Revoluční ulice se stane novou městskou třídou. Rada hl. města se shodla na úpravě předchozího usnesení a plánovanou rekonstrukci tak čeká několik změn. Oproti původnímu návrhu bude v ulici snížena rychlost na 30 km/h a povrch vozovky bude vydlážděn. S tím souvisí i zlepšené podmínky pro vsakování vody, které zajistí přirozenou vláhu novému stromořadí. V ulici budou také rozšířeny chodníky, díky kterým vznikne větší prostor pro chodce, stromy i umístění laviček.
Revoluční třída je spolu s ulicí Národní a Na Příkopě součástí tzv. Hradebního korza, původního staroměstského opevnění, na které vznikla studie v roce 2020. Z ní pak vyplývají nové úpravy týkající se samotné studie Revoluční z roku 2018, kterou zpracovalo studio Aoc architekti ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).
„Podstatou Koncepční studie je v první řadě potvrzení a dotvoření ulice Revoluční. Není možné řešit tento prostor bez úvah o širším památkovém a urbanistickém kontextu lokality. Zároveň se jedná o místo, které ovlivní celý systém městské dopravy, a to i v návaznosti na nábřeží. Koncepční studie v Pražské památkové rezervaci si bere za cíl povýšit Revoluční třídu na plnohodnotný městský bulvár, který je příjemný zejména pro pěší,“ komentuje studii Petr Hlaváček, I. náměstek primátora.
Rekonstrukce ulice je spojena primárně s dopravním řešením. Proto zde budou rozšířeny chodníky, ulice bude vybavena novými lavičkami, koši, stojany na kola i pítky. V návrhu se také počítá s umístěním restauračních zahrádek. Pokud jde o hromadnou dopravu, zastávka tramvaje bude přemístěna blíže k řece a v obou směrech vzniknou širší ostrůvky pro větší bezpečnost cestujících. S tou souvisí i omezení rychlosti na 30 km/h a použití hladké dlažby na povrch vozovky, která vytvoří z ulice příjemnou městskou třídu zejména pro všechny její uživatele. V části ulice také vznikne nový cyklopruh.
„Chceme z Revoluční ulice vytvořit promenádu se širokými chodníky, kvalitními povrchy, lavičkami a lépe dostupnou MHD. Tak jak to má v centru moderní metropole být. Chystané změny zapadají do celkové vize, kterou v centru Prahy plánujeme. Chceme ho vrátit Pražanům, aby zde měli možnost, a hlavně chtěli trávit svůj volný čas,“ kvituje zásah náměstek primátora Adam Scheinherr.
Celá rekonstrukce myslí také na mikroklima ve městě. V ulici přibude až 30 nových stromů a díky nahrazení původního asfaltu dlažbou se zlepší zadržování dešťové vody. Na studii navazuje rekonstrukce veřejného prostranství před obchodním domem Kotva, kde se zruší zastřešený vstup do podzemního supermarketu a zároveň zde přibudou místa k posezení.
„Revoluční ulice tvoří část Hradebního korza, které by se mělo celé stát hlavním pražskou třídou. K tomu je zapotřebí, aby se zde lidé cítili pohodlně a bezpečně. Rozšiřujeme proto chodníky a snižujeme rychlost aut. Taková opatření ulici zatraktivní a bude ji pak možné využívat i k odpočinku,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel IPR.
Z HISTORIE HRADEBNÍHO KORZA
Tato významná ulice metropole na rozhraní Starého a Nového Města vyrostla z hradeb, které vymezovaly ve 13. století městskou aglomeraci. Hradby na Starém městě přestaly plnit svou funkci dnem založení Nového města pražského roku 1348 – sto let po svém dokončení. Již Karel IV. otevřel diskusi a navrhnul hradby zbourat. To se navzdory tomu, že přestaly být funkční, nestalo.
Území se následně proměnilo ve vnitřní periferii města plnou odpadků, rozpadajících se domů a rochnících se prasat. Omezení fyzické prostupnosti degradovalo veřejné prostranství obou pražských měst přes 400 let. Tento tristní stav trval až do roku 1787, kdy císařským nařízením o sjednocení měst Josef II. rozhodl o zboření hradeb a zasypání hradebního příkopu. Tímto rokem začalo území nabírat na své atraktivitě a tržní hodnotě. Proměna z periferie byla s přílivem návštěvníků akcentována výstavbou obchodních paláců, bankovních institucí, restaurací, kaváren a luxusních nájemních domů.
Dnešní ulice Národní byla osazena lípami a nazývána Českým korzem. Ulice Na Příkopě, lemovaná kaštany, naopak korzem Německým. Obě stromořadí ustoupila výstavbě koněspřežné tramvaji, která zde setrvala až do roku 1885.