Plynulá MHD, promenáda a čistší vzduch v centru... Schváleno!

Čistá mobilita Aktuálně
23. 3. 2021 Čistou stopou Prahou
vizualizace Smetanova nábřeží po změnách
Smetanovo nábřeží, vizualizace: IPR

Rada hlavního města v pondělí podpořila koncepční studii Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Oproti současnému stavu počítá s nesrovnatelně lepšími podmínkami pro chodce, cyklisty a provoz tramvají. V lokalitě vznikne i řada nových míst pro trávení volného času.

Východiskem pro studii a její schválení bylo i měření odborníků z Akademie věd z roku 2019, z nějž vyplynulo, že okolí Křižovnického náměstí se z hlediska kvality ovzduší řadí mezi vůbec nejhůře postižená území v centru města. To se má do budoucna radikálně změnit. „Centrum Prahy čeká největší proměna za posledních několik desítek let,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheiherr a upřesnil: „Pražané se mohou těšit na plynulejší průjezd tramvají, nové zastávky, stromořadí na Smetanově nábřeží, rozšířené chodníky, lavičky nebo chráněnou cyklostezku skrz úsek, kde dnes chybí.“ 

PROMENÁDA S NOVÝM STROMOŘADÍM

Na Křížovnickém náměstí se doprava kříží s Královskou cestou, po které v letních měsících proudí až 100 tisíc chodců denně. Podmínky pro ně zlepší široká promenáda od Karlova mostu přes Smetanovo nábřeží až po Národní divadlo s ikonickým výhledem na Hradčany. Město tam doplní lavičky a hlavně cyklostezku, jejíž absence v tomto úseku představuje pro vyznavače jízdy na kole značný problém. A vznikne zde i nová alej. 

„Studie klade důraz na vznik nových, příjemných míst pro trávení volného času v centru Prahy. Osobně si velmi cením vznik nového stromořadí, které bude vysazeno na Smetanově nábřeží. Můžeme se těšit až na 24 nově vysazených stromů v úplném centru Prahy,” řekl primátor Zdeněk Hřib. „Těšíme mě, že do prostoru nábřeží bude vysazeno nové stromořadí a že navíc přibude 24 stromů,“ uvedl také náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček. Podle něj město pracuje na vizi veřejného prostoru především pro lidi, kteří tam žijí, chodí pěšky a jezdí na kole, ale nezapomíná ani na ty, kteří tam potřebují autem.

TRAMVAJOVÉ ZASTÁVKY

KARLOVY LÁZNĚ

Pražané se mohou těšit na novou tramvajovou zastávku Karlovy lázně ve směru od Národního divadla ke Staroměstské. Dnes je to jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města. O 30 metrů dál se ze zbytečně vyšrafované části komunikace stane chodník s prostorným a přehledným nárožím. Úprava také čeká dnes existující zastávku Karlovy lázně, která bude doplněná mysem pro komfortní nástup do dopravního prostředku. V současné době je totiž mezi dveřmi tramvaje a obrubníkem široká mezera, která znemožňuje bezbariérový přístup.

NÁRODNÍ DIVADLO 

Změny se dočká i nynější uspořádání zastávek Národní divadlo, kvůli kterým musí tramvajové linky 2 a 18 stavět dvakrát v jedné zastávce. Nově se zastávka na Smetanově nábřeží zruší a uvolní místo chodcům. A linka 17 bude stavět v plánované stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.

STAROMĚSTSKÁ

Další změnou bude rozšíření zastávky Staroměstská směrem z centra od Smetanova nábřeží. Ostrůvek je dnes nebezpečný a nekomfortní pro nastupující i vystupující. Zastavují zde tři tramvajové linky a lidé se přitom musí vzájemně vyhýbat na úzkém nástupišti. Mnoho cestujících v současnosti raději vyčkává na chodníku a až ve chvíli, kdy přijíždí jejich spoj, přebíhají mezi automobily přes dva jízdní pruhy.

ANENSKÝ TROJÚHELNÍK

Se záměry schválené studie je v koordinaci i projekt rekonstrukce Anenského trojúhelníku Městské části Praha 1. Ten má za úkol zatím nepříliš vlídnou lokalitu proměnit v atraktivní zónu sloužící k odpočinku, procházkám a posezení. „Věřím, že budoucí úprava dopravního režimu ve prospěch občanů a revitalizace těchto míst s jedinečným geniem loci přímo na břehu Vltavy přispěje ke zkulturnění celé lokality a tato oblast se stane místem, které bude Pražanům dělat radost,“ uvedl starosta Prahy 1 Petr Hejma.

OMEZENÍ TRANZITNÍ DOPRAVY

Aby se celá oblast mohla proměnit a nabídnout příjemné prostředí chodcům a lidem v MHD, je nutné jí ulevit od vysokého počtu aut, které zde nemají svůj cíl a jen projíždí jinam. Konkrétní dopravní opatření k omezení této zbytné tranzitní dopravy bude řešit ustanovená pracovní skupina zástupců městských částí a městských organizací.

Adam Scheinherr navrhuje řešení, kterým se pro motorizované rezidenty městských částí Praha 1, 2 a 5 nic nezmění. Budou stále moci projet přes Malou Stranu a Staré Město z jihu na sever nebo naopak. Ostatní budou moci do oblasti přijet autem stejně jako dosud, jen by se museli vrátit stejným směrem, jakým přijeli. Opatření podstatně zvýší plynulost páteřních linek veřejné hromadné dopravy, sníží hluk, emise, zvýší bezpečnost pro chodce a kromě toho zajistí, aby se po centru mohli pohodlně pohybovat i lidé na vozíku.

MHD A CHODCI V HLAVNÍ ROLI
„Oblastí Malé Strany a Smetanova nábřeží jezdí páteřní tramvajové linky 17 a 22, dále pak linky 2, 9, 12, 15, 18 a 20. Patří mezi nejvytíženější spoje a spojují centrum s okolními částmi města. Jejich současné zpožďování  má dopad na cestující z celé Prahy. A právě lidé v MHD a chodci hrají v našem rozhodování nejdůležitější roli. Z hlediska jednotlivých druhů dopravy využívají Smetanovo nábřeží ze 70 % lidé v MHD a chodci. Zbylých 30 % je individuální automobilová doprava. Na Malé Straně je tento poměr 80 % pro MHD a chodce a 20 % pro řidiče aut. Je to jednoduchá matematika. Na každé místo v Praze se musíme z dopravního hlediska dívat individuálně a posuzovat, kdo a jak ho nejvíce využívá.“
Adam Scheinherr

SPRÁVNÝ KROK PO DEKÁDĚ DEBAT

„Diskuze o podobě a funkci Smetanova nábřeží běží více než 10 let. Chystaná opatření proto vnímám jako správný krok. Celkové řešení je velmi dobře promyšlené. Věřím, že tato úprava nás opět posune k západním velkoměstům, které si často bereme za příklad,“ prohlásil ředitel IPR Ondřej Boháč.

 

zdroj: IPR, MHMP