Do Prahy autem nebo na kole a dál MHD? Díky P+R a B+R to jde

Autem Aktuálně
24. 4. 2019 Roman Sovák
mapka s umístěním parkovišť P+R v Praze
Mapka: TSK

Součástí Pražské integrované dopravy (PID) jsou parkoviště pro ty, co do Prahy poměrně rychle přijedou autem, ale stresovat se v nekonečných kolonách směrem do centra a nakonec objíždět bloky domů, než se někde uvolní parkovací místo, se jim nechce. Zanechat své kolo na okraji města mohou také cyklisté.

Využít záchytná parkoviště typu „zaparkuj a jeď hromadnou dopravou“ je chytré i proto, že k nejbližší zastávce MHD je to z nich do pěti minut chůze a jízdní řád při četnosti spojů v hlavním městě vlastně ani nikoho nemusí zajímat. Parkoviště jsou nejčastěji umístěna u stanic metra, v některých případech i u zastávek tramvají a autobusů, v Běchovicích a Radotíně u vlakového spojení.

P+R (PARK & RIDE) PRO ŘIDIČE

Parkoviště P+R jsou buď hlídaná, anebo nehlídaná s bezobslužným provozem. Použití hlídaných parkovišť P+R je v Praze zpoplatněno, nehlídaná jsou zdarma. Za Prahou jsou u většiny železničních stanic převážně bezplatně k dispozici parkovací plochy, které bývají jako P+R označeny jen výjimečně.

v info v rámečku o tok,kolik řidič zaplatí za parkování v P+R
Příjmy z parkovišť nepokrývají ani náklady na jejich údržbu. P+R město dotuje podobně jako celý systém veřejné dopravy.

Zkvalitnit napojení automobilové dopravy na kolejovou je jeden z klíčových úkolů města a PID. Současný počet a kapacita parkovišť, kde může řidič své auto bezpečně zaparkovat a pokračovat dál veřejnou dopravou, nestačí, a třebaže je  v plánu řada nových projektů, výstavba vázne nejen kvůli problematickému výkupu pozemků, ale často i kvůli nesouhlasu městských částí nebo místních obyvatel.

Přehled parkovišť P+R i s aktuálními informacemi o jejich obsazenosti naleznete na webu TSK a v aplikaci PID Lítačka.

B+R (BIKE & RIDE) PRO CYKLISTY

V současnosti je v Praze jediné svébytné parkoviště B+R umožňující cyklistům odložit kolo a dál pokračovat MHD, a to u vlakové zastávky Praha-Klánovice, kde je instalováno několik cykloboxů a zastřešené stojany. Cyklisté však mohou využívat stojany umístěné v blízkosti obsluhy na většině hlídaných parkovišť P+R. Uzamčení kola je tam možné vlastním zámkem nebo zámkem, který zapůjčí obsluha proti vratné záloze 20 Kč. Klíč je v takovém případě nutné uschovat u obsluhy a cyklista obdrží kontrolní kartu, na kterou mu bude po návratu opět klíč vydán. Úschova kola je zdarma, ponechá-li však cyklista kolo na parkovišti mimo provozní dobu P+R, zaplatí 100 Kč / noc.

v rámečku info o tom, která P+R službu cyklistům nabízejí

PRAŽSKÁ NÁDRAŽÍ

Další možností, kde si v Praze bezpečně (a také mnohem blíže k centru) odložit kolo, jsou úschovny kol na Hlavním, Masarykově a Smíchovském nádraží. Nejde však o službu bezplatnou: například na Hlavním nádraží můžete využít úschovnu zavazadel (od 100 korun za den) nebo nové úschovné cykloboxy (v Bike boxu cena činí 250 Kč / 6 hodin nebo 350 Kč / 24 hodin, na rozdíl od tradiční úschovny si však můžete například navíc komfortně zavázat tkaničky u bot).

BUDOUCNOST MÁ JMÉNO KOLárna

Na letošním veletrhu cyklistiky For Bikes jsme veřejnosti představili novou magistrátní koncepci bezpečné úschovny kol u pražských stanic veřejné dopravy KOLárna. Jde o „kontejner“ s dvoupatrovými stojany a prostorem pro atypická kola s kapacitou cca 16 kol, kterou bude možné díky modulárnímu systému zvětšovat, případně KOLárnu bez větších problémů přesunout z místa menšího zájmu do oblasti s větším uživatelským potenciálem. K vybavení KOLáren, které by měly být přístupné jen registrovaným uživatelům a které by mělo být možné otevřít s pomocí Lítačky, bude patřit i nářadí pro drobné opravy a dobíjecí stojan pro elektrokola.

Některé věci je zapotřebí ještě doladit, ale první KOLárny by se v Praze mohly objevit už příští rok. Umístění a rozvoj KOLáren bude záležet zejména na zájmu a možnostech městských částí.

K+R (KISS & RIDE)

Na závěr ještě zmínka o K+R, která stejně jako P+R umožňují kombinovanou přepravu auto–MHD, ne však řidiči, ale pouze spolucestujícím. Nejde totiž o místo pro parkování, ale pro co nejkratší zastavení tam, kde je to jinak zakázáno (typicky u některých stanic metra a železnice).

Opatření typu „polib a jeď“ podporuje sdílenou automobilovou dopravu formou spolujízdy. V Praze je totiž průměrná obsazenost jedoucího automobilu pouze 1,3 osoby, což je jednou z příčin nevalné kvality zdejšího ovzduší.

 

 

loga SFŽP, MŽP a Ekomob

Projekt Čistou Stopou Prahou je v roce 2018–2019 spolufinancován z projektu „Čistá mobilita pro Prahu". Ten je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu. Více na www.sfzp.cz, www.mzp.cz.