LETEM SVĚTEM únor 2019

Čistá mobilita Aktuálně
26. 3. 2019 Čistou stopou Prahou
jezdec na kole jedoucí v cyklopruhu vedle auta v odděleném pruhu vozovky - foto
Města je nutné přizpůsobit trendu sdílené mobility a aktivního pohybu... Zdroj: www.intelligenttransport.com

Udržitelná doprava v únoru na stránkách newsletterů mezinárodních organizací… Přinášíme anotace s možností okamžitě si rozkliknout originální cizojazyčný zdroj a ještě širší přehled s rešeršemi v českém jazyce v příloze.

  • Petice za více možností si bezplatně posedět bez nutnosti konzumace. Iniciátorka petice Hanna Schwarz z geht-doch.wien vysvětluje, proč jsou lavičky pro chodce tak důležité a proč požaduje více míst k posezení. Situaci ve Vídni také srovnává s jinými městy. VÍCE... (němčina)
  • S aplikací Wien zu Fuß (Vídeň pěšky) k požitku z pití dobré kávy. Ve Vídni si můžete „vychodit“ espreso (za 10 tisíc kroků) nebo cappuccino (za 20 tisíc kroků). Stáhněte si do mobilu zdarma aplikaci Wien zu Fuß, sbírejte kroky a pak si zajděte na šálek kávy do Akrapu (kupóny platí do vyčerpání zásob). VÍCE... (němčina)
  • Města musí pro svou existenci přizpůsobit svůj vzhled aktivnímu pohybu a bezpečnosti. Jen ve Velké Británii bylo identifikováno během roku 2015 celkem 96 345 jízd aut na krátkou vzdálenost, která by se teoreticky dala ujít pěšky nebo dojet na kole. Proto je nutné uzpůsobit města pro trend sdílené mobility a aktivního pohybu, což by přispělo také k podpoře iniciativ, jako je nulová nehodovost a rozvoj chytrých měst. VÍCE... (angličtina)
  • Odborníci: Autonomní vozidla ucpou cesty, aby se vyhnula poplatkům za parkování. Předpoklad, že autonomní vozidla odlehčí dopravu ve městech, je dost možná mylný. Vozidlům, zejména pokud to budou elektrovozidla, se vyplatí kroužit městem než platit parkovné. A navíc se budou pohybovat velmi pomalu, neboť je to pro ně efektivnější. Tím ještě zhorší průjezdnost městem. VÍCE... (angličtina)
  • S vlaky jako Schwebebahn není divu, že si Němci oblíbili veřejnou dopravu. Unikátní systém MHD ve městě Wuppertal, jenž provozuje 8 metrů nad zemí soupravy se dvěma vagóny, vypravuje v každém směru a každou hodinu 18 vlaků! Je jasné, že se jedná o efektivní, nejoblíbenější, a přitom nejspolehlivější způsob dopravy ve městě. VÍCE... (angličtina)
  • Jump bikes (bikesharing elektrokol od společnosti Uber) je v Sacramentu oblíbenější než samotný Uber. Jeho obyvatelé mají k dispozici cca 1 000 kol a ve dnech, kdy neprší, evidují průměrně až 6 500 jízd! VÍCE... (angličtina)
  • Potahy sedadel MD by měly být pozoruhodné, svěží, vzorované a neoslňující. Co je tím myšleno a přehled designů sedadel v autobusech, vlacích a metru z celého světa naleznete v článku. VÍCE... (angličtina)
  • Jsou nezbytná další opatření proti „slepému úhlu“. V návaznosti na nedávné usmrcení dítěte ve Vídni nákladním autem (při odbočování vlevo) iniciovali rodiče dokonce petici vyzývající k povinnému vybavení nákladních aut asistencí pro odbočování. Podepsalo ji již více než 73 tisíc lidí, můžete ji také podpořit. VÍCE... (němčina)
  • 6 mýtů o chytrých městech… vyvráceno. VÍCE... (angličtina)
