Já a elektromobilita... Anketa

Autem Aktuálně
1. 9. 2019 Štěpánka Luhanová
e-auto dobíjené elektrickým kabelem
ilustrační foto

Elektromobily a hybridní vozy mají potenciál měnit náš svět k lepšímu. Rozvoj elektromobility je podmíněn několika faktory, jako jsou například tvrdé emisní požadavky, emisní zóny v městských oblastech i velmi diskutovaný vliv výfukových emisí na lidské zdraví. Zeptali jsme se lidí z různých oblastí života, jaký na to mají názor a co si o eletromobilitě myslí.

JAN HORČÍK

ŠÉFREDAKTOR SERVERU HYBRID.CZ

O elektromobilitě se často mluví jako o „budoucnosti automobilového průmyslu". Budoucnost to ale už dávno není, je to současnost. V Evropě, USA i Číně, největších automobilových trzích, panuje už několik let jasný trend: zatímco prodej běžných fosilních aut stagnuje nebo klesá, prodej aut do zásuvky – často i strmě – roste. Elektromobily mají celou řadu výhod, které člověk docení teprve, když v nich sedí. Nejčastějšími a nejhlasitějšími kritiky elektromobilů jsou totiž ti, kdo v něm nikdy neseděli a vědí o něm takříkajíc „kulové". Právě nedostatečná osvěta a nezájem lidí je také původem různých mýtů a nedorozumění. Dnes už například vůbec není problém v dojezdu nebo nabíjení. Nabíjet lze jak na veřejných nabíjecích stanicích, tak především doma za výhodný tarif, na který dosáhne každý majitel elektromobilu. Hlavní nevýhodou sice i nadále zůstává vysoká pořizovací cena, ale tu lze ponížit – v případě firem či měst – dotacemi, případně si lze dobře spočítat návratnost vztaženou na roční nájezd a servisní náklady. Servis elektromobilů je výrazně levnější než servis spalovacích aut. A při nájezdu kolem 35 000 km ročně a nabíjení především doma už se elektromobil i prakticky vyplatí. Pro ty, kdo mají doma fotovoltaickou solární elektrárnu, je to ještě výhodnější. Elektromobily navíc mívají lepší výbavu a vyšší výkon než srovnatelné spalovací vozy.

vývoj prodeje e-aut v ČR v posledních letech

ŠIMON KUCHTA

ČLEN HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU

Myslím si, že to je určitá cesta do budoucna. Například cesta z práce a do práce se tak stane ekologičtější. Domnívám se, že bychom mohli být dál, ale něco to brzdí. Auto má dojezd například 100 kilometrů, ale pak se musí dlouhou dobu dobíjet. Aby se auta dostala pro širší veřejnost, tak by musela být levnější a nabíječky na elektroauta dostupnější. Po Praze jich sice stále přibývá, ale co ostatní města České republiky?

malovaná ilustrace - uprostřed e-auto, kolem v kruhu stromy a zeleň

KRISTÝNA JURÍKOVÁ

ILUSTRÁTORKA

Samotný nápad, že se vyrábí auta na elektrickou energii, považuji za skvělou cestu, jak se šetrněji chovat k životnímu prostředí. Jako laik mám ale pocit, že Češi se s tou myšlenkou zatím nedokázali úplně sžít a raději volí pohodlnější a známější variantu. Možná to způsobuje malá informovanost. Přetrvávají předsudky, že není dostatek nabíjecích míst a že elektromobil nevydrží větší vzdálenosti. Doufám, že se už brzy přestane přehlížet důležitost ekologického chování a elektromobily se budou i u nás těšit větší oblibě. Přece jen naše planeta je jenom jedna.

namalovaný obrys auta, z něhož vede kabel, který je možné zapojit do zásuvky

TOMÁŠ KUTIL

STUDENT VŠ

Elektromobilita je zajímavou možností. Svým způsobem to šetří životní prostředí, ale problém je s následnou likvidací baterií, což nemá nikdo dořešeno. Automobily jsou výrazně předražené, ale myslím si, že do pár let se dostanou i mezi běžnou sféru lidí, kteří si chtějí koupit auto za průměrnou pořizovací cenu. Aut bude čím dál víc, bude potřeba víc energie, ale kde se bude brát? Solární panely, elektrárny, atomové elektrárny – a zase jsme u toho – jak se budou dále likvidovat například solární panely? Všichni si tento technologický vývoj představují jako křivku, která exponenciálně roste, ale co když je to ve skutečnosti jen kruh, cyklus, který bude mít opět podobný negativní vliv na životní prostředí?

 

loga SFŽP, MŽP a Ekomob

Projekt Čistou Stopou Prahou je v roce 2018–2019 spolufinancován z projektu „Čistá mobilita pro Prahu". Ten je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu. Více na www.sfzp.cz, www.mzp.cz.