které bylo rozhodnuto na konci září, budou mít společnosti a zaměstnavatelé od ledna 2020 nárok na odpočet daně na nákup jízdních kol – s elektrickým pohonem nebo bez něj. Prospěch z toho budou mít také zaměstnanci, neboť mohou služební kolo používat i k soukromým účelům. (němčina)

  • Světlo vás zviditelní

Posun času a dřívější tma není důvodem k tomu, abyste přestali jezdit na kole. Se správně osvětleným a vybaveným kolem se dá po Vídni jezdit celoročně. V článku najdete názornou ukázku toho, jak má být správně vybaveno jízdní kolo světelnými prvky pro jízdu ve tmě. (němčina)

  • Pravý důvod, proč není mobilita přátelská k ženám

Ženy a dívky se každodenně a všude setkávají ve veřejné dopravě s různým stupněm obtěžováním a tato situace se stále zhoršuje. Přitom se v rámci mobility genderový faktor vůbec nezohledňuje. V článku najdete osm důvodů, proč tomu tak je. (angličtina)