  • V zácpě a stresu: Co nás doprava stojí na zdraví.  Průměrný Američan stráví ročně 42 hodin v dopravní zácpě, v aglomeraci Los Angeles dokonce 3 dny. Náklady na dopravu spojené se ztraceným časem a spotřebovaným palivem činí více než 100 miliard ročně. K tomu je třeba přidat znečištění, které má následky na životní prostředí i zdraví lidí. Další daň platíme za naši pohodu, když bezradně stojíme v zácpě. To často vede k agresivnímu chování a domácímu násilí, souvislost byla prokázána i ve studii. Lidé, kteří mohou do práce chodit pěšky nebo jet na kole, mají dvojí výhodu – vyhnou se zácpám a zlepší si své zdraví. VÍCE... (angličtina)
  • Pozitivní dopady nových železničních linek na nemovitosti v centru Miami: V okruhu jedné míle od stanice Virgin Trains vyrůstají nová rezidentní sídla a vznikají nové projekty. Nové alternativy dopravy vyvolaly explozivní nárůst obyvatel a centrum Miami patří k nejrychleji rostoucím a nejhustěji obydleným v USA. VÍCE... (angličtina)
  • V Nizozemsku platí lidem za jízdy do práce na kole. Zatímco v USA je pouhé 1 % jízd realizováno na kole, v Nizozemsku je to přes 25 %, což je více než v kterékoli jiné zemi. Nizozemská vláda si však myslí, že na kole do práce jezdí málo obyvatel, a chce snížit závislost na autech tím, že dojíždějící do práce na kole dostanou zaplaceno od svého zaměstnavatele 0,19 eur za každý kilometr. Takže ten, kdo dojíždí 10 km denně pět dní v týdnu, si může přivydělat kolem 500 USD ročně, aniž by je musel danit. VÍCE... (angličtina)
  • Jízda maximální rychlostí do 30 km/h v Dublinu všude kromě magistrál. Legislativními úpravami tak město zohledňuje další účastníky provozu a bojuje za jejich bezpečí. Při střetu chodce s vozidlem jedoucím rychlostí 30 km/h zemře 1 z 10 chodců, při rychlosti 50 km/h již 5 z 10 a při rychlosti 60 km/h je to 9 z 10 chodců. Snížená rychlost přináší také další benefity, jako je větší plynulost dopravy, nižší emise apod. VÍCE... (angličtina)
  • Parlament EU oficiálně vyloučil elektrokola z povinného pojištění motorových vozidel. To se týká elektrokol s výkonem do 250 W a maximální rychlostí do 25 km/h. VÍCE... (angličtina)
  • Klíčové instituce EU se shodly na upravené verzi směrnice RISM (Road Infrastructure Safety Management), která uznává, že je třeba věnovat větší pozornost bezpečnosti cyklistů a chodců. Podle průzkumu Evropské komise by mohlo být navrhovaným balíčkem opatření v období 2020–2030 zachráněno 3 200 lidských životů a zabráněno 20 tisícům vážných zranění. VÍCE... (angličtina)
  • Je možná jízda na kole ve městech s kopcovitým terénem? Samozřejmě, že ano! České sdružení Auto*Mat uspořádalo konferenci zaměřenou na cyklistiku a kopcovitá města. Odborníci i účastníci došli k překvapivému závěru: Kopce nejsou brzdou rozvoje cyklistiky ve městech, jako jsou Praha, Bern nebo Innsbruck. VÍCE... (angličtina)
  • Přimějme děti ve školách, aby ovlivňovaly změny. Green-Schools Travel spolupracuje s dublinskou radnicí na prosazování aktivních cest dětí do škol. Program má dát podnět školákům, studentům i jejich rodičům a učitelům k tomu, aby šli do školy pěšky nebo jeli na kole či koloběžce nebo využili Park’n’Stride, veřejnou hromadnou dopravu, anebo sdílené jízdy místo jízdy soukromým vozidlem. VÍCE... (angličtina)

Práce s přílohou:

Po kliknutí na „Přehled“ nahoře ve sloupci „E“ se vám zobrazí přehled sledovaných newsletterů. Tuto možnost máte na každém listu. A naopak kliknutím na vybraný newsletter vystoupíte z „Přehledu“ zpět na jednotlivé listy.