LETEM SVĚTEM září 2019

Čistá mobilita Aktuálně
27. 10. 2019 Čistou stopou Prahou
foto: muž převáží v nákladním kole dvě děti
Ve sdílených vídeňských cargo kolech se nejčastěji vozí děti. Foto: www.fahrradwien.at

Přinášíme pravidelný výběr toho, co na téma udržitelné mobility uveřejnily newslettery mezinárodních organizací za minulý měsíc, aktuálně tedy v září. Krátké anotace zahrnují odkaz na ORIGINÁLNÍ CIZOJAZYČNÝ ZDROJ. Ještě obsáhlejší přehled naleznete v příloze.

  • Zpráva o vývoji klimatu potvrzuje jeho velmi špatný stav

Podle zprávy o vývoji klimatu se tendence v dopravě za poslední tři roky zcela míjí se stanovenými klimatickými cíli. Kromě škodlivých emisí vzniká v dopravě zhruba polovina skleníkových plynů. VCÖ požaduje sociálně ekologickou daňovou reformu a vybudování cyklistické infrastruktury. (němčina)

  • Rekordní fundraising na dopravu ve Francii

Podle studie GreenUnivers dosáhl v roce 2018 fundraising na dopravu a sektor čisté mobility ve Francii rekordní částky 279 miliónů eur v rámci 24 fundraisingových projektů. (angličtina)

  • Dva roky Grätzlrad, sdílených nákladních elektrokol ve Vídni

Projekt na podporu sdílených nákladních kol začal v roce 2017 a za tu dobu bylo uskutečněno přes 2000 jízd. Převážet lze různé věci, například nábytek, prkno na surfování, nebo psy. Nejčastěji se však svezou děti a potraviny. Zajímavé statistické informace naleznete v článku. (němčina)

  • „Superbloky" bez aut v Barceloně mohou zachránit stovky životů

Změna zástavby na tzv. Superbloky (speciálně koncipované zástavby domů s omezeným vjezdem aut) může snížit znečištění ovzduší o jednu čtvrtinu, což v samotné Barceloně odpovídá 667 úmrtím v prenatálním věku. V článku se dočtete i o dalších benefitech proměny míst původně sloužících pro auta v pěší zóny a hřiště. (angličtina)

  • Příběh: Jak jsem se učil jezdit na kole jako Holanďan

Američan popisuje svůj pobyt v Nizozemsku, kde 18 miliónů obyvatel vlastní 22 miliónů kol. Podmínky pro cyklistiku byly tak lákavé, že po dobu svého tříměsíčního pobytu v Delfách odstavil auto a celá jeho rodina jezdila všude na kole. (angličtina)

  • Našla veřejná doprava konečně partnera pro první a polední kilometr v mikromobilitě?

Sdílené jízdy na požádání se navzdory slibům nestaly řešením pro první a poslední kilometr (FLML). Místo toho je připravena nastoupit mikromobilita. Jaké jsou možnosti e-koloběžek a e-kol pro FLML, jaká pro ně platí pravidla a jak se na této spolupráci podílí města? (angličtina)

  • Byl spuštěn největší elektrický trajekt na světě

Ve světě se osvědčily trajekty na elektropohon, pro které je snadné naplánovat jejich nabíjení. Po dvouletém zkušebním provozu byly zveřejněny úžasné výsledky: Plně elektrizované trajekty snížily emise o 95 % a náklady o 80 %. Největší trajekt na elektropohon Ellen mají v Dánsku, je 60 m dlouhý a 13 m široký. (angličtina)

  • Londýn zavádí pravidla pro mrakodrapy, v nichž zohledňuje cyklisty

Silný vítr mezi mrakodrapy je nepříjemný chodcům i cyklistům, poryvy větru mohou být dokonce nebezpečné. Proto Londýn zavádí nová přísná pravidla k úpravě výškových budov, která mají zmenšit intenzitu větru. (angličtina)

  • Paříž věří, že vyvolá obrovskou poptávku po elektrokolech

V Paříži a jejím okolí byl spuštěn nový bikesharingový program mající k dispozici nevídané množství elektro kol – 10 tisíc. Francouzi v této oblasti navíc dostávají dotaci až 400 eur na nákup nového elektrokola od Paříže a nově dalších 500 eur od vlády. Je tedy pravděpodobné, že nastane boom v elektrokolech. (angličtina)